شمانیوز
شما نیوز

مدارس اول مهر 1395 تعطیل هستند

رئیس ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید از روز شنبه سوم مهر بیشترین موارد نارضایتی مردم در امر ثبت‌نام دانش‌آموزان را اعلام کرد.

علی زرافشان در نشست خبری، اظهار داشت: امسال شاهد استقرار پایه دهم در نظام آموزش و پرورش هستیم .

وی افزود: کار ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس آغاز شده است و با توجه به استقرار پایه دهم و برخی تغییرات در سامانه سناد، ثبت اطلاعات دانش‌آموزان در این سامانه با تأخیر صورت گرفت .

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تا روز گذشته اطلاعات دو میلیون و 224 هزار و 651 نفر در سامانه سناد ثبت شد .

زرافشان ادامه داد: حضور خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه‌های اول دبستان، هفتم و دهم ضروری است و کار ثبت‌نام سایر دانش‌آموزان که میان پایه هستند توسط مدیران انجام می‌شود .

وی مطرح کرد: دستورالعمل ثبت‌نام سال تحصیلی 95-96 به استان‌ها ارسال شده است و براین اساس روز چهارشنبه 31 شهریور دانش‌آموزان کلاس اولی به مدرسه رفته و روز شنبه سوم مهر آغاز بازگشایی مدارس است چرا که اول مهر روز پنجشنبه بوده و در این روز مدارس تعطیل هستند .

رئیس ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش بیان کرد:در دستورالعمل ثبت نام ذکر کرده‌ایم مدیران همکاری لازم را با کارمندان داشته باشند تا آنها بتوانند فرزندان خود را در مدرسه نزدیک به محل کار خود ثبت‌نام کنند .

زرافشان با اشاره به نظارت بر امر ثبت‌نام، گفت: بیشترین نارضایتی و شکایت مردم در ثبت‌نام مربوط به عدم توجیه مسئولان ثبت‌نام مدرسه نسبت به قوانین و مقررات است .

زرافشان با اشاره به دستورالعمل ثبت‌نام گفت: در این دستورالعمل به موضوع استقرار پایه دهم با درنظر گرفتن تمام جوانب به لحاظ ساماندهی فضا و نیروی انسانی پرداخته‌ایم .

وی ادامه داد: دستورالعملی را تهیه کرده‌ایم که براساس آن فرایند انتخاب، آموزش، انتصاب و ارزیابی مدیران مدارس مشخص است و از این پس انتصاب مدیران با کسب شایستگی‌های لازم برای مدیریت مدرسه اتفاق می‌افتد .

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در جلساتی که برگزار خواهد شد مسئولان ادارات تجربیات خود را به صورت چهره به چهره به مدیران داوطلب منتقل می‌کنند همچنین آموزش پیش از خدمت مدیران در دوران قبل از ورود آنها به مدرسه برگزار شده و پس از آن ابلاغ مدیریت صادر می‌شود . همچنین سال اول فعالیت در پست مدیریت مدرسه آموزشی بوده و در صورت موفقیت فرد ابلاغ 4 ساله مدیریت مدرسه برای وی صادر می‌شود .

وی مطرح کرد:‌سال گذشته شاهد افزایش 17 درصدی پوشش دوره پیش‌دبستانی بودیم و امسال نیز در مناطق محروم و دوزبانه کشور آموزش پیش‌دبستانی توسعه می‌یابد .

* انضباط مالی در مدارس کشور حاکم می‌شود

رئیس ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با هدف شفاف سازی گردش مالی مدارس، طرح حساب یکپارچه مدارس رونمایی شد، افزود: هرگونه وجوه پرداختی به مدارس باید به حساب بانکی واریز شود و خانواده‌ها از پرداخت پول نقد ممانعت کنند . بنابراین پرداخت هرگونه وجه نقد و چک به مدارس ممنوع است . همچنین وجوه دریافتی بابت فعالیت‌های فوق برنامه مدارس باید به حساب بانکی واریز شود تا شاهد انضباط مالی بیشتر در مدارس کشور باشیم .

زرافشان در ادامه با اشاره به بیشترین موارد شکایت خانواده‌ها از مدارس در فصل ثبت‌نام عنوان کرد: در گزارش‌هایی که به ما اعلام می‌شود بیشترین شکایت خانواده‌ها نسبت به عدم توجیه مسئولان ثبت‌نام مدرسه، مدارس به قوانین، مقررات و وظایف‌شان است . بنابراین امسال دوره آموزشی را برای مسئولان ثبت‌نام مدارس برگزار کردیم تا به خوبی خانواده‌ها را هدایت کنند .

وی ادامه داد: عامل دومی که منجر به نارضایتی خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام می‌شود، عدم حضور مدیران مدارس و واگذاری امر ثبت‌نام به کارکنان مدرسه است . همچنین دریافت وجوه نقد سومین عامل شکایت مردم از روند ثبت‌نام است که در بازرسی‌های انجام شده وجوه دریافتی بازگردانده و مدیر مدرسه تذکر دریافت می‌کند .

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: امسال نخستین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به مدارس وارد می‌شوند، در گذشته اعلام شده بود که 13 هزار نفر به دوره ابتدایی وارد می‌شوند اما با اضافه شدن ترم تابستانی 23 هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل و به مدارس کشور وارد می‌شوند که بخشی از آنها در دوره متوسطه اول و دوم به کار گرفته می‌شوند .

وی ادامه داد: 3700 نفر که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شده بودند مهر امسال به مدارس کشور وارد می‌شوند . همچنین 500 نفر از سوی دانشگاه شهید رجایی فارغ‌التحصیل شده و به طور اختصاصی در هنرستان‌ها مشغول فعالیت می‌شوند . همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که امسال 45 هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته شوند که با وجود فارغ‌التحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در بحث نیروی انسانی کمبودی نخواهیم داشت .

* 14 هزار مدرسه تحت پوشش طرح تعالی قرار می‌گیرند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح تعالی مدرسه تصریح کرد: برای تحقق موضوع طرح تعالی مدرسه برنامه‌ریزی‌های بسیاری انجام شد و تاکنون 7 هزار و 582 مدرسه تحت پوشش طرح قرار گرفت و در سال آینده نیز با افزایش 6 هزار و 526 مدرسه، مجموع مدارسی که تحت پوشش طرح تعالی قرار خواهند گرفت به عدد 14 هزار و 108 خواهد رسید .

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مسئول ارزیابی مدارس برتر است، گفت: یک سال است که درباره ابزارها و شیوه ارزیابی فعالیت‌هایی انجام می‌شود و در پاییز سال 1395 در یک نشست ملی از مدارس برتر کشور تقدیر خواهد شد؛ سال گذشته در همایش ملی توسعه منابع انسانی 6 مدرسه طرح تعالی مفتخر به دریافت نشان اهتمام شدند .

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied