شمانیوز
شما نیوز

ماه امشب می‌گیرد

مدیر انجمن نجوم اهواز گفت: جمعه شب، بیست و ششم شهریورماه و بامداد شنبه مردم می توانند گرفت جزئی ماه را مشاهده کنند.

ماه امشب می‌گیرد

خسرو جعفری زاده، در گفتگو با مهر با بیان اینکه یکی از رویدادهای بسیار جذاب در دنیای ستاره شناسی رویداد گرفت ماه و خورشید است، اظهار داشت: معمولا قبل و پس از هر گرفت خورشید، یک گرفت ماه روی می دهد و دلیل آن نزدیک بودن خورشید و سایه زمین به گره صعودی و نزولی ماه است.

وی افزود: ماه گرفتگی زمانی پدید می آید که ماه در سایه زمین فرو رود و به زبان ساده تر زمین در بین ماه و خورشید قرار می گیرد و سایه زمین بر روی ماه پدیدار می شود.

مدیر انجمن نجوم اهواز خاطر نشان کرد: پدیده جالب در مورد ماه گرفتگی که آن را از خورشید گرفتگی متمایز می کند، ۲ بخشی بودن فضای زمین است؛ زمین داری جو است و این جو باعث شکست نور می شود، بنابراین مقداری از نور خورشید به درون تمام سایه زمین متساعد می شود.

وی ادامه داد: بر این اساس سایه زمین داری دو بخش نیم سایه و تمام سایه است.

مدیر انجمن نجوم اهواز با بیان اینکه ماه گرفتگی به سه دسته تقسیم می شود، افزود: ماه گرفتگی کامل، ماه گرفتگی جزئی و ماه گرفتگی نیم سایه ای که جمعه شب شاهد ماه گرفتگی نیم سایه ای هستیم.

وی گفت: موضوع قابل توجه در ماه گرفتگی نیمسایه ای وضعیت دیدن آن است؛ انتظار مردم از این گرفت نباید به شکلی باشد که در زمان شروع، نیم سایه ای ماه تاریک شود.

وی عنوان کرد: در این نوع گرفت زمین به درون نیم سایه وارد می شود و به همین دلیل مقدار تاریکی بسیار مختصری را شاهد خواهند بود؛ اما یک ساعت پس از شروع گرفت اگر به بالای ماه دقت کنیم می توانیم ببیند که کمی تاریک شده است.

چگونگی گرفت ماه

وی ادامه داد: این تاریکی بوسیله عکاسی و ابزاری مانند تلسکوپ و دوربین دوچشمی به راحتی قابل مشاهده است.

مدیر انجمن نجوم اهواز با بیان اینکه ماه گرفتگی نیم سایه ای جمعه شب ساعت ۲۱:۲۵ دقیقه به وقت مرکزی ایران آغاز می شود، افزود: با ورود ماه به درون نیم سایه روند تاریک شدن بخشهای بالایی ماه بیشتر می شود.

تصویر مربوط به گرفت ماه

جعفری زاده گفت: در ساعت ۲۳:۲۵ دقیقه ماه به میانه راه می رسد و در این زمان بهترین وضعیت برای دیدن تاریکی ماه است. با گذشت زمان ماه از نیم سایه زمین خارج می شود و گرفت در ساعت ۱:۲۴ دقیقه روز شنبه پایان می یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied