شمانیوز
شما نیوز

ایران هرگز به دنبال توسعه طلبی جغرافیایی نیست

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: مذاکرات هسته‌ای مثل جریان فتح خرمشهر یک مساله ملّی است و هرگونه توافق و یا رسیدن به نتیجه در مذاکرات هسته‌ای باید همراه اجماع باشد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

امیر دریابان "علی شمخانی" در مراسم گرامیداشت آزادسازی خرمشهر که در دانشکده مطالعات دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: اگر با داعش در رقه مبارزه نکنیم، باید در خانقین با آنه بجنگیم و اگر با داعش در افغانستان نجنگیم باید در زاهدان با آنها جنگید.

وی با اشاره به تاریخچه‌ای از دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر، ادامه داد: برآورد عراق این بود که ارتش ایران متلاشی بوده و کشور دچار انسجام نیست و فرصت تاریخی دارند که آنچه را که در سال ۱۹۷۵ به آن نرسیدند، محقق کنند و خوزستان را به عربستانی جدا در عمق ایران تبدیل کنند تا حاکمیت کشور ساقط شود.
دریابان شمخانی یادآور شد: ما باید پیشروی دشمن را در جنگ متوقف می‌کردیم و با راهکار بومی می‌توانستیم دشمن را در این زمینه متوقف کنیم و در دوران جنگ تئوری جنگ کلاسیک و بومی و مذاکره در بین تصمیم گیرندگان و مدیران اجرایی کشور وجود داشت.
دبیر شورایعالی امنیت ملی با اشاره به عدم توفیق بنی صدر در پیروزی‌هایش و توهم او از کارشکنی رقبا، یادآور شد: در جنگ زمانی که همبسته شدیم، پیروزی حاصل شد که هم راهبردی و هم تاکتیکی بود، اما اگر در جنگ دشمن را دست کم می‌گرفتیم، شکست می‌خوردیم.
وی گفت: در جنگ‌‌ همان تفکری که به توانمندی ذاتی تاکید داشت سعی می‌کرد دشمن را متوقف کند و زمانی که با یک حریف قدار و یک دشمن قلدر طرف هستید، باید با تدبیر عمل کنید و صدام در جنگ تحمیلی از حمایت ۱+۵ و شرق و غرب بهره‌مند بود، حال آنکه ملت ایران هیچ حمایت کننده‌ای نداشت، اما پس از آنکه مورد تجاوز قرار گرفت تعیین کننده نتیجه نهایی جنگ ایرانی‌ها بودند.
دریابان شمخانی با اشاره به تمدن انقلاب اسلامی و اینکه سپاه بدر و حزب‌الله در دوران دفاع مقدس تشکیل شده، عنوان داشت: انقلاب اسلامی دارای یک پایگاه فکری در منطقه مدیترانه و چهار گوشه منطقه است و مردم با دیدن این موضوع این پیام را احساس کردند که حضور در زیر پرچم ایستادگی بهتر از ذلت پذیرش حکومت‌های سنتی و خانوادگی است.
دبیر شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: اصول جغرافیایی ایران نیازمند توسعه نیست و ما هم نیازی به این کار نداریم و نمی‌توان مقاومت ملت سوریه را با تزریق پول و سلاح شکست و اقداماتی که در ۴ سال گذشته در سوریه انجام شده نشان می‌دهد که تلاش بر این است که با هزینه هنگفت تکفیری‌ها به نام اهل سنت اقداماتی را انجام دهند، حال آنکه داعش یک تیر به سمت رژیم صهیونیستی پرتاب نکرده است.
وی با اشاره به اینکه توان منطقه‌ای ایران در اثر توسعه طلبی نیست و جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه جغرافیایی نبوده و نیست، گفت: ملت ایران در طول جنگ تحمیلی در صورتی که در تحریم بسر می‌برد، با مدیریت مناسب و تمرکز منابع و انسجام سیاسی توانست بر دشمن پیروز شود.
دریابان شمخانی ادامه داد: همبستگی هرچه بیشتر مردم در سایه حل مشکلات معیشتی است و همه آسیب پذیری ما ناشی از مسائل اقتصادی بوده و باید اقتصاد مقاومتی تقویت شود.
دبیر شورایعالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای عنوان داشت: مذاکرات هسته‌ای مثل جریان فتح خرمشهر یک مساله ملی است و هرگونه توافق و یا رسیدن به نتیجه در مذاکرات هسته‌ای باید همراه اجماع باشد.
وی افزود: تصمیم گرفتیم در مقابل زیاده خواهی بایستیم و حق ملت ایران را در مذاکرات بگیریم و به فرموده مقام معظم رهبری در بحث هسته‌ای هیچ موضوع پنهانی نداریم.
دریابان شمخانی با اشاره به نوع تعامل روسیه با جمهوری اسلامی ایران و تحریم این کشور توسط غرب، خاطرنشان کرد: روس‌ها آدم‌هایی هستند که سر بزنگاه انسان را‌‌ رها می‌کنند و نوع تعامل روسیه کند است و پیمان شانگهای در این زمینه می‌تواند موثر باشد.
دبیر شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره نقش عربستان در عراق خاطرنشان کرد: نقش این کشور در عراق مضر است و مثبت و سازنده نیست.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied