شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی

بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

طلا طی قرن‎ها ثابت کرده است که می‌تواند به عنوان یک فلز گرانبها و بی‌نظیر جدا از مصارف صنعتی، یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری باارزش باشد.

بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

همان‌طور که میزان عرضه و تقاضا و مصارف صنعتی و تجاری و زینتی طلا در طول زمان بالا رفته، از طرف دیگر قیمت طلا هم بالاتر رفته است. ارزشمندی این ماده زردرنگ طبیعت به اندازه‎ای بوده که در جهان مدرن تبدیل به یکی از کلاسه دارایی‌های مهم و زمینه‌های سرمایه‌گذاری قابل توجه شده است. اما بر خلاف ذات ماندگار این فلز، سبک سرمایه‌گذاری سنتی آن تغییر کرده و ابزار سرمایه گذاری حرفه‌ای‌تر به نام صندوق طلا برای سرمایه‌گذاری در آن ابداع شده است که یکی از نمونه‌های برجسته این ابزار را می‌توان صندوق طلا کیان دانست. پس از دانستن این موضوع، ممکن است سوالاتی در مورد صندوق طلا پیش بیاید که باید به آن‌ها پاسخ داد. این‌که ساختار صندوق طلا چیست؟ مزایا و معایبش کدامند؟ و اصلا چرا باید سرمایه گذاری در صندوق طلا را جایگزین روش سنتی خرید فیزیکی طلا کنیم؟ در ادامه برای شفاف‌سازی بیش‌تر به این دست سوالات پاسخ خواهیم داد.

 

 

ساختار صندوق طلا

سبد دارایی صندوق طلا متشکل از اوراق مشتقه طلا است. البته در صندوق‌ها میزان بسیار کمی اوراق سپرده بانکی و سهام هم وجود دارد. اوراق مشتقه طلا مبنی بر سکه طلا هستند و طبیعی است که همزمان با افت قیمت این فلز در بازار جهانی دچار نزول قیمت شوند و با افزایش قیمت طلای فیزیکی افزایش قیمت پیدا کنند. البته گفتنی است که نرخ دلار بازار آزاد هم تاثیر به سزایی روی دارایی‌های صندوق طلا دارد.

جایگزین مناسب خرید فیزیکی طلا

احتمالا اولین تصویری که بعد از شنیدن نام طلا در ذهن‌تان نقش می‌بندد، بازارهای شلوغ طلا فروش‌ها است که ویترین مغازه‌های‌شان از حجم طلا برق می‌زند. اگر مقداری پول در دست داشته باشیم و بخواهیم شروع به سرمایه گذاری در طلا کنیم بلافاصله به سمت بازار می‌رویم و بنا بر حجم پولی که داریم اقدام به خرید سکه طلا یا زیورآلات می‌کنیم. اما معایب این نوع سرمایه گذاری در طلا از همان قدم اول شروع می‌شود. از همان لحظه‌ای که از طلافروشی بیرون می‌آییم تا زمانی که به خانه می‌رسیم خطر سرقت، ما و طلای همراه‌مان را تهدید می‌کند. گرچه خطر به همین مقدار ختم نمی‌شود. تمام لحظاتی که خانه‌مان خالی از اعضای خانواده است دارایی ما مدام تهدید می‌شود. سوال این‌جا است که با سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری طلا تا چه میزان خطر سرقت طلا از ما وجود خواهد داشت؟ در پاسخ باید گفت این احتمال صفر است. ممکن است عده‌ای به حالتی طنزآلود بگویند؛ «خوب مانند بسیاری از موسسات و بانک‌ها خطر سواستفاده در صندوق‌ها وجود خواهد داشت!». باز هم می‌توان در پاسخ گفت که فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری از هر نوعی که باشند بدون داشتن مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار امکان‌پذیر نیست. داشتن این مجوز مهم هم به این معنا است که تمام فعالیت‌های روزانه، هفتگی و ماهانه و سالانه باید از طریق صفحات اینترنتی هر صندوق به صورت گزارش منتشر شوند. همچنین این گزارش‌ها در وبسایت‌های معتبر و موثق مانند کدال نیز باید منتشر شوند. تمام سرمایه گذاران نیز می‌توانند به صورت روزانه از پرتفوی شخصی صندوق خود و تغییراتی که رخ داده مطلع شوند.

معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

خوب آن گفتی، بد آن نیز بگو! بی‌شک معایبی هم شامل سرمایه گذاری در صندوق طلا می‌شود. گرچه این معایب از اتفاقات جهانی نشات می‌گیرد اما گفتن‌شان خالی از لطف نیست. به عنوان مثال زمانی که در جهان نااطمینانی وجود ندارد یا تورم در داخل یک کشور اندک است، سرمایه گذاری در طلا هم به افراد توصیه نمی‌شود. روزهایی را دیده‌ایم که طلا هم با نزول قیمت بسیار بالایی همراه بوده است. از سوی دیگر، بروز فجایعی مانند زلزله، سیل یا بیماری‌های اقتصادی مانند تورم قیمت طلا را افزایش می‌دهند.

بهترین صندوق طلا کدام است؟

در بالا به مزایا و معایب صندوق طلا اشاره کردیم. اکنون می‌خواهیم ببینیم بهترین صندوق طلا کدام است؟ برای اصولا ما وقتی سراغ صندوق طلا می‌رویم که حدس بزنیم تورم زیادی در انتظارمان است یا قیمت جهانی طلا افزایش می‌یابد. در این شرایط بهتر است با مراجعه به سایت صندوق‌ها، ترکیب دارایی آنها را نگاه کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین سرمایه‌گذاری را روی طلا انجام داده باشد. البته در صورتی که نرخ دلار در بازار آزاد افت کند یا قیمت جهانی طلا کاهش یابد، چنین صندوقی می‌تواند بیشتر هم زیان کند. بنابراین پیش از خرید به شرایط اقتصادی دقت کنید.

به هر صورت سرمایه گذاری در هر شرایطی از مهم‌ترین کارها برای حفظ ارزش پول است و هر کدام از ما باید هر چه زودتر روش‌های سرمایه گذاری موفق که یکی از آن‌ها تا به امروز طلا بوده است را انتخاب و شروع به سرمایه‌گذاری در آن کنیم.         

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی