شمانیوز
شما نیوز

سیگار معاف از پرداخت مالیات است؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): نماینده مردم تهران در مجلس، رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با استعمال دخانیات و معاون وزیر بهداشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب موضوع مبارزه با استعمال دخانیات را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

"حسین طلا" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و "صادق نیت" رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با استعمال دخانیات ، همچنین "سیاری" معاون وزیر بهداشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری ديشب( یکشنبه 3 خرداد) به بررسی موضوع مبارزه با استعمال دخانیات پرداختند.

در ابتدای این برنامه طلا در پاسخ به این سؤال که کنترل بازار سیگار هم اکنون در دست چه کسی است گفت: بحث سیگار و قلیان هر دو به شدت به جامعه ما آسیب می‌زند و در این موضوع که سیگار و قلیان مضر هستند کسی تردیدی ندارد اما نوع نگاه به این کالاها باعث شده که ما نتوانیم یک ارزیابی و مبارزه درستی با این کالاهایی که مشکلات زیادی را برای جامعه ما ایجاد می‌کند داشته باشیم.
وی ادامه داد: تا چند وقت پیش شرکت دخانیات ایران هم وظایف حاکمیتی و هم وظایف تصدی گری داشت اما به استناد قانون اصل 44 وظایف حاکمیتی گرفته شد و شرکتی که کار تولیدی می‌کرد به واسطه دیونش به سازمان بازنشستگی فولاد واگذار شد و وظایف حاکمیتی آن نیز در مجموعه وزارت صنعت ، معدن و تجارت متمرکز شد.
نماینده مردم تهران اضافه کرد: منظور از وظایف حاکمیتی یعنی مبارزه با قاچاق، ارائه مجوزها و عاملیت‌های تولید و توزیع، ارائه مجوزهای واردات و ارائه هولوگرام است که این موضوعات در اختیار مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا توانسته ایم در برنامه قطع واردات موفق عمل کنیم یا خیر نیز اظهار داشت: ما در عصر واگذاری دچار مشکل شدیم یعنی واگذاری که انجام شد و شرکت خصوصی سازی شد، متولی قاچاق که توان اجرایی هم داشته باشد با یک خلأ مواجه شد لذا ما از یک سو، شاهد افزایش کالای قاچاق شدیم.
طلا تصریح کرد: همچنین تمایل و رغبت تولیدکنندگان کالاهای دخانی به این که در داخل این محصولات تولید شود کاهش پیدا کرد و علت هم این بود که هم هزینه های تولید در داخل بالا بود و هم ایجاد کارخانه دچار مشکل بود لذا نهایتاً به واسطه برنامه پنجم از سال گذشته که این تفکیک ایجاد شد عملاً مرکز کنترل مواد دخانی شروع به صدور مجوز و احداث کارخانه کردند.
در ادامه گفتگوی امشب صادق نیت رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات نیز به آخرین آمارها از مصرف سیگار در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار که متعلق به سال 90 است بیش از 12 درصد جامعه ما مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان را دارند اما چیزی که نگران کننده تر است مصرف رو به رشد قلیان در بین جوانان و نوجوانان و از آن نگران کننده تر افزایش شتایان مصرف قلیان در بین دختران و خانواده است.
مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف دخانیات عرضه آسان ان در سراسر کشور است
وی در ادامه به دلایل رشد مصرف سیگار در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل رشد مصرف دخانیات ، عرضه آسان آن در سراسر کشور است و در حال حاضر جوانان و نوجوانان ما با فرصت کمتر از 3 دقیقه می‌توانند به اولین مرکز توزیع سیگار دسترسی داشته باشند.
رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات اضافه کرد: دلیل دوم قیمت ارزان دخانیات در سطح کشور است که این یکی از مشکلات جدی است که بر این اساس ما سال گذشته تلاش کردیم با پیشنهاد مالیات برخورده فروشی این مشکل را اصلاح کنیم اما تا کنون موفق نبودیم.
بحث افزایش مالیات می‌توان میزان قاچاق مواد دخانی را کاهش دهد
وی یادآور شد: در اکثر کشورهای دنیا با افزایش مالیات توانستند هم قاچاق و هم مصرف مواد دخانی را کاهش دهند لذا بحث افزایش مالیات می‌توان میزان قاچاق مواد دخانی را کاهش دهد.
طلا با اشاره به این که میزان مصرف کالای دخانی 60 میلیارد نخ است گفت: آمار دقیقی در این رابطه نداریم و هر کس بر اساس نوع نگاه خود آمار ارائه می‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که باید آمار دقیقی به دست آید تا بتوانیم حجم قاچاق را مشخص کنیم ادامه داد: تا زمانی که سقف مصرف را نداشته باشیم نمی‌توانیم آماری را به درستی مطرح کنیم.
قاچاقچیان روانشناسی بازار را به دست گرفته‌اند
وی با اشاره به این که روش‌های قاچاقچیان در بازار بسیار قوی‌تر سیستم‌های اطلاع رسانی است گفت: قاچاقچیان روانشناسی بازار را به دست گرفته‌اند.
طلا با بیان این که قاچاق به راحتی وارد کشور می‌شود افزود: قاچاق هم از مبادی رسمی و هم غیررسمی صورت می‌گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که کالاهای قاچاقی که وارد کشور می‌شود حتی یک خش ندارد اظهار داشت: آسیب‌های قاچاق به مراتب بسیار زیاد است.
وی با اشاره به این که قاچاق در کشور کنترل نمی‌شود ادامه داد: باید کالاهای قاچاق مشخص شود.
کالاهایی که هولوگرام امنیتی داشته باشد قاچاق نیست
طلا با اشاره به این که کالاهایی که هولوگرام امنیتی دارند قاچاق نیستند گفت: در بازار قاچاقچیان ادعا می‌کنند که اگر کالایی عکس نداشته باشد اصلی به حساب می‌آید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به علت‌های رشد مصرف دخانیات افزود: باید به کسب مهارت‌های بزرگ‌سالان بپردازیم.
وی با اشاره به فشار گروه های هم سن و سال، ماجراجویی جوانان و تقلید و خودنمایی گفت: سن اولین تجربه سیگاری 48 درصد کمتر از 14 سالگی است.
طلا با تاکید بر این که باید بر روی مدارس و دانشگاه‌ها کار کنیم اظهار داشت: الگوهای سازمان‌های جهانی باید بومی شود.
عباس نخعی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی یکی از دلایل بروز قاچاق را در کشور شکاف میان عرضه و تقاضا دانست و عنوان کرد: همیشه بین ده تا 20 میلیارد نخ کسری داریم.
در سال 93 تولید داخلی 100 درصد کاهش یافت
مدیر کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این که در سال 93 علی رغم کسری که 60 درصد افزایش داشت تولید داخلی حدود 100 درصد کاهش داشت گفت: در صورتی که کاهش عرضه از مسیر قانون وارد نشود آن کالا در چرخه قاچاق قرار می‌گیرد.
وی یکی از عمده‌ترین مشکلات در این حوزه را تنوع برند در کشور دانست و عنوان کرد: چه نیازی است که هر دو سه ماه در کشور یک برند داشته باشیم.
عباس نخعی با بیان این که 200 برند در کشور وجود دارد گفت: دسته بندی واحد امکان ورود برندها را به وجود می‌آورد.
مدیر کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اجرای دقیق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: طبق این قانون خرده فروشی ممنوع است و یا این که در نزدیکی اماکن تفریحی و آموزشی نباید این مسئله صورت گیرد.
وی با اشاره به تشکیل کارگروهی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای کنترل دخانیات در کشور افزود: قانون در کشور در این حوزه موجود است اما متأسفانه قانون به خوبی اجرا نمی‌شود.
عباس نخعی با بیان این که سال 94 به کنترل رشد قاچاق دست خواهیم یافت اظهار داشت: مالیات باید از وارد کننده به سمت مصرف کننده سوق یابد.
مالیات را باید مصرف کننده سیگار بپردازد
مدیر کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر این که مالیات را باید مصرف کننده سیگار بپردازد افزود: باید برندها را کاهش دهیم.
وی گفت: امیدواریم حداکثر در 6 ماهه دوم سال شاهد توقف رشد قاچاق در کشور باشیم.
از ابتدای سال فروش سیگار در دکه‌ها ممنوع شد
قدیمی طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت بهداشت در این حوزه افزود: از ابتدای سال فروش سیگار را در دکه‌ها ممنوع کردیم این در حالی است که در سال گذشته هشدارهای لازم را به دکه داران داده بودیم.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با اشاره به این که علی رغم اخطارها تعدادی از دکه‌ها را به دلیل فروش سیگار پلمپ کردیم خاطر نشان کرد: در شهر تهران 120 دکه سیگار فروشی موجود است.
وی افزود: در خیابان‌های اصلی تهران بعد از اخطارهای مکرر 20 دکه پلمپ شد.
قدیمی با اشاره به این که طی این هفته جلسه ای را در این رابطه برگزار کردیم گفت: اخطارهای لازم از طریق اتاق اصناف به دکه داران داده خواهد شد زیرا این دکه‌ها برای فروش گل و عرضه مطبوعات است.
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران اولویت سال جاری را برخورد قاطع با فروش سیگار در دکه‌ها دانست و عنوان کرد: به طور جد پیگیر این مسئله هستیم.
سیاری معاون وزیر بهداشت نیز طی گفتگوی زنده تلفنی در ادامه برنامه با اشاره به تنوع برندها در کشور گفت: مارلبرو یکی از برندهایی است که قاچاق می‌شود بنابراین باید اذعان داشت که چه کسانی 3 تا 4 میلیارد نخ سیگار مارلبرو را وارد کشور می‌کنند.
وی با اشاره به این که در تمام کشور مارلبرو با یک قیمت به فروش می‌رسد افزود: چرا کسی با آن‌ها برخورد نمی‌کند.
سیاری با تاکید بر این که برای کاهش قاچاق و کاهش مصرف قیمت را باید بالا ببریم گفت: بالاترین سود را قاچاقچیان می‌برند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied