شمانیوز
شما نیوز

داعش یک اثر باستانی در موصل را ویران کرد/مشارکت آمریکا در آزادسازی فلوجه/توقف عملیات نینوا

همزمان با توقف عملیات ارتش عراق برای آزادسازی نینوا به دلیل عدم حمایت نظامی، منابع عراقی اعلام کردند که داعش دروازه باستانی المسقی در شهر موصل را ویران کرد.

همزمان با توقف عملیات ارتش عراق برای آزادسازی نینوا به دلیل عدم حمایت نظامی، منابع عراقی اعلام کردند که داعش دروازه باستانی المسقی در شهر موصل را ویران کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عامر عبدالله الجمیلی، استاد دانشکده باستان‌شناسی دانشگاه موصل اعلام کرد: داعش با کمک تجهیزات مهندسی خود دروازه المسقی که در زبان اکدی به دروازه "مشقی" معروف است و در مسیر منتهی به دانشگاه موصل قرار دارد، ویران کرده است.

تاریخ این دروازه معروف به دروازه الهه "إیا"، الهه آب شیرین و گوارا در اساطیر سومری‌هاست به قرن هفتم قبل از میلاد یعنی دوره پادشاهی سنحاریب، پادشاه آشوری‌ها بازمی‌گردد.

پیش از این داعش تهدید کرده بود که آثار و مراکز باستانی شهر موصل را ویران خواهد کرد.

این اقدام داعش همزمان با حملات هوایی ارتش عراق برای بازپس‌گیری استان نینوا صورت گرفته است.

با وجود اینکه ارتش عراق اخیرا حملات هوایی را برای آزادسازی این استان ازسر گرفت اما نوردالدین قبلان، عضو شورای استانداری نینوا روز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل عدم حمایت نظامی از نیروهای عراقی در شهرستان مخمور در جنوب موصل عملیات نظامی در نینوا متوقف شده است.

به گفته قبلان، فرماندهان نظامی این تصمیم را گرفته‌اند و عملیات زمانی ازسر گرفته می‌شود که نیروهای بیشتری برای کنترل مناطق آزادشده و آزادسازی بقیه مناطق اعزام شوند.

وی گفت: یگان‌های نظامی که به شهرستان مخمور رسیده‌اند برای تکمیل عملیات کافی نیستند.

از سوی دیگر، صهیب الراوی، استاندار الانبار از پایان مقدمات آزادسازی فلوجه خبر داد و گفت: نیروهای عراقی از هیج تلاشی برای شکستن محاصره فلوجه و ساکنان آن فروگذاری نخواهند کرد.

برت مک گورک، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش نیز اعلام کرد: جنگ عراقی‌ها علیه داعش در فلوجه به نیابت از تمامی جهان صورت می‌گیرد.

وی افزود: آمریکا تنها در آزادسازی شهرهای عراق از چنگال داعش شرکت نمی‌کند بلکه در حفظ ثبات این شهرها نیز شرکت دارد. تروریست‌ها زمانی که آمدند به ما و جهان دروغ گفتند که نماینده ساکنان الانبار هستند. آن‌ها به جهان گفتند که بخشی از جنبشی هستند که اهل تسنن به آن‌ها خواهند پیوست اما این دروغ و افترا بود.

مک گورک با اشاره به مشارکت آمریکا در آزادسازی فلوجه گفت: ساکنان الانبار شهرهایشان را آزاد خواهند کرد. زمانی که شهر فلوجه را از چنگال داعش بیرون آوریم به پیروزی واقعی دست یافته‌ایم.

وی افزود: ما وارد جنگ جهانی شده‌ایم که در آن پیروز خواهیم شد. ما از عراق در جنگ علیه داعش حمایت به عمل می‌آوریم.

صباح کرحوت، رئیس شورای استانداری الانبار نیز گفت که ساکنان فلوجه و دیگر عراقی‌ها می‌توانند برای آزادسازی شهر خود داوطلب شوند.

وی از عشایر خواست برای عملیات فلوجه متحد شده و با دولت محلی همکاری کنند.

پیشتر دیده بان حقوق بشر زنگ خطر فاجعه‌ای را که شهر فلوجه با آن مواجه است، به صدا درآورده بود.

دیده بان حقوق بشر خواهان تسریع در کمک‌رسانی به ساکنان فلوجه که تحت محاصره قرار دارند، شده بود.

در همین راستا، صهیب الراوی اعلام کرد که تعداد خانواده‌هایی که به شهر رمادی، مرکز استان الانبار بازگشتند از مرز 11 هزار خانواده گذشت.

شهر رمادی پیشتر به دست نیروهای عراقی آزاد شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied