شمانیوز
شما نیوز

تجارت ایران و ایتالیا بیش از 6 میلیارد دلار می‌شود

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا به تشریح جزئیات سفر نخست وزیر ایتالیا و هیات اقتصادی این کشور به ایران پرداخت و پیش‌بینی کرد که تا دو سال آینده حجم مبادلات ایران و ایتالیا بیش از شش میلیارد دلار شود و ایتالیا دوباره شریک اول تجاری ما در اروپا خواهد شد تبدیل خواهد شد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا به تشریح جزئیات سفر نخست وزیر ایتالیا و هیات اقتصادی این کشور به ایران پرداخت و پیش‌بینی کرد که تا دو سال آینده حجم مبادلات ایران و ایتالیا بیش از شش میلیارد دلار شود و ایتالیا دوباره شریک اول تجاری ما در اروپا خواهد شد تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حدود ۹ سال پیش ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا بود اما اکنون به رده دوم تبدیل شده است که بعد از رفع تحریم‌ها تلاش می کند جایگاه نخست شریک تجاری ایران در اروپا را دوباره به دست آورد.

روز گذشته نخست وزیر ایتالیا به همراه هیات 120 نفره از فعالان اقتصادی و رؤسای شرکت‌های تجاری این کشور وارد ایران شدند که احمد پورفلاح - رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا - تصریح کرد که تاکنون ۷۵۰ فعال اقتصادی ایتالیا به ایران آمده اند که در مواردی به قراردادهای اولیه نیز منجر شده است؛ به طوری که شرکتی مانند ساچه تا پنج میلیارد یورو پوشش اعتباری برای مبادلات با ایران اختصاص داد.

به گفته او، تا کنون مذاکرات بسیار مثبتی در سطح شرکت بزرگ مانند اِنی شده تا دوباره به عنوان خریدار بزرگ نفت و پتروشیمی به بازار ایران برگردد و همچنین مذاکرات خوبی با فیات و شرکت‌های مطرح ایتالیایی شده است که امیدواری وجود دارد با عادی شدن روابط پولی و بانکی، این قراردادهای اولیه نهایی شود.

پورفلاح، ایتالیا را تنها کشور اروپایی عنوان کرد که تراز تجاری ایران نسبت به آن مثبت است.

به گفته وی، با و جود آنکه در بسیاری از زیرساخت‌های صنعتی ایران از جمله نفت، پتروشیمی، فولاد، سنگ، چرم و لوازم خانگی و نساجی رد پای ایتالیایی ها دیده می شود اما این کشور بیشتر از ایران خریدار است تا فروشنده.

پورفلاح با اشاره به رکورد ۷.۵ میلیارد دلاری در هشت تا ۹ سال قبل در روابط تجاری ایران و ایتالیا تصریح کرد که به دلیل تحریم‌ها روابط تجاری دو کشور به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کاهش یافت اما دو طرف تلاش می کنند وضعیت مبادلات را بهبود دهند.

به گفته وی، ایتالیا نخستین کشوری بود که پس از تحریم‌ها، مقامات آن در بالاترین سطح در ایران حضور یافتند البته این کشور هیچ وقت دچار هیجان خاص سیاسی نشد و روی مولفه های اقتصادی، موضع گیری سیاسی نکرد و در سفر رئیس جمهور کشورمان به ایتالیا نیز به خوبی پذیرای هیات ایرانی بود.

به گفته پورفلاح، اکنون هیچ محدودیتی برای کار کردن بانک‌های دنیا با ایران وجود ندارد و برخی بانک‌ها با ایران شروع به کار کرده‌اند اما بعضی از بانک‌ها به علت محافظه کاری و حجم مبادلات پولی و بانکی بالا با آمریکا، در برقراری روابط بانکی با ایران احتیاط می کنند و به تدریج همه چیز، سرجای خود بر می گردد و بانک هایی که با خروج از ایران متضرر شدند به ایران بر می گردند.

رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با تاکید بر نقش پررنگ گروه بانکی در هیات های تجاری که از ایتالیا به ایران آمدند، تصریح کرد که آنها علاقه دارند روابط بانکی با ایران را اجرایی کنند. ایتالیا همواره در بالاترین سطح ممکن در سطح سفیر در ایران حضور داشت و سفارت ایتالیا بسیار با بنگاه های اقتصادی ایران همراه بود در حالی که بسیاری از سفرای کشورها به حضور در جمع بخش خصوصی و اقتصادی راغب نیستند.

پور فلاح با بیان اینکه بعضی از بانک‌های با درجه پایین‌تر، همکاری ها با ایران را آغاز کردند گفت به زودی بانک‌های درجه یک ایتالیا که هسته و دفتر خود را در ایران حفظ کرده اند، روابط بانکی خود را با ایران آغاز خواهند کرد.

به گفته وی، ایتالیا در سطح عالی در ایران حضور خواهد یافت که نمونه آن، مذاکرات جدی فیات با ایران خودرو و ایجاد شرکت مستقلی با سهام ایران خودرو - فیات بسیار جدی و مطرح است.

پورفلاح تصریح کرد که ایتالیایی ها در بسیاری از صنایع و حوزه های فعالیت اقتصادی در ایران سرمایه گذاری خواهند کرد و بیمه ساچه ایتالیا علاوه بر پوشش بیمه ای پنج میلیارد یورویی برای فعالیت اقتصادی در ایران، اعلام آمادگی کرده است که برخی قراردادهای ایران با دیگر کشورها را نیز پوشش اعتباری دهد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied