شمانیوز
شما نیوز

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی به 6 استان / سیل و طوفان در راه است

هشدار هواشناسی به 6 استان / سیل و طوفان در راه است

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی و احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها به مردم توصیه کرد از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

به گزارش شمانیوز؛ بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های واقع در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز غربی و مرکزی، سواحل دریای خزر افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد بارش تگرگ روی می‌دهد.

امروز همچنین برای برخی مناطق غرب به‌ویژه ارتفاعات و مناطق شمالی شمال شرق بارش پراکنده و احتمال رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. فردا سه‌شنبه به‌طور گسترده‌تری در شمال غرب، غرب استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز شامل قزوین، البرز، تهران، برخی مناطق شمال، شرق شمال، خوزستان، غرب و شمال اصفهان، مرکزی و قم رگبار باران و رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه ضمن تشدید سامانه بارشی در مناطق ذکر شده،‌گستره سامانه بارشی البرز شرقی، سمنان و برخی مناطق شرق نیز کشیده خواهد شد. پنجشنبه و جمعه سامانه بارشی در نوار شمالی کشور،‌ شمال غرب و ارتفاعات و دامنه البرز فعال خواهد بود.​

طی سه روز آینده در شمال شرق و شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. به‌ویژه در نوار شرقی کشور و منطقه زابل تا آخر هفته وزش باد شدید و گردوخاک روی می‌دهد. دوشنبه، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است. دریای خزر تا آخر هفته مواج خواهد بود.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، آبگرفتگی، رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در سیستم حمل و نقل

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، ارتفاعات زنجان و دامنه و ارتفاعات مازندران

اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و بویژه در نواحی سردسیر کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی، احتیاط در تردد دامداران و عشایر در صعود به ارتفاعات و عدم توقف در حاشیه رودخانه ها، مراقبت از محصولات کشاورزی در مقابل رگبار پراکنده.

هشدار فعالیت سامانه های بارشی و ناپایداری‌های همرفتی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۲

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱: مازندران، زنجان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، شمال همدان، شمال مرکزی و دامنه و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز و تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۱: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، شمال غرب اصفهان، قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۲: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال یزد، سمنان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی، بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی

هشدار افزایش گرادیان فشاری و تغییر نوع توده هوا

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۲

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱: آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و زنجان.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۱: خراسان جنوبی، شرق سمنان، جنوب خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۲: فارس، اصفهان، یزد، خراسان رضوی و نیمه شرقی سمنان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی