شمانیوز
شما نیوز

موتورهای دیزلی شهرداری ساماندهی می‌شود

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین‌آلات عمرانی و ناوگان خدمات و حمل و نقل عمومی و خدمات شهری رای دادند.

به گزارش شمانیوز: محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در سیصدوبیست و پنجمین جلسه علنی این شورا و در تشریح این طرح گفت: امروز دود خروجی از اگزوز خودروها که یکی از منابع اصلی 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران هستند، معضل بزرگی برای شهر تهران قلمداد می‌شود. احتراق ناقص در موتور و به ویژه خودروهای دیزلی، از منابع اصلی آلودگی شهر تهران محسوب می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه در شهر بین 100 تا 150 خودروی سنگین بر آلودگی هوای شهر تهران می‌افزاید و این در شرایطی است که حدود 4000 دستگاه از این خودروها متعلق به شهرداری تهران است و هیچ گونه معاینه فنی برای این خودروها وجود ندارد لذا طرح الزامی شهرداری تهران برای ساماندهی موتورهای دیزلی اهمیت پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در قالب این طرح، شهرداری تهران مکلف می‌شود، برای کلیه خودروهای دیزلی خود معاینه فنی داشته باشد و در جریان خرید خودروهای جدید نیز استانداردهای لازم را مدنظر قرار دهد.

حقانی در تشریح بندهای این طرح گفت: در یکی از بندها، شرکت کنترل کیفیت هوا ضرایب انتشار آلایندگی موتورهای دیزل زمینی را به همراه آمار واقعی و سهم آلایندگی این موتورها در آلودگی شهر تهران را تایید کرده و به صورت عمومی اعلام خواهد کرد. سهم این بخش از منابع آلایندگی در سیاهه انتشار تهران مشخص می‌شود.

عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ساز و کار ارائه مشوق و جرایم برای پروژه ساختمانی و عمرانی درخصوص تولید یا کاهش ذرات معلق توسط معاونت شهرسازی و عمران شهرداری تهران و با نظارت شرکت کنترل کیفیت هوا، ظرف مدت 6 ماه در قالب لایحه تدوین جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهد شد.

اسماعیل دوستی به عنوان یکی از مخالفان تصویب یک فوریت این طرح گفت: این طرح در حقیقت نیازمند قانون بالادستی است و شورا نمی‌تواند چنین چیزی را تعیین کند بلکه تنها می‌توانیم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کنیم.

انصاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در جایگاه موافق این طرح گفت: نباید منتظر قانون بالادستی بمانیم بلکه باید آن بخشی از موضوع که به دست شورای اسلامی شهر تهران قابل حل است، مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

نهایتا پس از بحث و بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت این طرح با اکثریت آرای اعضاء به تصویب رسید تا برای بررسی به کمیسیون‌های شورای شهر تهران ارجاع داده شود.

منبع:ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی