شمانیوز
شما نیوز

شیرازی: اگر مدافعان حرم نبودند امروز تروریست‌ها در مرکز ایران بودند

حجت‌الاسلام شیرازی با بیان اینکه اگر شهدای مدافعان حرم نبودند امروز تروریست‌ها در مرکز ایران بودند، گفت: اگر شهدای حرم و مدافعین نبودند، امروز اثری از حرم اهل بیت (ع) هم نبود.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین پایانی یادواره ادبی مدافعان حرم عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد. این مراسم به بزرگداشت چهلمین روز از شهادت حاج حسین همدانی و تنی چند از مدافعان حرم اختصاص داشت.

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در این مراسم ضمن اشاره به اینکه آثار 62 شاعر برگزیده در این جشنواره بررسی شد و قرار است 14 شاعر برای سفر به سوریه و زیارت شریفین اعزام شوند، گفت: ان شاءالله محصول این سفر هم ادبی خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه ادبیات ما با یک مقاومت جهانی گره خورده است اظهار داشت: اکنون فرهنگ مقاومت در سطح جهان مطرح است و امروز تنها ایرانی ها از فرهنگ شهادت و ادبیات مقاومت سخن نمی گوید و با حضور بزرگانی چون شهید سردار همدانی این ادبیات جهانی شده است.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در پایان سخنان خود از سفری که چندی پیش با مسئولان حوزه هنری به سوریه داشت سخن گفت و افزود: سفرنامه کاروان شام در سوریه را نوشته ام و به تازگی از سوی سوره مهر چاپ شده است.

* حجت الاسلام شیرازی: اگر مدافعان حرم نبودند امروز تروریست ها در مرکز ایران بودند

در ادامه حجت الاسلام علی شیرازی مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه ضمن اشاره به اینکه ابتدا وظیفه خود می دانم از آقای قزوه تقدیر کنم چرا که پس از ارائه یک پیشنهاد تصور کردیم خیلی کار جدی گرفته نشده اما در مدت کوتاهی تماس گرفت و از آماده شدن کتاب این یادواره ها خبر داد و گفت: اینها نشانه آن است که روحیه جهادی هنوز در حوزه هنری زنده است.

وی با تشکر از شاعران سهیم در این موضوع ابراز داشت: وظیفه خود می دانم از همه افرادی که در این جلسه به یاد شهدای حرم و شهدای دفاع از حرم اهل بیت سهیم بوده اند تقدیر و تشکر کنم.

حجت الاسلام شیرازی با بیان اینکه اگر شهدای حرم نبودند، اگر مدافعان حرم نبودند امروز تروریست ها در مرکز ایران بودند، تصریح کرد: اگر شهدای حرم نبودند، چه شهدای سوریه، عراق و لبنان این مدافعین حرم اگر نبودند امروز اثری از حرم اهل بیت (ع) چه در سوریه و چه عراق نبود؛ با همین نگاه ارزش این شهدا بالاست. ارزش شهید مدافع حرم دو برابر ارزش شهید دوران هشت ساله است و این شهدا تفاوت ندارند از هر سرزمینی باشند همه مدافع و فدایی حرم هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه بهشت یک در به نام جهاد دارد بیان کرد: در سخن حضرت علی (ع) آمده بهشت یک در به نام جهاد دارد کسانی که از این در وارد می شوند مجاهدان، رزمندگان، شهدا، جانبازان و ... همه اینها جزو اولیای الهی هستند و این سخن حضرت علی (ع) است.

شیرازی افزود: شهید همدانی می گفت سرهنگی از ارتش عراق و فرمانده زرهی بود که سال گذشته شهید شد، دو نفر از ایرانی ها از جمله شهید همدانی به منزل او دعوت شدند وقتی وارد منزل این شخص شدند همسر و فرزندان به استقبال آنها آمدند و بعد وارد پذیرایی منزل شدند. سفره ناهار را گشودند این سرهنگ ارتش عراق که این دو ایرانی را دعوت کرده بود می گفت وقتی به همسرم گفتم دو ایرانی را دعوت کرده ام، گفت: به هیچ وجه حق خرید غذا از بیرون را نداری. 48 ساعت در آشپزخانه به تنهایی غذا آماده کرد چرا که دو ایرانی می خواستند میهمانش باشند. اینها نشانه برخورد عاطفی، محبت آمیز و انسانی ایرانی ها با نیروهای سوری است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه در ادامه با بیان اینکه عشق به ملت ایران امروز در سوریه شعله ور است، تصریح کرد: امروز در جای جای عراق و دیگر سرزمین ها عشق به ملت ایران شعله ور است اکثریت جوان های عراقی مقلد مقام معظم رهبری هستند این حرف عراقی هاست که اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود امروز ناموس ما اسیر دست داعش بود. این محبت به امت اسلامی در عراق و سوریه عشقی این گونه را پرورش داده است و امروز ملت ایران مورد توجه است.

وی ارتباط این گونه و صدور فرهنگ جبهه و جنگ را در جهت تلاش مردانی چون سردار همدانی ها برشمرد و گفت: این ارتباط و صدور فرهنگ جبهه و جنگ همچنین صدور روحیه شهادت طلبی امروز در جای جای سوریه و عراق، لبنان و افغانستان، یمن و بحرین مردانی را تربیت کرده است که از مرگ نمی هراسند.

وی به خاطره ای در کردستان عراق برای آزادسازی سعدیه اشاره کرد و توضیح داد: یک پدر و پسر هر دو از عراق در عملیاتی حضور داشتند در این عملیات پدر شهید شد به پسر گفتند برگرد و مقدمات تشییع پدر را آماده کن لازم نیست شما اینجا بمانید. پسر گفت پدرم یک تکلیف داشت و من یک تکلیف. او به هدف رسید پس باید بمانم و به تکلیفم عمل کنم ولو اینکه پدرم شهید شده باشد.

حجت الاسلام شیرازی چنین فرهنگی را امروز در عراق و سوریه نهادینه شده دانست و گفت: یک سوری با سه فرزند پسرش در جبهه حضور داشت، پدر شهید شد، پسرانش می گفتند ما به دنبال این بودیم قبل از پدر در راه دفاع از ارزش ها، دین و سوریه کشته شویم اما تقدیر الهی این بود که اول پدر رفت ولی مطمئن باشید تا آخرین قطره خون برای سوریه ایستاده ایم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه در ادامه اضافه کرد: یک جوان لبنانی به سوریه آمد که از نیروهای حزب الله بود در سوریه به دست داعش افتاد، سرش را جدا کردند و پیکر بی سر او را برای مادرش فرستادند. مادر جوان لبنانی آمد بالای سر فرزندش نگاهی بر پیکر او انداخت که سر نداشت فریادی زد از او سؤال کردند چرا گریه می کنی آیا چون سر ندارد! گفت خیر پرسیدند پس گریه برای چیست او در پاسخ این گونه گفت وقتی دیدم جوانم سر ندارد گفتم الحمدالله که جوانم مثل اربابش حسین ابن علی بی سر است وقتی نگاه به بدن سالم فرزندم انداختم گفتم خدایا چه می شد فرزندم مثل حسین قطعه قطعه می شد؛ چنین روحیه هایی میان نیروهای فاطمیون موج می زند.

این مقام مسئول در سپاه قدس ضمن اشاره به شهید صابری و شهید حامد از فرماندهان بزرگ فاطمیون ابراز داشت: امروز روحیه دفاع از ارزش ها تا پایان جان همانند فرهنگی که از عاشورا گرفته شده در جای جای جهان اسلام شعله ور است. علیرغم تهاجم گسترده فرهنگی و نبرد نرم و ناتوی فرهنگی، امروز عشق به شهادت در میان ملت ایران شعله ور است.

وی افزود: دو شهید همزمان در یک روز در سوریه به شهادت رسیدند هر دو مشهدی بودند نیروهای ایرانی به عنوان بسیجی اعزام نمی شود فاطمی اعزام می شوند. پس از شهادت روشن شد این دو ایرانی هستند پیکر دو جوان در مشهد دفن شد ما خدمت خانواده این شهدا رسیدیم. مادرش می گفت از دوران جنگ هشت ساله هر شهیدی که می آورند غبطه می خوردم که دیگران مادر شهید می شوند اما من چنین توفیقی ندارم اما وقتی خبر شهادت دو پسرم را دادند سجده شکر کردم که الحمدالله توفیق نصیب من هم شد که مادر شهید مدافع حرم شوم.

وی به نذر یکی از شهدا اشاره کرد که همانند حضرت عباس (ع) شهید شود و بعد به سخنان خانواده او تأکید کرد و گفت: مادر و پدر این شهید می گفتند حامد رفت ما حاضریم امیر را هم بدهیم اما به مقام معظم رهبری بگویید ما هستی مان را می دهیم تا لبخند شما را ببینیم این عشق امروز در خانواده همه مدافعان حرم وجود دارد این عشق به ولایت است و شهدای حرم، شهدای مدافع حرم، مدافع دین، قرآن، انقلاب، ارزش ها و شهدای به خاک و خون کشیدن قدرت استکباری آمریکا بودند. در نهایت خون این شهدا اسلام را سربلند خواهد کرد و همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند هم آمریکا، هم اسرائیل و حامیان داعش را در مسیر سقوط در خواهد آورد.

شیرازی در پایان سخنان خود گفت: ملت شجاعی که امروز با کفر مبارزه می کند و مدافعان حرمی که برای دفاع قدم برمی دارند ان شاءالله روزی سقوط استکبار را جشن خواهند گرفت و به زودی عظمت این پیروزی ها گسترده تر خواهد شد و ملت مسلمان جهان در یک بسیج جهانی ریشه نفاق را خواهد خشکاند.

* آرزوی دختر شهید مدافع حرم برای بازگشت پیکر پدر

در این مراسم حسین زاده همسر شهید رئوف رفیعی از مدافعان حرم تیپ فاطمیون به ذکر خاطره از همسر شهیدش پرداخت و گفت: ما فکر نمی کردیم جنگ سوریه این گونه شود همسرم عاشق جنگ بود، عاشق اسلام و حرم حضرت زینب (س). جنگ سوریه مملو از خاطرات تلخ و شیرین است ما هم مسلمانیم و وظیفه مندیم از حرمین دفاع کنیم.

وی گفت: جنگ ابتدا اطراف سوریه بود اما به سرعت دامنگیر شد و به حرم رسید قرار شد ما و فرزندانم به ایران بازگردیم و همسرم بماند او در فرودگاه ما را بدرقه کرد اما مدام دختر دو و نیم ساله من را برمی گشت و می بوسید. چند بار این کار را تکرار کرد پرسیدم 11 ماه است که می روی، می جنگی اما هیچ وقت این گونه نبودی آیا این بار می ترسی بچه ها را نبینی که می گفت می ترسم بچه ها را نبینم خصوصاً این فرشته کوچک که زینب نام دارد. گفتم اگر می ترسی جنگ نرو گفت نه من از زمان دفاع مقدس ایران در پادگان میثم خدمت کردم ولی سعادت شهادت نداشتم پر و بال می زدم تا خدا مرا برای این دفاع از این ناموس انتخاب کند و در نهایت ما را عازم ایران کرد ولی باز می رفت و دخترش را می بوسید.

حسین زاده ضمن اشاره به وداع همسر و فرزندش گفت: دخترم چشمان و پیشانی پدرش را مدام می بوسید به من گفت پدر می گوید شاید شما را نبینم و شما هم مرا نبینید؛ همین هم شد. پس از او برادرم که حتی برای خداحافظی از من هم نیامد با همسرم شهید شدند. قبل از اعزام گلایه کردم که لیاقت خداحافظی نداشته ام؟ گفت خواهرم از تو خجالت می کشیدم ...

وی در ادامه توضیح داد: یک ماه در ایران ماندم و دوم فروردین ماه بود که یکی از دوستانم زنگ زد و گفت ابواحمد زخمی شده شما باید به سوریه بیایید چون شما محرم او هستید اما هر چه تلاش کردم تا بلیط تهیه کنم موفق نشدم گفتند سوریه جنگ است کجا می روید. در این هنگام پسر بزرگم گفت بهتر است همه با هم برویم که وارد فرودگاه شدیم و عازم سوریه. به محض رسیدن به استقبالمان آمدند در مسیر دیدم عکس های همسر و ده تن از شهدای زینبیه را همه جا نصب کرده اند تازه آنجا بود که متوجه شهادتش شدم ولی دیگر چیزی نفهمیدم چشمانم را که باز کردم متوجه شدم که در بیمارستان هستم ولی دوستان ایشان مدام به من می گفتند سفارش کرد که شما گریه نکنید بچه ها را آن طور که خدا می خواهد تربیت کنید چون ما یک عمر پیرو خانواده اهل بیت بودیم. عاشقانه می روم و شما را به خدا می سپارم.

وی در ادامه سخنان خود از بی قراری دختر برای پدر گفت و افزود: دخترم را مدام به سوریه می برم از من می خواهد بر سر مزار شهدای زینبیه و مدافع حرم برویم و مدام می گوید خدایا از تو هیچ نمی خواهم فقط پیکر دایی و پدر و دوستانشان را بگردان تا با شاخه گلی از آنها استقبال کنم.

این همسر شهید در انتهای سخنان خود از حاضران خواست برای برآورده شدن آرزوی دخترش صلواتی بفرستد.

* نگاه ناصحانه شهید سردار همدانی به یک شاعر

حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی از شاعران حاضر در این مراسم به خاطره ای از چند روز پیش از شهادت شهید حاج حسین همدانی اشاره کرد و گفت: دو روز قبل از شهادت حاج حسین میهمان مهربانی مقام معظم رهبری بودیم. در این گروه سه طیف حضور داشتند گروهی از چهارمحال و بختیاری، گروهی به نمایندگی شهید همدانی و مجموعه تحت نظر ایشان و ستاد برگزاری جشنواره شعر حوزه؛ پس از این که نمایندگان گروه ها گزارش خود را ارائه کردند نوبت به من رسید. گزارشم را دادم و پس از آن حضرت آقا در ارتباط با جشنواره صحبت کردند. در مقطعی اشاره به مرحوم بحر العلوم نمودند که از نجف به کربلا پیاده می رفتند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند ببینید این مرجع بزرگوار درایت به شعر داشتند که چند شاعر همراه خود می بردند. من بلافاصله وسط صحبت های مقام معظم رهبری پریدم و گفتم آقا مشهد که می روید شاعران را هم با خود ببرید. حضرت آقا تأیید کردند و رشته صحبت را ادامه دادند اما شهید همدانی از جلو چشم غره مهربانانه ای رفت به این مضمون که حضرت آقاست رعایت کن ...

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: شهید همدانی نیز نگاهی ناصحانه ای به بنده داشت سخنان رهبر تمام شد و ما ماندیم واین جنگ شهید همدانی بازوی مرا گرفت و گفت صحبت های خوبی داشتید اما خوب بود میان حرف حضرت آقا نمی پریدید اما من اشاره کردم که ما سابقه داریم از سال 64 جلسات شعر برگزار می کنیم و سابقه این گونه پیشنهادها شده بود.

پس از سخنان من دل شهید سردار همدانی آرام گرفت و پس از آن شماره ایشان را من گرفتم و او هم شماره مرا گرفت تا در ارتباط باشیم اما دو روز بعد خبر شهادت ایشان را شنیدم که احساس خاصی دست داد، گریه کردم و این غزل محصول آن لحظه ای است که آن را تقدیم خانواده شهید سردار حاج حسین همدانی می کنم.

* رحماندوست: ما ایرانیان در پی حسینی کردن جهانیم

مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته بسیج با اشاره به اینکه 10 روز قبل از شهادت سردار همدانی در حوزه هنری برای یک رونمایی در خدمت ایشان بودیم، گفت: آدم حس می کرد سردار از جنس این دنیا نیست. اسفند 92 بود که سفری به سوریه داشتم نقشه را با اشتیاق تمام نشانم داد و با این کار ابووهب تسلط خود را نشان می دهد از مأموریتش خوشحال بود اما دلش طاقت نیاورد و پس از اتمام مأموریت همه دیدیم که باز هم به سوریه رفت و به شهادت رسید.

به گفته رحماندوست تلقی من این است بسیج سرریز انقلابی گری جامعه است باید باور کنیم که عده ای در این قالب نمی گنجند نمی توانند در چارچوب کلیشه ای بگنجند بنابراین سرریز می شوند.

این نماینده مجلس گفت: در 5 آذر 58 در درجه اول در ایران به نفس امام بسیج تشکیل شد و این حرکت متولد گردید. تلقی من این است هر چه بیشتر سخنان امام را می خوانیم متوجه می شویم کمتر در چارچوب ایران می گنجد و قالبی بین المللی دارد امام جهان شمول فکر می کرد.

رحماندوست ضمن اشاره به سخنان آمرانه کری یا اوباما که گفته بودند در مقابل داعش باید سوریه از ارتش رسمی استفاده کنند و نه مردمی، توضیح داد: آنها هم می دانند که از دست مردم و بسیج کارها ساخته است. بسیج در قالب موجود نمی گنجد و دشمن را عاصی می کند همین شرایط مقاومت در سوریه نمونه بارز این مدعاست که ان شاءالله پیروزی قطعی در پیش خواهد بود.

وی با بیان اینکه حرکت مقاومت در غرب آسیا، شمال آفریقا کاملاً جا افتاده و نهادینه می شود و آن وقت شیاطین باید بروند تا به این حرکت برسند، گفت: هم اکنون در فلسطین هم چشمه های روشنی را شاهدیم که امیدواریم در عراق، سوریه، یمن، لبنان و ... به هم بپیوندند و در آینده مقاومت جهانی بروز خواهد کرد تا مقدمات ظهور امام عصر را فراهم آورد.

رحماندوست با این سخنان که ما ایرانیان به دنبال شیعه کردن جهان نیستیم اما در پی حسینی کردن مردم عالم هستیم توضیح داد: ما در پی عاشورایی کردن هستیم که آنها شده اند. یک نفس امام و شهید همدانی و شهدای حرم آنها را حسینی کرده است.

وی با بیان اینکه در سوریه دو انگیزه ابتدا اهل بیت و دوم مقاومت دست به دست هم داد تا شیاطین سر تعظیم فرود آورند گفت: حرکت های ضد قدرتی که در غرب آسیا و شمال آ فریقا در کشورهای سنی اتفاق افتاد یک حرکت با گرایش ولایت فقیهی است. شاهد بودیم در این کشورهای اهل تسنن می گفتند حاکمان عادل نیستند پس بر آنها شوریدند بنابراین در شرایط کنونی بار دیگر جای بازنگری در سخنان امام و رهبر انقلاب کاری است تا بار دیگر فرهنگ حسینی و عاشورایی را در سراسر جهان شاهد باشیم. کسانی چون سردار حاج حسین همدانی حلقه این وصل و حرکت هستند.

رحماندوست تصریح کرد: فضای حرکت حمایت از مدافعان حرم با شهادت سردار همدانی به عنوان حلقه وصل ثبت شد و تلقی من این است جنگ نهایی درعالم دو جبهه دارد یک طرف صهیونیست و آمریکا و هر آنکه خدا را نمی خواهد و طرف دیگر فرزندان خمینی اند، فرزندان رهبر معظم انقلاب هستند این فرهنگ زاییده انقلاب ایران اسلامی است که نیاز به اتحاد حسینی ها و عاشورایی ها دارد.

در انتهای این مراسم حاج علی انسانی شعری را تقدیم به جانبازان کرد و با بیان اینکه افتخار می کنم به اینکه ذاکرم این کلاه بر سر من بزرگ است از حاضران اجازه خواست به مناسبت ایامی که به حضرت رقیه (س) مرسوم است و مراسمی که برای مدافعان حرم است رباعی بخواند:

این غنچه نشکفته ولی پژمرده است

این آینه صد سنگ ز طفلان خورده است

آرام کنید کودکان خود را

این طفل عزیز تازه خوابش برده است

در این مراسم محمود حبیبی کسبی بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد و در پایان از خانواده شهدای حرم، خانواده شهید سردار حاج حسین همدانی، خانواده شهید رفیعی، شهید روح الله قربانی و شهید باغبانی تقدیر شد. همچنین محمدحسین ملکیان، سیدمحمدجواد میرصفی، پیمان طالبی، علی فردوسی، علی سلیمانی، محمد صارمی شهاب، مصطفی صفدری، پیام جهانگیری و احمدرضا خان احمد مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied