شمانیوز
شما نیوز

گفت‌وگوی مشروح فارس با نماینده مردم سنندج در مجلس

کردستان در زمینه تولید ناخالص ملی جزو 8 استان محروم است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس نهم گفت: اعتبارات طرح های ملی استان کردستان کمتر از 1.8 درصد است و این رقم به هیچ وجه متناسب با جمعیت استان که 2 درصد جمعیت کل کشور را شامل می شود، نیست.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،استان کردستان با مشکلات متعدد اقتصادی روبه رو است لذا طی گفت وگویی با سیداحسن علوی نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی درصدد آسیب شناسی بخش های مختلف تولیدی استان و یافتن راهکار در این زمینه برآمدیم.

فارس: در حال حاضر وضعیت سرمایه گذاری را در استان چگونه ارزیابی می کنید، آیا بسترهای لازم در این خصوص فراهم شده است؟

علوی: مبحث سرمایه گذاری را باید به دو بخش سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی تقسیم بندی کرد؛ در بعد دولتی اعتبارات مطابق با موافقتنامه های مبادله شده اختصاص می یابد. مبنای تأمین این اعتبارات در استان کردستان بر پایه ای ضعیف استوار بوده است.

اعتبارات طرح های ملی استان کمتر از 1.8 درصد است و این رقم به هیچ وجه متناسب با جمعیت استان که 2 درصد جمعیت کل کشور را شامل می شود نیست.

در خصوص روند حرکت پروژه های عمرانی در استان هم زیر میانگین کشوری هستیم؛ در راه سازی، صنعت و معدن، خطوط هوایی و ریلی نیز جزو استان های آخر هستیم.

همچنین رشد 68 درصدی تولید ناخالص داخلی استان که رقم پائینی بوده ما را در ردیف 8 استان محروم کشور قرار داده است.

همین قضیه در سرانه تولید کردستان هم صدق می کند و مجموع این شرایط موجب می شود که اعتراف کنیم در زمینه سرمایه گذاری دولتی ضعیف هستیم.

فارس: در بعد سرمایه گذاری بخش خصوصی وضعیت استان چگونه است؟

در این بخش عدم توجه دولت های گذشته موجب شد تا انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در استان فراهم نشود، در حالی که به دلیل وجود 220 کیلومتر مرز مشترک ما با کشور عراق ظرفیت مناسبی برای جذب سرمایه گذار از این کشور داشتیم که توان استفاده از آن در بخش های صنعت و مبادلات خارجی وجود داشت اما این اتفاق نیفتاد.

نکته دوم در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی به مطرح شدن بحث امنیتی بودن استان برمی گردد، به شکلی که همین امروز هم برخی که حتی از اشخاص دولتی نیز هستند سرمایه گذاران را از فعالیت در کردستان می ترسانند.

این دو مؤلفه موجب کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی شده است؛ البته ما در مجلس تلاش هایی را به منظور جذب سرمایه گذار داشته ایم و افرادی هم قول مساعد داده اند و در حال کسب مجوزهای لازم هستند.

قصد داریم با آوردن آنها به منطقه اتفاقات مثبت اقتصادی در استان رقم بخورد.

فارس: فکر می کنید این اقدامات چه زمانی به ثمر بنشیند؟

علوی: اگر مجوزهای لازم اخذ شود نهایتاً تا 2 ماه آینده عملیاتی خواهد شد؛ پیش از این منتظر برگزاری انتخابات بودیم و حال که وضعیت روشن شده، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در استان فراهم است.

فارس: تمرکز این اقدامات بر روی کدام حوزه سرمایه گذاری قرار دارد؟

علوی: بیشتر در حوزه صنعت است و خود بنده نیز در این زمینه تلاش زیادی کرده ام؛ پس از سفر مقام معظم رهبری که کردستان را استانی فرهنگی نامیدند، نگاه به کردستان تغییر کرد و موجب شد سرمایه گذاری در استان به عنوان فرصتی برای سرمایه گذار و منطقه تلقی شود.

واقعیت این است که اقلیم کردستان عراق ظرفیت مطلوبی برای مبادلات تجاری با استان کردستان دارد.

فارس: در خصوص توسعه راه های استان چه چالش هایی وجود دارد؟

علوی: در بخش راه سازی عقب هستیم؛ به عنوان نمونه در زمینه راه های روستایی در زمره استان های نزدیک به آخر هستیم.

در خصوص جاده های اصلی نیز اصلاً آزادراه نداریم؛ اما درباره بزرگراه میاندوآب به کرمانشاه تلاش هایی برای تخصیص اعتبارات انجام دادیم به نحوی که اخیراً با معاون وزیر مسکن و شهرسازی در این خصوص صحبت هایی داشتم که موجب شد معاون توسعه و ساخت راه های وزارت با حضور در استان کردستان از نزدیک با مشکلات آشنا شود.

در بحث ترمیم جاده و شریان اصلی سنندج به سقز، اعتباری 2 میلیارد تومانی گرفتم که 500 میلیون تومان آن در حال واریز به حساب مسکن و شهرسازی استان است.

همچنین پیرامون روشنایی داخل تونل ها و نصب علائم هشداردهنده راه ها نیز با تلاش موفق به جذب اعتباراتی شدم تا مقداری اوضاع مناسب تر شود.

فارس: وضعیت راه های هوایی و ریلی ما چگونه است؟ قرار بود افزایش پروازها را در استان شاهد باشیم اما اینگونه نشد، علت چه بود؟

با توجه به جغرافیای منطقه، نشست و برخاست هواپیما با مشکل مواجه است. قرار بود یک فروند هواپیمای بوئینگ دیگر به خطوط هوایی استان افزوده شود و اگر چه در نشستن با مشکلی مواجه نبود اما در پرواز مشکل داشت و این قضیه فعلا منتفی شده که البته باید همچنان پیگیری شود.

در بحث خطوط ریلی با پیگیری های که انجام شده است در نهایت وزیر دستور داد راه آهن همدان به سنندج تا پایان سال تمام شود.

فارس: اگر بودجه تأمین شود این قضیه عملی است؟

بله تا گردنه صلوات آباد می رسد. انشاالله در آینده پیگیری می کنیم.

فارس: از راه ها فاصله بگیریم و به صنعت استان بپردازیم، از این نظر اوضاع را چگونه ارزیابی می کنید؟

سرانه صنعت کردستان 300 هزار تومان است، در حالی که این عدد در شهرهای صنعتی 3 تا 4 میلیون بوده و این اختلاف فاحش نشان دهنده این است که در صنعت پیشرفتی نداشته ایم.

در حقیقت ما کارخانه به معنای واقعی نداریم، تنها چند کارگاه در استان وجود دارند که بخشی از آنها نیز به دلیل عدم پرداخت تسهیلات بانکی و نبود مشوق های مالیاتی دچار رکود شده اند.

باید مشوق های مالیاتی برای ترغیب سرمایه گذار در نظر گرفته شود تا وضعیت بهبود یابد.

فارس: و معادن ما چه شرایطی را سپری می کند؟

در بخش معدن بیشتر شاهد خام فروشی هستیم که منابع معدنی ما متأسفانه به جاهای دیگر برده می شود. من اکنون می بینم که افراد غیربومی معادن ما را استخراج می کنند.

فارس: به نظر مسئولان استان خام فروشی معادن صورت نمی گیرد؟

اما این کار انجام می شود. به همین دلیل من صحبت شده تا هیچ کس خارج از استان حق حضور در معادن کردستان را نداشته باشد مگر اینکه به شکل کنسرسیوم باشد.

در غیر اینصورت از خود مردم استان در قالب تعاونی ها و بویژه اشخاصی که تمکن مالی مناسبی دارند در اکتشاف معادن استفاده شود و اعتبارات خاصی هم برای اکتشاف تخصیص یافته است.

فارس: با این وجود معتقدید خام فروشی در معادن صورت می گیرد؟

من می توانم این مطلب را کاملا ثابت کنم. الان سنگ آهن ما خارج می شود. ما که هنوز کارخانه ذوب آهنی در استان نداریم، در واقع کارخانه ذوب آهن مربوط به چدن است.

ما در خصوص کارخانه ذوب آهن بیجار و دیواندره پیگیری هایی داشته ایم تا سرمایه گذار حضور یابد.

در حال حاضر 85 معدن در سطح استان وجود دارد اما به آن شکل فعالیتی ندارند، ضمن آنکه ارزش افزوده این معادن هم رقم ناچیز 1.9 تا 2 درصد است.

از همه مهم تر آنکه در حالی که به دلیل وجود این معادن باید با اشتغالزایی فراوانی مواجه باشیم متأسفانه عدد بسیار پائین 02/1 اشتغال گویای آن است که به دلیل بنای خام فروشی در معادن، پاسخ مطلوبی نگرفته ایم.

فارس: کشاورزی استان را چگونه می بینید؟

چون از روش ها و ماشین آلات نوین استفاده نشده و در حقیقت مکانیزاسیون صورت نگرفته است کشاورزی ما تقریبا روند نزولی دارد.

این قضیه هم موجب افزایش مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه نشینی می شود که همین مسئله معضلات سیاسی، امنیتی و اجتماعی دیگری را به همراه خواهد آورد.

متأسفانه صنایع تبدیلی استان اعتبارات مناسبی ندارد به دلیل آنکه تسهیلات بانکی در کردستان چشمگیر نیست و این قضیه باید مورد توجه قرار بگیرد.

گردش پولی- مالی هم در استان عدد ناچیز 7/0درصد را نشان می دهد که فاجعه است و در این زمینه حتی استانی چون سیستان و بلوچستان هم وضعیتش از ما مطلوب تر است.

در بحث سدها البته سرمایه گذاری های مناسبی انجام شده که جای تقدیر دارد، اما اگر سرریز آب کردستان به استان های دیگر برود بهتر است چون یکی از مشکلات ما منابع آبی است.

ابتدا باید آب مورد نیاز کشاورزی و شرب منطقه تأمین و مازاد آن به استان های دیگر انتقال یابد.

فارس: به عنوان سؤال آخر چه صحبتی با سرمایه گذاران بومی استان و دارای تمکن مالی دارید؟

این هم یکی از مشکلات است که سرمایه گذاران بومی استان چندان مشتاق به سرمایه گذاری در کردستان نیستند و در شهرهای دیگر بویژه تهران اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

من از این افراد انتظار دارم سرمایه خود را در استان به کار بگیرند تا سود ارزش افزوده در داخل استان حفظ و مردم کردستان هم از این سرمایه گذاری استفاده کنند.

متأسفم که مسئولانی در دولت های نهم و دهم بودند که کار آنچنانی در زمینه سرمایه گذاری نکردند و یا نتوانستند.

امیدواریم با وجود تحریم نفت و سایر مسائل با حضور آقای روحانی دورنمای مناسبی برای حل معضلات اقتصادی در نظر گرفته شود.(منبع فارس)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی