شمانیوز
شما نیوز

نهاوند؛ متقاضی تبدیل شدن به منطقه ویژه گردشگری

شهرستان نهاوند با داشتن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری در توسعه صنعت، گردشگری و جذب سرمایه‌گذار در این بخش می‌تواند به رشد اقتصادی قابل توجهی برسد.

شهرستان نهاوند با داشتن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری در توسعه صنعت، گردشگری و جذب سرمایه‌گذار در این بخش می‌تواند به رشد اقتصادی قابل توجهی برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، ظرفیت گردشگری، تاریخی و مذهبی نهاوند می‌تواند در جذب گردشگر و توسعه شهرستان نقش موثری ایفا کند و تنها با داشتن یک برنامه کارشناسی شده و تخصصی و اختصاص اعتبار مورد نیاز می‌تواند به یک شهر ایده‌آل گردشگری برسد به طوریکه نهاوند به قطب گردشگری استان با توسعه زیرمجموعه‌های آن تبدیل شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نهاوند در ارائه عملکرد ۱۱ ماهه امسال این اداره به خبرنگار ایسنا گفت: آموزش صنایع‌دستی در رشته جاجیم، برگزاری نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلف، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در حاشیه جشنواره موسیقی فجر به میزبانی نهاوند، کشف و ضبط اشیاء تاریخی، مرمت و ساماندهی اداره میراث فرهنگی و ... از مهمترین اقدامات انجام شده در سال‌جاری بوده است.

"محسن جانجان" اظهار کرد: با توجه به گستردگی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان نهاوند در بخش دوستداران میراث فرهنگی انجمنی را تشکیل دادیم که اعضای اصلی این انجمن با ریاست فرماندار، شامل بخشداران، دهیاران و افراد صاحب نفوذ و فرهنگ دوستان شهرستان نهاوند بوده و به عنوان بازوهای میراث فرهنگی در این بخش ما را یاری و همراهی می‌کنند.

اقتصاد مقاومتی در دستور کار میراث فرهنگی

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در دستور کار میراث‌فرهنگی قرار دارد، تصریح کرد: در بخش صنایع‌دستی و میراث فرهنگی اقداماتی همچون صدور مجوزهای مشاغل خانگی و ارائه تسهیلات در سال‌جاری و افزایش چشمگیر آن نسبت به سال گذشته و احداث، تقویت و توسعه کارگاه‌های تولیدی کوچک انجام گرفته است.

جانجان به بخش تسهیلات روستاها و طرح‌های مشارکتی و غیرمشارکتی اشاره کرد و گفت: روستای دهفول یکی از مراکز تولید مبل و منبت شهرستان است که اهالی آن با همکاری میراث فرهنگی و با اطلاع فرمانداری اقدام به تشکیل شرکت تعاونی و روستایی کوچکی کرده‌اند تا با دریافت تسهیلاتی بتوانند با توجه ویژه، بخش‌ها و مراکز خود را توسعه دهند و بتوانند تولیدات خود را تقویت کنند.

وی بیان کرد: در بحث نمایشگاه و صنایع‌دستی نیز اگر بخواهیم رشد اقتصادی را در نظر بگیریم بیشتر بحث بازرگانی و فروش تولیدات مدنظر است که در این راستا با برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های مختلف در زمان‌ها و مناسبت‌های مختلف توانسته‌ایم، تولیدات نهاوند را در بخش کشاورزی و صنایع‌دستی و در بخش‌هایی که دارای برند ملی و یونسکو است، بیشتر در معرض نمایش قرار داده و به معرفی شاخصه‌ها و سوغات نهاوند بپردازیم.

برپایی بازارچه فروش سوغات و صنایع‌دستی نهاوند در ایام نوروز

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان نهاوند در ادامه گفت: بازارچه فروش سوغات و صنایع‌دستی نهاوند با همکاری شهرداری در مکان مناسبی که متعاقبا اعلام خواهد شد، در ایام نوروز برپا خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه نهاوند دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی در بخش صنایع‌دستی است، می‌توانیم با معرفی، تبلیغ و ایجاد نمایشگاه صنایع‌دستی و فروش سوغات این بخش را تقویت کنیم.

