شمانیوز
شما نیوز

بی توجهی دولت به اثرات روانی حذف سهمیه‌ بندی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): از ابتدای خرداد ماه با واریز نشدن سهمیه بنزین به طور رسمی تک نرخی شدن بنزین برای تمام خودروها کلید خورد. بر این اساس، بنزین معمولی با قیمت 1000 تومان و بنزین سوپر 1200 تومان عرضه می شود

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

از ابتدای خرداد ماه با واریز نشدن سهمیه بنزین به طور رسمی تک نرخی شدن بنزین برای تمام خودروها کلید خورد. بر این اساس، بنزین معمولی با قیمت 1000 تومان و بنزین سوپر 1200 تومان عرضه می شود .

به گزارش انتخاب خبر، طبق تصمیم گرفته شده، از پایان شهریور به بعد سهمیه های بنزین ۷۰۰ تومانی فاقد اعتبار خواهد بود، همچنین قیمت هر لیتر گازوئیل ۳۰۰ تومان اعلام شد. این اقدام دولت در راستای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه ها صورت گرفته و برای دولت ۴۰۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد می کند.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار سایت انتخاب خبر در خصوص تک نرخي شدن قيمت بنزين و آثاري که اين بخش بر اقتصاد خواهد داشت، اظهار داشت: اقدام دولت، افزایش قیمت بنزین نبود بلکه حذف سهمیه بندی سوخت بود؛ چرا که مصرف کنندگان پیش از این بخشی از نیاز خود را با این قیمت برطرف می کردند.

محمد خوش چهره ادامه داد: برطبق برخی مطالعات نقاط مختلف جغرافیایی، نزدیک سه پنجم نیاز مصرفی با بنزین آزاد بوده و وجه قالب قیمت همین رقم بوده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید افزایش قیمت یا حذف سهمیه بنزین را به ظرافت انجام دهد، افزود: متأسفانه دولت به تأثیرات روانی حذف سهمیه بندی بنزین توجه نکرد و اگر این اثرات، مدیریت و کنترل نشود، آثار تورمی را در برخی اقلام و کالاها ایجاد خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه تفاوت قیمت جدی در موضوع بنزین اتفاق نیفتاده است، گفت: مردم پیش از این نیز با نرخ آزاد، سوخت گیری می کردند.

خوش چهره با اشاره به اینکه دولت باید در اطلاع رسانی و نحوه سیاست های خود جامع نگر باشد، اظهار داشت: دولت نباید به فکر کسب درآمد باشد بلکه مطالعاتی باید نسبت به تبعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی تصمیمات خود داشته باشد.

نماینده اسبق مردم تهران در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعید می دانم دولت چنین مطالعاتی داشته باشد؛ اگر چه در شرایط کنونی این افزایش قیمت می تواند با توجه به اینکه بخش اصلی قیمت بنزین مصرف کننده، همین میزان بوده واکنش های منفی نداشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حذف سهمیه بنزین و تک نرخی شدن آن در بد زمانی اتفاق افتاد، گفت: برخی لطیفه ها که معنای سیاسی دارد همچون اینکه در سوم خرداد، خرمشهر آزاد شده و برخی به مزاح عنوان می کنند که بنزین را خدا آزاد کرد! نشان می دهد دولت به این موضوع کم توجه بوده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار انتخاب خبر که پیش از عید، نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرد که قیمت بنزین افزایش نمی یابد اما اکنون این اتفاق افتاده است، گفت: شاید گرانی بنزین از لحاظ اقتصادی، آن چنان تأثیرگذار نباشد اما باور مردم را نباید با اینگونه تصمیمات، هدف قرار داد.

خوش چهره در خصوص اینکه تأثیرات گرانی بنزین بیشتر بر روی کدام کالاها مشهود خواهد بود، بیان داشت: حامل های انرژی به خصوص سوخت در دنیا از حساسیت ویژه ای برخوردار هستند و قیمت آن در هزینه های حمل و نقل، مؤثر است و هزینه آن بر قیمت تمام شده تمام کالاها موثر است.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به اینکه افزایش نرخ بنزین و حدف سهمیه سوخت خودروها معنادار نبوده است، بیشتر شاهد آثار روانی و انتظارات تورمی خواهیم بود.

این اقتصاددان با اشاره به افزایش هزینه های حمل و نقل با توجه به تک نرخی شدن سوخت، گفت: اگر دولت، تمهیداتی برای حمل و نقل عمومی کارا انجام داده بود و تبعات این افزایش قیمت را بر روی هزینه تاکسی محاسبه و اعلام می کرد می توانست جلو برخی از قیمت های لجام گسیخته را بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ بنزین موجب افزایش نرخ تورم خواهد شد یا خیر، گفت: این جمله ناپخته اقتصادی است چون که هر چیزی ممکن است ضریب افزایشی داشته باشد؛ مهم میزان آن است و نه افزایش.

خوش چهره تأکید کرد: از اکنون میزان تأثیر قیمت بنزین بر دیگر کالا ها قابل پیش بینی نیست، اما اگر دولت نتواند بر این امر نظارت و کنترل کند، افزایش ها معنادار خواهد بود.

وی با بيان اينکه دولت بايد اعلام کند درآمد حاصل از تک نرخي شدن بنزين و برداشته شدن سهميه ها را صرف چه اموري مي کند، گفت: اگر دولت درآمد حاصل از تک نرخي شدن بنزين را براي تأمين کسري يارانه برنامه ريزي کند مي تواند به موفقيت هايي برسد.

محمد خوش چهره افزود: دولت بايد اين درآمد را در پرداخت يارانه به دهک هاي کم درآمد اصلي و ايجاد فرصت هاي شغلي براي اين افراد هزينه کند؛ قطعاً در چنين شرايطي قطع سهميه بنزين براي خودروهاي شخصي قابل توجيه و دفاع است.

/ گزارش از: ریحانه السادات سجادی منبع:انتخاب خبر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied