محمود کلاری: هنرجویان سینما جدی عکاسی را دنبال کنند
محمود کلاری عکاسی را لازمه رشد در عرصههای مختلف سینما دانست و گفت: هنرجویان سینما باید به صورت جدی عکاسی را دنبال کنند و برای ورود به عرصه سینما هدفمند باشند.
محمود کلاری عکاسی را لازمه رشد در عرصههای مختلف سینما دانست و گفت: هنرجویان سینما باید به صورت جدی عکاسی را دنبال کنند و برای ورود به عرصه سینما هدفمند باشند.
به گزارش ایسنا، کارگاه محمود کلاری فیلمبردار پنجشنبه 2 اردیبهشتماه در بخش «دارالفنون» با حضور جمعی از دانشجویان و هنرجویان جوان، در سالن شماره یک سینما «چارسو» برگزار شد و مجموعهای از عکسهای او برای اولینبار در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.
این فیلمبردار با اشاره به اینکه اولین تجربهاش را با سینمای آزاد آغاز کرده است،گفت: با توجه به شرایط کنونی و روزگاری که ما در آن به کسب تجربه میپرداختیم، تصور میکنم فاصله من با شما بسیار کوتاه است اما در این فاصله راهی بسیار سخت و پر فراز و نشیب وجود دارد.
او ادامه داد: این روزها جوانان به راحتی با تلفن همراهشان میتوانند تصویرسازی کنند و به عکاسی و فیلمبرداری بپردازند در حالی که در دوره کودکی و جوانی ما ارتباط ما با جهان به تلویزیونی در قهوه خانه خیابان ری محدود میشد که به بهانه خوردن چای، تلویزیون هم تماشا میکردیم و فیلمهایی که در سینما رامسر با پرداخت یک تومان به تماشا مینشستیم، جهان تصویری ما به این اندازه محدود بود و برخوردی با این عرصه نداشتیم، از این رو به نظر من ورود شما به سینمای حرفهای نسبت به دوره ما بسیار راحتتر است.
کلاری تصریح کرد: نکتهای که همواره بر آن تاکید دارم عکاسی است. بارها به هنرجویان و جوانانی که قصد ورود به سینمای حرفهای را دارند یادآوری کردهام که برای دورهای عکاسی را به صورت حرفهای دنبال کنند. هیچ چیز نمیتواند برای ورود به سینما مانند عکاسی موثر باشد. از این رو به عکاسی به عنوان پروژه نگاه کنید.
وی افزود: در این مسیر، بخشی از ذهن شما فعال میشود و ذهنتان برای تبدیل تصاویر زنده سه بعدی به تصاویر مجازی دو بعدی تربیت می شود. این تقویت ذهن بدون تمرین به سختی به دست میآید بنابراین بر اساس ایده به سمت عکاسی بروید، با این کار دستاوردی فراتر از نکات فنی را به دست میآورید.
محمود کلاری با اشاره به تقویت اندیشه بصری از طریق عکاسی گفت: اولین سری عکسهایم را وقتی برای برپایی نمایشگاه به کاوه گلستان نشان دادم رو به من کرد و گفت:« چقدر تنهایی آدمها نظرت را جلب کرده است.»در حالی که خودم متوجه این موضوع نشده بودم. پس از گذشت تجربههای بسیار به این نکته رسیدم که گاهی روی موضوعی کار میکنید که خودتان موضوع را نمیشناسید بلکه آن موضوع شما را به سمت خودش جذب میکند و این برگرفته از ناخودآگاه شما است. با ادامه این کار به مرور جنبههای پنهانی از اندیشهتان تقویت میشود که در سایر بخشهای سینما هم کارگشا است.
انتهای پیام