جانجان خاطرنشان کرد: گردشگری می‌تواند مهمترین بخش و محور توسعه استان و شهرستان نهاوند باشد که در این راستا با برنامه‌ریزی‌های مختلف انجام گرفته به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، به دنبال تدوین برنامه ۵ ساله و تعیین شاخص‌هایی هستیم تا هر سال بتوانیم آنها را محقق کنیم که این نیازمند کمک و یاری سایر دستگاه‌های ذیربط است.

وی یادآور شد: اداراتی همچون راه‌وشهرسازی، شهرداری و بخشداری‌ها باید برنامه‌های سال گردشگری داشته باشند تا بتوانیم با همکاری آنها تمام تلاش خود را برای نگهداشتن مسافر برای یک روز بیشتر در شهرستان انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سرانه هر خانوار ایرانی به ازای هر روز اقامت در نهاوند حدود ۱۶۸ هزار تومان و سرانه ارزآوری یک توریست خارجی ۱۲۰۰ دلار است، عنوان کرد: در واقع با توجه بیش از پیش به حوزه گردشگری به رونق اقتصادی شهرستان کمک خواهیم کرد.

استقبال از مسافران نوروزی در روز اول عید

جانجان با اشاره به اینکه در روز اول عید استقبال از مسافران نوروزی را با حضور فرماندار و مسئولان شهرستان را داریم، افزود: ستاد اسکان شهرستان مکان‌هایی همچون هتل کوثر، گلستان نور، خانه معلم و مدارس را برای مسافران و گردشگران آماده کرده‌اند همچنین در بخش‌ها همین اقدامات صورت گرفته است.

بازدید بیش از 60 هزار نفر از اماکن گردشگری نهاوند

وی با اشاره به فعالیت کمیته‌های امداد و نجات، امنیت ترافیکی و نیروی انتظامی و صنعت، معدن و تجارت در ایام نوروز، اظهارکرد: در سال‌جاری بیش از ۶۰ هزار نفر از اماکن گردشگری نهاوند بازدید کردند.

خانجان افزود: شهرستان نهاوند دارای سه موزه فعال شامل موزه تاریخ و فرهنگ در بحث باستان‌شناسی، موزه حاج‌آقا تراب به عنوان موزه مردم‌شناسی و موزه شهدا است و می‌تواند همچون سال گذشته در جذب گردشگر و مسافران نوروزی موثر باشد.

کمالوند فارسبان؛ روستای هدف گردشگری نهاوند

وی با بیان اینکه روستای کمالوند فارسبان، روستای هدف گردشگری نهاوند است، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان نهاوند اکوتوریسم و منطقه‌ای بکر و بی‌نظیر و دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری بوده، منطقه گاماسیاب هم جزو مناطق نمونه گردشگری است و سراب‌هایی داشته و آب‌وهوایی کوهستانی دارد، پیشنهاد داده شده که شهرستان نهاوند جزو منطقه ویژه گردشگری انتخاب شود که در حال پیگیری است.

زیرساخت‌های نهاوند در بخش گردشگری ضعیف است

وی در ادامه به مشکلات بخش گردشگری شهرستان نهاوند اشاره کرد و گفت: شهرستان نهاوند دارای مزیت‌های خوبی است و اگر از این مزیت‌ها استفاده نکنیم در رقابت با سایر شهرستان‌ها خواهیم باخت.

وی با بیان اینکه راه‌های مواصلاتی نهاوند باید اصلاح شوند، تصریح کرد: زیرساخت‌های شهرستان در بحث گردشگری ضعیف است و اگر نتوانیم وضعیت تاریخی، فرهنگی و اکوتوریسمی و سایر پتانسیل‌های نهاوند و زیرساخت‌های آن را قوی و اصلاح کنیم، در جذب گردشگر ضعیف عمل کرده و این امر فقط در حد یک شعار باقی خواهد ماند.

گزارش از: عذرا جهانیان، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied