شمانیوز
شما نیوز

خبر حوادث

درگیری مسلحانه و خونین در یکی از بزرگراه های تهران

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره یک درگیری خونین در باغ فیض در محدوده بزرگراه شهید همت گفت: ماموران گشت کلانتری باغ فیض، در محدوده بزرگراه شهید همت به یک دستگاه خودروی پژو پارس با سه نفر سرنشین مشکوک و برای بررسی موضوع به خودرو نزدیک شدند.

درگیری مسلحانه و خونین در یکی از بزرگراه های تهران

به گزارش شمانیوز، سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره یک درگیری خونین در باغ فیض در محدوده بزرگراه شهید همت گفت: ماموران گشت کلانتری باغ فیض، در محدوده بزرگراه شهید همت به یک دستگاه خودروی پژو پارس با سه نفر سرنشین مشکوک و برای بررسی موضوع به خودرو نزدیک شدند.

وی افزود: سرنشینان خودرو به محض مشاهده ماموران، اقدام به تیراندازی به سمت ماموران کردند که در این حین ماموران پلیس نیز اقدام متقابل را آغاز کردند و سه متهم پا به فرار گذاشتند.

رئیس پلیس پیشگیری تهران اضافه کرد: در جریان تیراندازی رخ داده میان پلیس و مجرمان یک نفر از متهمان زخمی شد همچنین متاسفانه یکی از ماموران پلیس مجروح شد که با انتقال به مرکز درمانی اقدامات درمانی برای وی انجام شد.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای گفت: از خودروی متهمان چهار قبضه سلاح جنگی و هفت تیغه خشاب سلاح کلاشینکف برجای ماند و اقدامات برای دستگیری این افراد از سوی پلیس آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.


مجازات نزاع و درگیری در قانون مجازات اسلامی

یکی از مهمترین دلایل مراجعه به پزشکی قانونی و مراجع قضایی، «نزاع و درگیری» است؛ آمارها هم موید این مطلب است. آمارهای پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه هزار و 600 شهروند به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده و تشکیل پرونده می‌دهند که در این میان تهرانی‌ها در کشور جلودار هستند.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از روزنامه حمایت، یکی از مهمترین دلایل مراجعه به پزشکی قانونی و مراجع قضایی، «نزاع و درگیری» است؛ آمارها هم موید این مطلب است. آمارهای پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه هزار و 600 شهروند به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده و تشکیل پرونده می‌دهند که در این میان تهرانی‌ها در کشور جلودار هستند. این آمارها نشان‌دهنده کاهش آستانه تحمل میان افراد جامعه و البته ترویج خشونت به جای حل مساله است.

آمارهای نیمه نخست امسال حاکی از مراجعه ۳۱۵ هزار و ۸۶۲ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی بوده است که از این تعداد،  ۲۱۸ هزار و ۳۶۱ را مردان و ۹۷ هزار و ۵۰۱ نفر را زنان تشکیل می‌دهند. مطابق این آمار، استان تهران با ثبت ۵۵ هزار و ۲۴۴ نزاع رکورددار است و پس از آن خراسان رضوی با ۲۶ هزار و ۸۱ و اصفهان با ۲۳ هزار و ۲۵ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با یکهزار و ۹۲۴، خراسان جنوبی با دو هزار و ۲۳ و سمنان با دو هزار و ۳۹۴ نفر کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته‌اند.

ابراز نگرانی از افزایش آمار نزاع و درگیری

دادیار دیوان عالی کشور در این خصوص می‌گوید: موضوع کاهش آستانه تحمل افراد مساله جدی است که سبب بروز بسیاری از جرائم در کشور می‌شود. این مساله باید به صورت جدی بررسی شود و اینکه چرا تهران با این سرعت عریض و طویل شده و به  نوعی به کلان شهر بی در و پیکرتبدیل شده است جای تامل دارد؟!

محمد علی اسفنانی، که در مجلس هشتم و نهم به عنوان کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس فعالیت داشته است، بی توجهی به موضوع اسکان مردم و امرار معاش آنها، بی توجهی به شهرسازی همچنین بی تفاوتی به تلفیق فرهنگ‌های گوناگون را از علل کاهش آستانه تحمل افراد جامعه دانسته و معتقد است: بی‌توجهی به کاهش آستانه تحمل افراد سبب بروز جرائم به وی‍ه نزاع و درگیری میان افراد می‌شود.

وی می‌کوید که قانون ممنوعیت سلاح سرد در پیشگیری از جرم نزاع و درگیری موثر نیست زیرا که تنها با ممنوعیت ابزار، مرتکبان به دنبال ابزار جدید رفته و نمی‌توان تا قیامت مدام ابزار‌ها را ممنوع کرد. لذا قانون ممنوعیت سلاح سرد خیلی اثر بخشی در کاهش جرایم ندارد و در این قوانین تنها ابزار، جرم انگاری می‌شود.

جرمی به نام منازعه!

مردم در حالی برای هر موضوع کوچک و بزرگی با یکدیگر گلاویز می‌شوند که بر اساس ماده 615 قانون مجازات اسلامی(مصوب 1375)، «هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه کنند، هریک از شرکت‌کنندگان در نزاع، حسب مورد به مجازات مقرر محکوم می‌شوند.»

منازعه، درگیری جسمی است و نزاع لفظی را شامل نمی‌شود، البته برای تحقق این جرم حضور بیش از 3 نفر در دعوا ضروری است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی