شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز//

پیشرفت‌های چشمگیر بانک قرض الحسنه مهر ایران نتیجه تدوین برنامه های بهینه سازی عملکردها

نتایج ارزیابی های انجام گرفته در زمینه‌های میزان رضایت‌مندی مشتریان، مدیریت تغییر، طراحی الگوی بانکداری اسلامی و تلاش در جهت رفع یا کاهش درصد خطاهای مدیریتی در بانک قرض الحسنه مهر ایران نمایانگر بهبود و پیشرفت عملکرد این بانک بوده است.

پیشرفت‌های چشمگیر بانک قرض الحسنه مهر ایران نتیجه تدوین برنامه های بهینه سازی عملکردها

لیلا افلاکی خبرنگار  شمانیوز، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران موسسه ای مالی و اعتباری است که در زمینه هایی چون ارائه تسهیلات قرض الحسنه، سرمایه گذاری هدفمند و مدیریت شده و بانکداری از نوع خورد فعالیت دارد. تدوین برنامه‌های ارائه شده توسط مدیران این بانک و ابلاغ اجرای آن‌ها به نحوی است که علاوه بر رشد ۶۲ درصدی منابع توانسته است در حوزه‌های اعطای تسهیلات آسان و وام‌های تکلیفی به خوبی عمل کند. مواردی که در آمارهای این بانک برمبنای حمایت مالی از اقشار خاص و ضعیف جامعه در زمان‌های مختلف به روز می‌شود، سبب شده تا این بانک به یک الگوی بانکداری اسلامی تبدیل شود.

رشد منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، طی دوره 8 ماهه مدیریت جدید آقای سعید شمسی‌نژاد، از 72 هزار میلیارد تومان به 117 هزارمیلیارد تومان رسیده و بیش از 62 درصد رشد داشته است. هدفگذاری این بانک در سال 1401 این است که این منابع را به 200هزار میلیارد تومان افزایش دهد. افزایش سرمایه این بانک نیز از 2500 تا 5000 میلیارد تومان است.

منابع در بانک آذرماه سال گذشته 72هزار میلیارد تومان بوده و در شهریور ماه سال 1401 به 117 هزارمیلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. در واقع درصد رشد منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طی 8 ماه اخیر 62.5درصد بوده است.

توانمندسازی مددجویان، اشتغالزایی و کارآفرینی، بانک بدون کاغذ و شفاف سازی از جمله اقدامات بانک مهر ایران است. امروزه بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیش از ۵۰۰ شعبه فعال که در ۳۰۸ شهرستان کشور پراکنده هستند با دارا بودن نزدیک به ۱ هزار دستگاه خودپرداز و بیش از ۳۰ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی نقشی به سزا در صنعت بانکداری کشور ایفاء می نماید. این بانک با بیش از ۶ میلیون مشتری و حساب قرض الحسنه از این حیث نیز یکی از برترین موسسات پولی و بانکی کشور محسوب می گردد.

730 هزار فقره «تسهیلات اشتغال‌زایی» به ارزش حدوداً 89 هزار میلیارد ریال و 372 هزار فقره «تسهیلات ازدواج جوانان» به ارزش 75 هزار میلیارد ریال طی یک سال توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران داده شده است.

در حوزه مسئولیت های اجتماعی این بانک در طرح شهید سلیمانی و مقابله با ویروس کرونا اقداماتی را انجام داده که به عنوان مثال می‌توان به پرداخت جهت خرید تجهیزات پزشکی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در دو مرحله به بهداشت و درمان استان قزوین اشاره کرد.

البته نقطه عطف این بانک نسبت به دیگر رقبا را می توان در اعطای تسهیلات دانست،جایی که بانک مهر ایران با ۹۷/. درصد نسبت مطالبات به کل تسهیلات اعطا شده بهترین عملکرد را در شبکه بانکی کشور دارا می باشد.

افزایش سقف تسهیلات از ۵۰۰ میلیون ریال به ۲ میلیارد ریال، پرداخت تسهیلات بدون ضامن، حمایت و ارایه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان تا سقف پنج میلیارد ریال، ایجاد شعب مجازی در شهرستان ها، هوشمندسازی مرکز ارتباط با مشتریان و ارایه خدمات غیرحضوری، راه اندازی تسهیلات آنلاین و در نهایت شفاف سازی بانک از جمله اقدامات به انجام رسیده بوده است.

بالغ بر 40درصد وام‌های پرداختی بدون ضامن و بر مبنای اعتبارسنجی است و 100 فقره وام حمایت از کارآفرینی به شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه INOTEX اعطا شده است. ضمن اینکه به شرکت‌های حقوقی تا 500 میلیون تومان وام پرداخت شده است.

وام تکلیفی ازدواج که در سال 1400 نسبت به سال پیش از خود 250 درصد رشد داشته در سال 1401 نسبت به وام‌های تکلیفی پرداختی در سال گذشته رشدی معادل 650 درصد داشته است. همچنین تعداد تسهیلات سال 1400 نسبت به سال 1399 با رشد 12 درصدی، به رقم 2میلیون و 600 فقره وام با میانگین 24 میلیون تومان رسیده است. در 5 ماه ابتدای سال جاری یک میلیون و 100هزار فقره وام پرداخت شده است و تخمین زده می‌شود که در سال 1401 سه میلیون و 200هزار فقره وام پرداخت شود.

با توجه به انگیزه مسئولان نظام بانکی برای انطباق بیشتر عملیات و فعالیت‌های بانک‌ها با موازین شرعی و به‌منظور رفع خلاءهای شرعی و ضعف‌های عملیاتی و نظارتی بانکداری بدون ربا در الگوی بانکداری کشور، نتیجه یک ارزیابی که توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی انجام شده، نشان می‌دهد که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از منظر انطباق با شریعت و طراحی ساختار نظارت شرعی قابلیت تبدیل شدن به الگوی نمونه بانک اسلامی در کشور را دارا می‌باشد.

بانک قرض الحسنه مهر ایران نمود بارز یکی از همین موارد است که با اعطای تسهیلات بلندمدت و کم بهره تلاش دارد تا در راستای اعطلای بانکداری اسلامی قدم بردارد. این بانک در اعطای تسهیلات به گونه‌ای عمل می‌کند که به واقع مورد پذیرش مراجع دینی بوده و از نظر شرع مقدس دین مبین اسلام نیز بر همین رویه تاکید شده است.

بر اساس رتبه‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، بانک قرض الحسنه مهر ایران در صدر موسسات مالی اسلامی در جهان قرار گرفت. این نشریه، رشد دارایی‌های موسسات کاملاً اسلامی و موسسات با باجه‌های اسلامی را مورد بررسی قرار داده که بر اساس آن بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان بانک کاملاً اسلامی با ۶۱٫۱ درصد رشد و ۳ هزار و ۸۷۸ میلیون دلار دارایی منطبق بر شریعت، در رتبه اول بانک‌های ایران و رتبه برتر موسسات کاملاً اسلامی دنیا قرار گرفت.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران قصد دارد کارمزد ثابت را از 4 به صفر درصد کاهش و شعب ناکارآمد خود را حذف کند و هزینه‌های تمام شده بانک را کاهش دهد. این بانک در نظر دارد به سمت 20 میلیون مشتری فعال حرکت کند.

همچنین نتیجه یک پژوهش در بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی کارکنان بانک قرض الحسنه مهرایران،  نشان داد که بهره‌گیری از فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی کارکنان و ابعاد عملکرد سازمانی (توانایی کارکنان، وضوح کارکنان، کمک کارکنان، مشوق کارکنان، اعتبار کارکنان و محیط کارکنان) بانک قرض الحسنه مهر ایران تاثیر معناداری دارد.

بانک قرض الحسنه مهر ایران، در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و تحقق بانکداری بدون کاغذ، اصلاح برنامه های ساختاری خود را در الکترونیکی کردن عملیات اجرایی و ایجاد بانک تمام الکترونیکی در دستور کار خود قرار داده و اتصال به سامانه ثبت احوال و احراز هویت بیومتریک، استفاده از پدهای امضای الکترونیکی و نیز ارایه خدمات بانکداری نوین مانند احراز هویت غیرحضوری سجام از جمله این موارد بوده است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با یک سرمایه ۱۵ هزار میلیارد و با مشارکت ۱۰ بانک بزرگ کشور در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد. در شهریور ۱۳۸۷ با دریافت مجوز رسمی از بانک مرکزی با ۳۰۰ شعبه فعالیت خود را به عنوان یکی از بانک های کشور آغاز نمود. این بانک اکنون بالغ بر ۶۰۰ شعبه فعال در سراسر کشور و ۴۰۰۰ پرسنل و نیروی کار در کشور دارد. البته در ابتدا به جز ۳۰۰ شعبه مستقل در درون بانک هایی چون ملی و صادرات نیز باجه هایی داشت که بعدها با تعدد شعبات در تمام کشور این باجه ها حذف شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied