شمانیوز
شما نیوز

همه چیز در مورد روغن کرمانشاهی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): روغن کرمانشاهی، نوعی روغن آشپزی است که در ایران در منطقهٔ کرمانشاه از کره محلی به دست می‌آورند و در مقابل روغن نباتی به معنی مطلق "روغن زرد" نیز استعمال می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

این روغن را در منطقه کرمانشاه از شیر گاو و گوسفند به دست می آورند و طریقه تهیه سنتی آن اینگونه است که برای درست کردن دوغ و کره محلی، ماست را درون مشک می ریزند و آنقدر تکان می دهند که گویچه های روغنی به صورت کره به یکدیگر می چسبند. کره را از دوغ جدا کرده و آنقدر حرارت می دهند تا آب کره تبخیر شود و آنچه باقی می ماند روغن حیوانی اصل است.

این روغن در مقایسه با کره های صنعتی که 80 تا 85 درصد چربی دارد پرچرب تر بوده و خواص تغذیه اش بیشتر است و عطر و طعمش بسته به نوع و کیفیت علفهای معطری که دام مصرف می کند، متفاوت است.

طعم این روغن بستگی زیادی به نحوه خوراک و چرای دام دارد، به ‌دلیل چرای گله‌های گوسفند منطقه کرمانشاه در مراتع پر علف و مرتفع، این روغن از بو و مزهٔ خاصی برخوردار است که حاصل گیاهان معطر مناطق مرتفع کوهستانی می‌باشد .

روغن حیوانی یکی از سوغاتی های اصلی منطقهٔ کرمانشاه است و در آشپزی غذاهای کردی نیز استفادهٔ بسیاری دارد .

روغن کرمانشاهی یا روغن حیوانی اصل، همان روغن خوش عطر و طعمی است که روی چلو می ریزند و در درست کردن نان برنجی نیز طعم و عطری خاص به این شیرینی سنتی کرمانشاه می دهد.

کالری بالای این روغن می تواند قوای جسمانی از دست رفته برخی بیماران یا زنان تازه زایمان کرده را جبران کند و برای ماساژ و گرم نگهداشتن استخوانها مفید است.

این روغن اگر گوسفندی باشد کمی دیرهضم و در مقایسه با روغن گاوی کلسترول بالاتری دارد، اما لذیذتر و خوش عطرتر و البته گرانتر است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied