شمانیوز
شما نیوز

افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد؛

دانشجویان سرگردان در مجادله سیاسی وزارت علوم و دانشگاه آزاد

 آموزش عالی کشور با جنجال‌های زیادی مواجه است، مشکلات وزارت علوم از یک طرف و مشکلات دانشگاه آزاد در آغاز سال تحصیلی جدید از طرف دیگر نگرانی جامعه دانشگاهی بخصوص دانشجویان کدرشته‌های جدید این دانشگاه را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، آموزش عالی کشور اخیرا با جنجال‌های زیادی رو به رو بوده است، مشکلات وزارت علوم و نبود وزیر در این وزارتخانه از یک طرف و مشکلاتی که در آغاز سال تحصیلی جدید برای دانشگاه آزاد مطرح شد نیز از طرف دیگر نگرانی جامعه دانشگاهی بخصوص دانشجویان را در بر داشته است.

دانشگاه آزاد با وجود اینکه برخی واحدهای این دانشگاه را زیان‌ده اعلام کرد ولی امسال ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی خود را افزایش داد که این مساله اعتراضات گسترده‌ای را در برداشت و برخی کارشناسان معتقد بودند که این مساله به شان تحصیلات تکمیلی لطمه وارد می‌کند، در مورد این مساله وزارت علوم دخالت چندانی نداشت تا اینکه ششم آبان‌ماه امسال مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی موضع وزارت علوم را در رابطه با افزایش ظرفیت‌های تحصیلات تکمیلی وزارت علوم اعلام کرد و افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد را در 700 رشته بدون مجوز دانست.

این مساله باعث شد دانشگاه آزادی‌ها هم در دفاع از خود مسائلی را مطرح کنند و این موضوع به یک مجادله رسانه‌ای بین وزارت علومی‌ها و دانشگاه آزادی‌ها تبدیل شد.

حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در اظهارنظری اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در بیش از 700 کد رشته کارشناسی ارشد بدون مجوزهای شورای گسترش وزارت علوم، دانشجو پذیرفته است و وزارت علوم آن رشته‌هایی را تائید می‌کند که در سال گذشته و امسال در دفترچه‌های کنکور دانشگاه آزاد به چاپ رسیده است.

به گفته مدیر کل دفتر گسترش، رشته‌های آموزش‌های الکترونیکی(مجازی) و رشته‌هایی که در شهریورماه امسال برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد پذیرش دانشجو داشته است، از نظر وزارت علوم بدون مجوز است.

حسینی با بیان اینکه سایر رشته‌ها مجوز خود را قبلاً دریافت کرده یا در لیست 1550 کد رشته‌ای بودند که تا مهرماه امسال مورد تایید شورای گسترش قرار گرفته‌اند.

وی از دو صورتجلسه که توسط دانشگاه آزاد و وزارت علوم برای پذیرش‌های این دانشگاه مصوب شده بود، خبر داد و گفت: صورت جلسه نخست درباره ساماندهی رشته‌های سال‌های 90 و 91 بود که بدون مجوز دفتر گسترش، دانشجو پذیرفتند و شامل یک هزار و 563 کد رشته بود. این صورت جلسه فقط معطوف به گذشته بود و در آن درج شد در صورتی که دانشگاه آزاد قصد راه اندازی رشته‌های جدید دارد لازم است این رشته‌ها را از شورای گسترش عبور دهد.

وی درباره صورت جلسه دوم، اظهار داشت: صورت جلسه دوم با حضور نجفی امضا شد؛ بر اساس اعلام دانشگاه آزاد، 17 هزار ظرفیت این دانشگاه وجود دارد اما وزارت علوم این عدد را نپذیرفت و سقف 12 هزار نفری را به عنوان ظرفیت مورد توافق اولیه در نظر گرفت.

مدیر کل دفتر گسترش از یک قرار دیگر میان دانشگاه آزاد و این دفتر خبر داد و خاطرنشان کرد: پیش از این مقرر شده بود ظرفیت‌ها در کمیته سه نفره و مطابق مصوبات شورای گسترش تعیین شود، به این ترتیب صورت جلسه بعدی هم به دانشگاه آزاد اجازه ورود به رشته‌های جدید را نداده است.

حسینی درباره میزان ظرفیتی که شورای گسترش برای دانشگاه آزاد در پذیرش دانشجو اعلام کرده، گفت: شورای گسترش برای هر رشته کارشناسی ارشد اجازه پذیرش 20 نفر را به دانشگاه آزاد داده بود.

پس از انتشار اظهار نظر حسینی، مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد هم به دفاع از دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: امضای مسئولان گذشته و فعلی وزارت علوم پای تمام مجوزهای رشته‌های این دانشگاه وجود دارد.

وی گفت: دانشگاه آزاد هیچ نکته پنهانی ندارد؛ تمام اتفاقاتی که در دانشگاه آزاد برای ادغام‌ها و پذیرش‌ها رخ داده بر اساس درخواستی بوده که وزارت علوم در مدیریت گذشته و حال از این دانشگاه داشت. بر این اساس، تمام واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات که شعب واحد تهران به شمار می‌آیند باید ساماندهی می‌شدند. در همین زمینه صورت جلساتی نوشتند و مهلت‌هایی دادند که دانشگاه آزاد 42 واحد علوم و تحقیقات از جمله تهران را ساماندهی کند.

علوی فاضل افزود: واحدهای علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تحت پوشش واحد تهران، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرفتند اما این امر مطلوب وزارت علوم نبود و رئیس دانشگاه آزاد تاکید می‌کرد اقدامات لازم در چارچوب استانداردهای وزارت علوم صورت گیرد.

معاون دانشگاه آزاد با انتقاد از عملکرد شورای گسترش در ادوار گذشته برای ارائه مجوز رشته به این دانشگاه، تاکید کرد: هیچ وقت کسی نمی‌پرسد چرا دانشگاه آزاد در سال‌های گذشته 41 پردیس علوم و تحقیقات راه‌اندازی کرد. علت این بود که شورای گسترش وزارت علوم وظایف قانونی خود را در زمان متعارف انجام نمی‌داد و فرایند تصویب رشته بسیار کند و ناکارآمد بود. با وجود آنکه یک رشته تمام شرایط سخت‌گیرانه دفتر گسترش را فراهم کرده بود به ما اعلام کردند بهتر است این رشته در یک دانشگاه دولتی راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: انتظارمان این بود که دفتر گسترش آموزش عالی در اجرای وظایف قانونی خود نگاه یکسان به همه دانشگاه‌ها داشته باشد، حتی اگر از تمام مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد هم سوال کنید از زمان‌بر بودن دریافت مجوزها توسط دفتر گسترش گلایه دارند. در برخی موارد حتی روسای واحدها برای گرفتن حق قانونی خود به کارشناسان دفتر گسترش آموزش عالی التماس می‌کردند.

علوی فاضل افزود: مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در جریان تمام اقدامات سال‌های 91 تاکنون در زمینه ادغام واحدها و مجوزهای دانشگاه آزاد است و امضایش پای تمام توافقات درج شده است، فراتر از مدیرکل دفتر گسترش، امضاء و نظر وزیر علوم وقت، فرجی‌دانا سرپرست وزارت علوم و حتی مدیرکل و معاونان سابق آموزشی وزارتخانه و دانشگاه آزاد وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا وزارت علوم از مجوز نداشتن برخی کد رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد خبر می‌دهد، گفت: ما پشت پرده این مسائل را می‌دانیم، برخی مسئولان که هم اکنون در دانشگاه آزاد سمتی ندارند اخبار و اطلاعات دروغ در اختیار وزارت علوم گذاشته‌اند. باید یادآوری کنم تمام مجوزهای رشته‌های علوم و تحقیقات تهران در گذشته با امضای حسینی میان واحدهای علوم و تحقیقات تا پیش از ادغام پخش شد.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با بیان اینکه به نظر می‌رسد حرف‌ها در وزارت علوم عوض شده است، اضافه کرد: حرف‌ها عوض می‌شود اما کاغذها و امضاها که عوض نشده، مگر می‌شود مسئولی زیر حرفی که شش ماه پیش زده، بزند. اگر شرایط وزارت علوم به گونه‌ای شده که باید از حرف‌های قبلی خودش بازگردد بحث دیگری است. مدیرکل دفتر گسترش به دانشگاه آزاد آمد و در فضایی بسیار مثبت و دوستانه صحبت کردیم.

اما با وجود صحبت‌های علوی فاضل، اظهار نظر مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی پس از شنیدن این صحبت‌ها هم مخالف دانشگاه آزاد است.

حسینی گفت: پذیرش دانشجویان در رشته‌های جدید مقطع دکتری دانشگاه آزاد بر اساس مصوبات شورای گسترش نبوده است و ما نیز از طریق مراجع ذیربط در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی افزود: مراجعی مانند شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم این مساله را پیگیری و بررسی می‌کنند تا قضیه با استدلال اعلام شود.

آنچه در این میان سبب بروز نگرانی شده است تعیین تکلیف دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه آزاد است که با شهریه‌های گزاف پذیرش شده‌اند و حالا وزارت علوم کدرشته‌های آنان را غیرمجاز می‌داند.

البته حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در رابطه با تعیین تکلیف دانشجویان ورودی این رشته‌ها نیز گفت: ابتدا باید اصل قضیه حل شود و سپس در رابطه با دانشجویان هم تصمیم می‌گیریم، اگر واحد مربوطه شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند مجوز بگیرد و اگر شرایط لازم را نداشته باشد دانشجویان باید به واحد دیگری منتقل شوند ولی قطعا برای دانشجویان سازوکاری درنظر گرفته می‌شود. منبع: فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی