شمانیوز
شما نیوز

اما و اگرهای یارانه نقدی

عدم حذف یارانه پردرآمدها با تورم چه می کند؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): "دولت امسال باید حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به ...

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، پارسینه نوشت: گروه اقتصادی: "دولت امسال باید حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت کند." این خبری است که بعد از اعلام مجلس مبنی بر عدم حذف سه دهک از یارانه های نقدی تا آخر امسال اعلام شد.

هر چند که خبر عدم حذف یارانه دهک های پر درآمد بسیاری از مردم را خوشحال کرد اما نکته اینجاست که این میزان یارانه نقدی در حالی باید به مردم پرداخت شود که مسئولان دولت یازدهم بارها و بارها در سخنرانی های خود از کسری بودجه مربوط به پرداخت یارانه های نقدی خبر داده اند.

همین چند روز پیش بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد که کسری یارانه های نقدی ماهانه بالغ بر هزار میلیارد تومان می شود که دولت در آخر ماه به هر طریق ممکن تلاش می کند این کسری را از منابع دیگر تامین کند.

هشدارها اما درباره کسر بودجه دولت روحانی همچنان ادامه دارد تا جایی که یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نسبت به افزایش کسری بودجه دولت در بخش هدفمندی هشدار داده و گفته: با حذف تبصره های الحاقی که حذف 30 درصد از یارانه بگیران در آن عنوان شده بود دولت همچنان با کسری بودجه مواجه است.

جعفر قادری افزوده: براساس بودجه امسال درآمد دولت حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها در سال 1392 تا مبلغ 50 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود. درآمد مذکور تا مبلغ 38 هزار و 800 میلیارد تومان به صورت ماهانه و متوازن از محل اصلاح قیمت های حامل های انرژی و تا 11 هزار و 200 میلیارد تومان از محل یارانه های نان، برق و سایر کالاها حاصل می شود.

وی توضیح داده: براساس بخش هزینه ای بودجه امسال از کل درآمد 50 هزار میلیارد تومان، 42 هزار میلیارد تومان باید در قالب یارانه نقدی در اختیار مردم قرار گیرد و 8 هزار میلیارد تومان دیگر نیز باید در اختیار بخش دولتی قرار گیرد.

قادری همچنین با تاکید بر این که با حذف تبصره های الحاقی که حذف 30 درصد از یارانه بگیران در آن عنوان شده بود، دولت همچنان با کسری بودجه مواجه است، نسبت به افزایش کسری بودجه در بخش هدفمندی هشدار داد.

در این میان کسری بودجه دولت در زمینه پرداخت یارانه های نقدی از یک سو و بدهی های دولت گذشته به پیمانکاران که مبلغ آن بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان می شود از سوی دیگر باعث شده تا بسیاری از کارشناسان از تصمیم مجلس برای ادامه پرداخت یارانه های نقدی به همه مردم چندان خوشحال نشوند.

به این ترتیب از آنجایی که کارشناسان شیوه ورود پول یارانه های نقدی به بازاررا یکی از دلایل اصلی رشد نرخ تورم می دانند به نظر می رسد در صورت ادامه وضع کنونی اجرای برنامه دولت در زمینه کاهش نرخ تورم تا پایان سال جاری نیز در هاله ای از ابهام قرار بگیرد و دولت روحانی تنواند به وعده های خود عمل کند.

هر چند که این دلیل خوبی برا شانه خالی کردن از زیر وعده ها نیست اما در هر حال نمی توان این نکته را در نظر نگرفت که پرداخت یارانه نقدی بارمالی زیادی به دولت وارد خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی