شمانیوز
شما نیوز

مواد مخدر به مدارس دخترانه نفوذ کرده است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):در حالی که جوانان بیشترین قربانیان اعتیاد در همدان هستند و محور برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بر امر پیشگیری متمرکز شده است اما خبرهای کاهش سن اعتیاد و جوانتر شدن آن که به صورت معضلی جدی، سلامت عمومی را نشانه گرفته، نگرانی های بسیاری را برانگیخته است.  

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز): این در حالی است که جامعه انتظار دارد، با رشد بودجه برنامه های پیشگیری و درمان، افزایش کشفیات مواد مخدر آمار ابتلا به اعتیاد کاهش یابد اما به گفته برخی مسئولان آمارها از کاهش سن اعتیاد و روند رو به رشد مواد مصرفی صنعتی خبر می دهد.

دسترسی آسان به مواد مخدر و ارزان بودن آن گرایش به مواد را افزایش می دهد

پرواضح است که فرد در هر سنی ممکن است مصرف مواد مخدر را آغاز کند چراکه دسترسی آسان به مواد مخدر و ارزان بودن آن عوامل تعیین کننده ای در این خصوص است اما قبول آن به عنوان تنها تعیین کننده گرایش جوانان به مصرف آن، باوری غلط به نظر می رسد.

کارشناسان بسیاری بر این باورند که نابرابری اقتصادی و نداشتن امنیت شغلی، وجود خلاهای موجود در جامعه و خانواده در زمینه آموزش های لازم مهارت های زندگی و مستعد بودن سطح جامعه برای در دسترس بودن مواد مخدر و ارزانی آن از جمله عوامل متعدد ابتلای افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به اعتیاد است.

فشارهای روانی فرد را به مصرف مواد مخدر سوق می دهد

مینا رویگر با تاکید بر اینکه گرایش به مصرف مواد مخدر، دلایل گوناگونی دارد که یکی از آنها، نابرابری های اقتصادی و نگرانی در زمینه تامین شغلی است، گفت: بحران مالی می تواند فرد را برای بروز آسیب های اجتماعی آماده کند چراکه فشارهای روانی از این وضعیت فرد را به سوی گریز از آن موقعیت و در نهایت اعتیاد سوق می دهد.

وی ادامه داد: کمبود فضاهای شادی آور و عدم برنامه های مناسب برای تخلیه هیجانی در ساعات اوقات فراغت و در محیط های خارج از خانه نیز یکی از دلایل گرایش به مصرف مواد است.

رویگر اضافه کرد: نقصان برنامه های غنی سازی اوقات فراغت، با هدف ایجاد نشاط و شادی در بروز آسیب های اجتماعی امری بدیهی است.

آگاهیهای ناکافی فرزندان از خطرات ابتلا به مصرف مواد مخدر است

وی با بیان اینکه آگاهی های ناکافی فرزندان در دوران نوجوانی و جوانی از خطرات ابتلا به مصرف مواد مخدر است، گفت: بهترین دوره در زمینه اطلاع رسانی و فراگیری آموزش در دوران مدرسه است که در کنار آن نظارت خانواده ها و عدم رهایی فرزندان در امر تربیت به مدارس نیز ضروری به نظر می رسد.

وی با تاکید بر اینکه آگاهی دادن ها و حرکت های پیشگیرانه باید فراگیر شود و در کنار مدارس، اطلاع رسانی مستمر از سوی رسانه ها امری جدی به نظر می رسد، گفت: با نظارت یک سویه خانواده ها خلاهای موجود در جامعه پر نمی شود.

مقابله با مواد مخدر در همدان به مطالبه عمومی تبدیل شده است

استاندار همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه مقابله با مواد مخدر در همدان به مطالبه عمومی تبدیل شده که باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد، اظهار داشت: مطالبه مردم در بخش مقابله با مواد مخدر و معتادان، به مطالبه عمومی تبدیل و منجر به ایجاد فضایی روانی در زمینه آلوده بودن استان شده است.

علی محمد آزاد تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای از بین رفتن فضای روانی حاکم و برنامه‌ریزی بلندمدت برای مبارزه با این امر در دستور کار قرار گیرد.

استاندار همدان عنوان کرد: تا زمانی که پول، متقاضی و مصرف‌کننده وجود دارد ورود مواد مخدر به استان همدان نیز انجام می‌شود.

راه‌های مبارزه و مقابله با مواد مخدر باید تغییر کند

علی محمدآزاد اضافه کرد: باید در مسیر مقابله و مبارزه با مواد مخدر راه‌های مبارزه و مقابله را تغییر داد.

وی بیان کرد: باید با برگزاری مانور، کشف و کنترل نقاط آلوده، فضا را ناامن کرده و دستگاه‌های جدید با کاربردهای فراوان را در این راستا خریداری و در ایست‌های بازرسی نصب و از سگ‌های موادیاب استفاده کرد تا فضا برای فعالیت قاچاقچیان ناامن شود.

آزاد ادامه داد: توجه به پیشگیری و افزایش فرهنگ عمومی از راهکارهای بسیار تأثیرگذار در این امر محسوب می‌شود و در این بخش کتمان برخی مسائل به صلاح نیست، چرا که سن استفاده از مواد مخدر به شدت کاهش یافته و پذیرفتن آماری مبنی بر اینکه استفاده از مواد مخدر صنعتی به صفر رسیده امکان‌پذیر نیست.

مواد مخدر در مدارس و دانشگاه ها نفوذ کرده است

وی با بیان اینکه برخی مواد مخدر تولید شده در جهان تنها در ایران مصرف می‌شود، گفت: این امر نشان دهنده آنست که این اتفاق امری سازماندهی شده است که به دلیل مصرف ساده و بدون نیاز به وسایل جانبی به سرعت به داخل مدارس و دانشگاه‌ها نفوذ می‌کند و آنچه در این میان باید ایجاد شود توجه به مسائل فرهنگی و پیشگیری است.

استاندار همدان اضافه کرد: باید فضای فرهنگی و پیشگیری در جامعه ایجاد شود و در آموزش مهارت‌های زندگی توجه به این امر در اولویت قرار گیرد، چرا که گستره مصرف مواد مخدر به داخل برخی مدارس دخترانه نفوذ کرده است.

وی افزود: باید در این راستا مربیان، معلمان و استدان دانشگاهی را آموزش داده و افراد ویژه‌ای را تربیت کرد تا در مدارس و دانشگاه‌ها حضور یابند و روحانیون و مبلغان نیز در این زمینه کمک کنند.

۳۰ باند تهیه و توزیع مواد مخدر در همدان منهدم شد

جانشین فرمانده انتظامی استان همدان نیز گفت: در پنج ماه امسال ۳۰ باند تهیه و توزیع مواد مخدر به همراه دو شبکه بزرگ توزیع و تهیه مواد مخدر با کشف ۲۵۲ کیلوگرم مواد مخدر در همدان متلاشی شده است.

سرهنگ محمد مهدیان‌نسب افزود: اعتیاد و مواد مخدر دارای بیشترین آسیب‌های اجتماعی است که در این راستا از سال ۹۰ بهبود وضعیت موجود در اولویت عملیات استان همدان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در پنج ماه نخست سال جاری ۴۵۱ طرح منطقه‌ای و موضوعی را انجام و پنج عملیات مشترک انتظامی را در مناطق آسیب‌پذیر همدان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۸۵ هزار دانش‌آموز تحت آموزش عمومی قرار گرفته و ۵ هزار و ۴۸ نفر تحت آموزش کارگاهی در زمینه پیشگیری از مواد مخدر قرار گرفته اند، گفت: ۳۰ هزار نفر نیز در آموزش همگانی شرکت کرده اند.

کشفیات مواد مخدر در همدان افزایش یافته است

جانشین فرمانده انتظامی استان همدان بیان کرد: کشفیات پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در زمینه تریاک ۲۲۸ درصد افزایش، هروئین و کراک ۱۷ درصد کاهش، شیشه ۲۹ درصد کاهش، حشیش چهار هزار و ۵۷۵ درصد افزایش و سایر مواد مخدر ۳۰۳ درصد افزایش داشته است.

وی دلیل کاهش مواد مخدر صنعتی را کاهش عرضه، ناخالصی زیاد و کنترل ویژه عنوان کرد و افزود: در مجموع در پنج ماهه نخست امسال ۲۹۲ درصد افزایش کشف مواد مخدر در استان همدان ثبت شده است.

مهدیان نسب ادامه داد: در حوزه دستگیری نیز در مجموع ۲ هزار و ۹۹۶ نفر قاچاقچی، حمل‌کننده، توزیع‌کننده و خرده‌فروش در پنج‌ ماهه نخست سال جاری در استان همدان دستگیر شدند.

۵۲ درصد توزیع‌کنندگان ۱۵ تا ۳۵ ساله هستند

وی گفت: ۵۲ درصد توزیع‌کنندگان دستگیر شده در پنج ‌ماهه نخست امسال بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال هستند که این رقم بسیار نگران کننده است، چرا که بیانگر هجمه دشمنان و جنگ نرم آنها برای نابود کردن جوانان است که باید مورد تدبیر و توجه ویژه قرار گیرد.

حال با این تفاسیر پرواضح است که سهولت دسترسی به مواد موجب شده تا بیشترین خسارت به جامعه وارد شود و باید به دنبال یک برنامه مداوم و مستمر، ضربتی و فراگیر با قوانین سخت گیرانه برای مهار اعتیاد و حذف کامل سهولت دسترسی به مواد در داخل شهرها بود.

آموزش و پرورش به عنوان مرجع اصلی آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس نه وجود اعتیاد در مدارس را تایید می کند و نه کاری برای آموزش دانش آموزان انجام می‌دهد و این در حالی است که گزارش سازمان ملل می‌گوید که ایران بیشترین مصرف سرانه مواد مخدر در جهان را دارد.

مدارس از محیط‌های اصلی برای شروع استفاده از مواد مخدر است

گزارش‌های دیگری وجود دارد که پایین‌ترین سن آغاز اعتیاد را نیز ویژه ایران می‌داند و نتایج یک تحقیق علمی در زمینه مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که مدارس راهنمایی و دبیرستان، یکی از محیط‌های اصلی برای شروع استفاده از مواد مخدر است.

در حال حاضر آن‌طور که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان دارند، رواج مواد مخدر در میان دانش‌آموزان مدارس به ویژه در حاشیه شهر، به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده است.

بنابر این بسنده کردن به برگزاری چند نشست در طول سال و بحث پیرامون وضعیت اعتیاد در استان همدان که هر روز اوضاع آن وخیم تر می شود، چاره راه نیست و باید به طور جدی با این پدیده خانمان سوز به مبارزه پرداخت.

بی شک اگر می خواهیم در مقابل این معضل بایستیم باید تمام جامعه را در برابر آن بسیج کنیم و این امر محقق نمی شود مگر این که متولیان در امر مبارزه با اعتیاد، ضعف های موجود را با توجه کسب تجربه های بسیار در این سال ها مورد توجه و بازنگری قرار دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی