شمانیوز
شما نیوز

پیش بازی استقلال و پرسپولیس

حساس ترین بازی هفته ششم را تیم های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد.

ماه ها گذشت، هفته ها گذشت و سرانجام به هفته ششم لیگ برتر شانزدهم رسیدیم، هفته ای که قرار است مهم ترین بازی فوتبال ایران در عرصه باشگاهی برگزار شود. داستان دربی پایتخت از روز شانزده فروردین سال 1347 آغاز شد و دو تیم استقلال و پرسپولیس برای اولین در این تاریخ به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه مساوی بدون گل همراه بود. با ما همراه باشید تا هر آنچه که در آستانه دربی هشتاد و سوم باید بدانید را بدانید:

آمار نتایج دو تیم در تاریخ دربی

همان گونه که در جدول مشاهده می کنید، بیشترین سهم نتایج بازی های دو تیم به تساوی اختصاص دارد و 37 دیدار دو تیم تا کنون بدون برنده به پایان رسیده است. استقلالی ها که اینک سال هاست در حسرت پیروزی در دربی قرار دارند با 24 برد نسبت به رقیب دیرینه شان پرسپولیس، به تعداد بردهای بیشتری در این نبرد سنتی دست پیدا کرده اند و پرسپولیسی ها نیز 21 بار موفق به کسب برد در دربی پایتخت شده اند.

برانکوی باتجربه، علیمنصور کلاس اولی!

علیرضا منصوریان بازیکن های دور تیم استقلال تهران که پس از خداحافظی از فوتبال خیلی زود به کار سرمربیگری پرداخت، پس از چند سال تجربه موفق در این زمینه، هدایت تیم محبوبش را بر عهده گرفت و اینک پس از پنج هفته تجربه سرمربیگری در استقلال بایستی تیمش را برای بازی بزرگ دربی آماده کند. اولین تجربه دربی به عنوان سرمربی، تجربه بسیار حساسی برای علیرضا منصوریان می باشد و باید دید تیم وی در بازی فردا چه عملکردی را از خود به نمایش خواهد گذاشت؟

در آنسوی میدان برانکو ایوانکوویچی قرار دارد که تنها سابقه حضور در سه دربی را دارد که آن سه دربی نیز با دو پیروزی و یک تساوی همراه بوده است. مرد کروات خونسرد پرسپولیسی ها گرچه تنها سه بار تجربه دربی را دارد اما همین سه تجربه موفق هواداران این تیم را امیداوار کرده تا تیم شان با هدایت این سرمربی بر حریف سنتی اش غلبه کرده و طعم شیرین موفقیت در دربی را بار دیگر به آنها بچشاند.

نگاهی به دربی های فصل تابستان:

دو تیم تا پیش از این ده بار در تابستان به مصاف هم رفته اند که هر کدام از دو تیم 3 بار مقابل یکدیگر به برتری رسیده و 4 بازی نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. به طور کلی دربی های تابستانی دربی های جذابی از آب در آمده اند و نتایج جالب توجهی در آنها به دست آمده است.

نتایجی که در دربی های این فصل به دست آمده اند به شرح زیر می باشد:

دربی های تیرماه: دربی شماره 23: پرسپولیس صفر - استقلال صفر (13 تیر 1359) دربی شماره 43: پرسپولیس 3 - استقلال صفر (20 تیر 1376) گل ها: ادموند بزیک دقیقه 30، مهدی مهدوی کیا دقیقه 71 و بهنام طاهر زاده دقیقه 87 دربی شماره 46: پرسپولیس 2 - استقلال یک (20 تیر 1378) گل ها: سهراب بختیاری زاده دقیقه 50 برای استقلال - مهدی هاشمی نسب دقیقه 12 (از روی نقطه پنالتی) و افشین پیروانی دقیقه 85

دربی های مردادماه: دربی شماره 3: پرسپولیس یک - استقلال 3 (31 مرداد سال 1348) گل ها: احمد منشی زاده دقیقه 8، علی جباری 44 و کارو حق وردیان دقیقه 88 برای استقلال - ناظم گنجاپور دقیقه 72 برای پرسپولیس دربی شماره 40: پرسپولیس یک - استقلال 3 (6 مرداد 1374) گل ها: ادموند اختر دقیقه7، صادق ورمزیار دقیقه 16 (از روی نقطه پنالتی) و محمد تقوی دقیقه 36 برای استقلال - مرتضی کرمانی مقدم دقیقه 49 برای پرسپولیس

دربی های شهریور: دربی شمار 12: پرسپولیس 6 - استقلال صفر (16 شهریور 1352) گل ها: همایون بهزادی دقایق 90،86،50، ایرج سلیمانی دقایق 45 و 56 و حسین کلانی دقیقه 32 دربی شماره 29: پرسپولیس یک -استقلال یک (8 شهریور 1367) گل ها: جعفر مختاری فر دقیقه 60 برای استقلال - فرشاد پیوس دقیقه 46 برای پرسپولیس دربی شماره 71: استقلال 2 - پرسپولیس صفر (25 شهریور 1390) گل ها: فرهاد مجیدی دقیقه 15 و مجتبی جباری دقیقه 82 دربی شماره 75: استقلال صفر - پرسپولیس صفر (3 شهریور 1391) دربی شماره 77: استقلال صفر - پرسپولیس صفر (15 شهریور 1392)

شهریور، ماه پرخاطره برای پرسپولیسی ها!

اولین باری که دو تیم در ماه شهریور به مصاف هم رفتند به سال 1352 بازی می گردد که در این دیدار تیم پرسپولیس موفق شد با نتیجه شش بر صفر استقلال را شکست داده و برای همیشه یک تاریخ رویایی را برای هواداران خود طراحی کند.

استقلال در حسرت برد...

تیم استقلال تا به اینجای کار در پنج بازی خود در لیگ شانزدهم سه مساوی و دو شکست را تجربه کرده و هنوز بردی را به دست نیاورده است. تحمل پنج هفته بدون پیروزی برای هوادارانی که از تیم شان در این فصل قهرمانی می خواهند بسیار سخت است و استقلالی ها می دانند که در صورت برد در این دیدار تا چه اندازه می توانند خود را از بحران فعلی نجات داده و به سمت ساحل آرامش قدم بردارند.

بیگانه با شکست، همچون پرسپولیس...

برخلاف استقلالی ها که حال و روز خوبی در جدول رده بندی ندارند، تیم پرسپولیس با سه برد و دو تساوی و 11 امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار دارد و هنوز طعم شکست را نچشیده است. آنها بدنبال تداوم شکست ناپذیری خود در دربی نیز هستند و می خواهند فصل رویایی خود را با یک نتیجه خوب در دربی همچنان ادامه دهند.

استقلال طلسم شکنی می کند یا پرسپولیس رکوردشکنی؟

آبی های شهر تهران برای آخرین بار در دربی شماره 73 موفق به شکست دادن رقیبت سنتی خود شدند؛ این دیدار که در روز 18 آذر سال 1390 در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی برگزار شد با برتری قاطعانه سه بر صفر آبی پوشان همراه بود. حال باید دید استقلالی ها می توانند در دربی شماره هشتاد سوم و پس از نه دربی بدون کسب برد، فاتح دربی شوند یا خیر؟

در سمت مقابل اگر پرسپولیس در بازی فردا شکست نخورد می تواند تعداد دربی های متوالی بدون شکست خود را به عدد ده رسانده و رکورد این کار را که پیش از این نه بازی بود را بشکند.

آقای کلین شیت، نکته اتکای پرسپولیسی ها

پرسپولیسی ها درون دروازه شان دروازه بان مطمئنی دارند که بدون شک می تواند نکته اتکای تیمش به حساب بیاید. علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم پرسپولیس در اولین فصل حضور خود در این تیم در پنج بازی تنها یک گل خورده و در چهار بازی کلین شیت انجام داده که این عملکرد می تواند عملکردی استثنایی برای یک دروازه بان به حساب بیاید.

سید به دنبال اثبات دوباره خود

سید مهدی رحمتی دروازه بان تیم استقلال که تجربه بالای او از جمله نقاط قوتش می باشد در فصل جاری نسبت به بیرانوند در امر کلین شیت موفق نبوده ولی تاریخ نشان داده که می تواند در بازی های بزرگ به قدری خوب باشد که همانند دربی رفت فصل گذشته، یک تنه ستاره تیم خود و بازی نام بگیرد.

انتقام؟!

آخرین دربی را حتما به خاطر می آورید! دربی که پرسپولیسی ها موفق شدند با نتیجه 4-2 استقلال را شکست داده و یکی از سنگین ترین شکست های تاریخ دربی را به این تیم تحمیل کنند. بدون تردید تحمل این نتیجه برای هواداران استقلال خیلی سخت بود و هنوز هم که هنوز است کری های بین هواداران دو تیم نشات گرفته از نتیجه آن دیدار و عدد چهاری می باشد که داستانی طولانی دارد! حال باید دید آبی ها توان انتقام و جبران این شکست تلخ را خواهند داشت یا خیر؟

این پرسپولیسی های شکست ناپذیر

برانکو ایوانکوویچ و بازیکنان فعلی تیم پرسپولیس تا کنون شکستی در دربی نداشته اند و در بازی با رقیب سنتی شان تا کنون طعم شکست را نچشیده اند و این می تواند یک پوئن مثبت روانی برای سرخ پوشان در آستانه این دیدار بزرگ باشد.

داور دربی 83

علیرضا فغانی داور پر افتخار کشورمان که اخیرا دیدار فینال بازی های المپیک ریو 2016 بین برزیل و آلمان را سوت زد به عنوان داور این بازی انتخاب شده است. بدون شک سابقه و رزومه پربار این داور می تواند عاملی برای ایجاد آرامش و فروکش کردن تنش در این دیدار حساس باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied