شمانیوز
شما نیوز

دست پیدا و پنهان آمریکا در جنگ عراق علیه ایران

اگر جستو جویی در اسناد منتشر شده جنگ ایران و عراق کنیم در می یابیم که در لحظه به لحظه این جنگ دست امریکا و متحدان غربی اش پشت صدام حسین بوده است و با انواع و اقسام کمک های مالی و نظامی سعی داشته اند نتیجه جنگ تحمیلی را به سود عراق کنند. این در حالی بود که امریکایی ها در طول جنگ سخن از بی طرفی خود به میان می اوردند.

پیروزی انقلاب اسلامی و به ثمر رسیدن تلاش های امام خمینی(ره) برای غرب و به خصوص امریکا بسیار سنگین بود و نمی توانستند حکومتی را تحمل کنند که شعارش مبارزه با امپریالیسم و دفاع از مظلومان جهان بود. به همین سبب تمام عزم خود را جزم کردند تا با شیوه های مختلف تلاش به سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران کنند.

اولین اقدام امریکایی ها که به بهانه ازاد سازی گروگان های امریکایی بود حمله به ایران و گیر افتاد در طوفان شن طبس بود که عملیاتشان به شدت شکست خورد.

پس از ان کودتای نوژه نقشه بعدی امریکایی ها برای سرنگونی جمهوری اسلامی بود که هدف ان در ابتدا حمله به خانه امام خمینی و به شهادت رساندن وی، و باز گرداندن رژیم طاغوتی بود که این کودتا هم در ابتدا لو رفت و افسران و سربازانی که در این کودتا نقش داشتند دستگیر و اعدام شدند.

در خصوص اینکه چگونه این کودتا لو رفت منبع موثقی در دست نیست اما به همین می شود اکتفا کرد که امام خمینی (ره) یک روز پس از کودتا در سخنرانی خود امریکا و شوروی را عامل اصلی به وجود امدن این کودتا دانستند.

ناصر رکنی یکی از فرماندهان کودتای شکست خورده نوژه در اعترافات خود گفت: امریکایی ها در باره تقدم و تاخر کودتا و جنگ به بحث و بررسی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که ابتدا کودتا صورت بگیرد و اگر کودتا پیروز شد دیگر نیازی به حمله نظامی و جنگ نیست.

پس از شکست کودتای نوژه و واقعه طبس، امریکا نقشه سوم خود را که شروع جنگ نظامی علیه ایران بود عملی کرد و در این راستا صدام حسین را برای رسیدن به همان هدفی که در کودتای نوژه و واقعه طبس به ان نرسید راهی جنگ با ایران کرد.

برژینسکی استراتژیست و مغز متفکر امریکا در سال 1359 بود که نقش مهمی در قانع کردن صدام حسین برای حمله نظامی به ایران داشت. او صدام را نیروی متعادل کننده امام خمینی می دانست و معتقد بود از طریق صدام حسین امریکا می تواند به هدف خود یعنی نابودی نظام جمهوری اسلامی و تفکر امام خمینی که صدور انقلاب اسلامی بود برسد.

اندکی پس از دیدار برژینسکی با صدام امریکا 5 فروند جت بوئینگ و 8 دستگاه موتور توربین گازی برای مجهز کردن ناوهای عراق به این کشور فروخت. دیدار های مکرر صدام حسین و برژینسکی مشاور امنیت ملی امریکا، قبل از جنگ تحمیلی خود گواهی بر تحریک صدام حسین به جنگ با ایران بود تا جایی که برژینسکی اولین نفری بود که لغت خلیج عربی را به جای خلیج فارس به کار برد و این درست در زمانی بود که عراق از مالکیت امارات بر جزایر سه گانه حمایت می کرد.

با توجه به اینکه صدام حسین یک فرد سوسیالیست بود و در لیست امریکایی ها جز کشور های حامی تروریست بود و از طرفی هیچ ارتباط دیپلماتیکی با امریکا نداشت، امام خمینی (ره) از وجود امریکایی ها در ماهیت ایران و عراق خبر دار شده بود و قبل از لو رفتن ملاقات برژینسکی با صدام حسین در روز ابتدایی تجاوز عراق به خاک ایران اشاره به وجود دست های امریکا در این جنگ داشت.

از دیگر اقدامات جالب و تاسف بار امریکا در قبال ایران این بود که تا قبل از حمله نظامی عراق به خاک ایران امریکا این کشور را حامی تروریست می دانست و اسم کشور عراق در لیست حامیان تروریست نمایان بود اما با شروع جنگ تحمیلی امریکا اولین پاداشش را به عراق داد و اسم این کشور را در نوامبر 1983 حذف کرد و دو ماه بعد یعنی در ژانویه 1984 نام ایران را به لیست حامیان تروریست اضافه کرد و این در حالی بود که عراق اغاز گر جنگ تحمیلی محسوب می شد.

پس از شروع جنگ میان ایران و عراق امریکایی ها انواع و اقسام کمک های اقتصادی و نظامی را به عراق کردند چراکه عراقی ها مهره ای شده بودند برای پیشبرد اهداف امریکایی ها و طبیعتا این مهره ها نیازمند کمک های مالی و نظامی بودند.

کمک های امریکایی ها شامل اعطای وام های بلاعوض، تسهیلات در خرید غلات برای کشور و فروش موشک ها و قطعات دفاعی الکترونیکی و تانک ها و هلی کوپتر های پیشرفته به این کشور بود. نکته ای در اینجا وجود دارد که نشان می دهد امریکا چگونه پنهانی اقدام به کمک های نظامی به عراق می کرد و ان این است که هیچ کس در ان سالها بدون مجوز رسمی به عراق اسلحه صادر نمی کرد و زمانی که امریکایی ها می خواستند به صدام حسین اخرین مدل اسلحه های خود را بفروشند، در اسناد خود از نام اردن به جای عراق استفاده کردند تا مبادا کسی بفهمد که امریکایی ها به صورت غیر قانونی به عراق اسلحه فروخته اند. این امر نشان دهنده یکی از سند سازی امریکایی ها برای کمک کردن مخفیانه به صدام حسین بود

در سال 1361 و پس از شکست عراق در خرمشهر صدام حسین درخواست ارتباط دیپلماتیک خود با امریکا را علنی کرد و در مصاحبه با نشریه تایم گفت: « مایلیم با امریکا رابطه دوستانه داشته باشیم. ما چگونه می توانیم با امریکا این روابط را بر قرار کنیم؟» که پس از ان ریگان بلافاصله پیام تبریکی به مناسبت جهاردهمین سالگرد کودتای حزب بعث برای صدام فرستاد و این اغازی شد برای از سر گیری روابط دیپلماتیک عراق و امریکا ان هم به صورت رسمی.

در تمام هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق، امریکا و متحدان غربی اش از هیچ گونه کمکی به صدام حسین دریغ نکردند و لحظه به لحظه تمام حواس خود را معطوف به صدام حسین کرده بودند تا مبادا از نظر نظامی و اقتصادی در مقابل کشوری که به تازگی در ان انقلاب شده بود و هنوز چفت و بست های حکومتی ان محکم نشده بود شکست بخورد.

صدام حسین و امریکایی ها با توجه به تمام امکاناتی که در اختیار داشتند نه تنها نتوانستند جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند بلکه یک وجب از خاک ایران را به دست نیاوردند و این تنها جنگی در تاریخ ایران بود که در ان تمامیت ارضی کشورمان حفظ شد و لیل این امر هم کمبود دو عنصر مهم در کوله بار عراق و هم پیمانان خودبود؛ یکی حس وطن پرستی و دومی عدم وجود اعتقادات مذهبی.

امام خمینی(ره) و سربازان دلیرش به دلیل اعتقادات مذهبی و حس وطن دوستی و خشم از تجاوز به خاک کشورشان توانستند تمامی حملات عراق را که با سلاح های پیشرفته انجام می شد خنثی کنند و به جهانیان و به خصوص امریکای جنایت کار این ایه از قران کریم را بفهمانند.

وَ لاتَهِنوا وَ لاتَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛

و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید (ال عمران 139)!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied