شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی آویژه به دلیل اهمیت و ارزش بالای دانشگاه فرهنگیان در بین متقاضیان و شرکت کنندگان کنکور، به بررسی و تحلیل مشاوره انتخاب رشته تجربی ، ریاضی، انسانی برای دانشگاه فرهنگیان پرداخته اند. اگر شما نیز نمی دانید از راهنمایی های چه کسی برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان استفاده کنید، پس با ما همراه باشید.

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

امروزه محبوبیت دانشگاه فرهنگیان بین متقاضیان کنکور بسیار افزایش یافته است. قبولی در این دانشگاه یکی از آرزوهای تعداد زیادی از داوطلبان کنکور است. ازدحام زیاد متقاضیان برای شرکت در دانشگاه فرهنگیان دلایل مختلفی دارد. می توان به موقعیت اجتماعی عالی معلمی بعد از فارغ التحصیلی و یا به آینده شغلی تضمین شده در این دانشگاه اشاره کرد. اما برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان، کسب رتبه عالی در کنکور به دلیل بالا بودن تعداد متقاضیان دانشگاه فرهنگیان، لازم است. البته در کنار کسب رتبه عالی، استفاده از انتخاب رشته اصولی و استاندارد نیز یکی دیگر از شروط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان است. انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان از اهمیت بالایی برخوردار است. پس کمک گرفتن از فرد آگاه به انتخاب رشته فرهنگیان، قوانین و شرایط انتخاب رشته می تواند بهترین گزینه برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان باشد.

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی آویژه به دلیل اهمیت و ارزش بالای دانشگاه فرهنگیان در بین متقاضیان و شرکت کنندگان کنکور، به بررسی و تحلیل مشاوره انتخاب رشته تجربی ، ریاضی، انسانی برای دانشگاه فرهنگیان پرداخته اند. اگر شما نیز نمی دانید از راهنمایی های چه کسی برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان استفاده کنید، پس با ما همراه باشید.

 

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

برای رسیدن به شغل معلمی شما باید به قبولی در دانشگاه های فرهنگیان فکر کنید. قبولی در این دانشگاه همانطور که گفته شد کار آسانی نیست. زیرا دانشگاه فرهنگیان متقاضیان و داوطلبان بسیاری دارد. شما در مرحله نخست باید در کارنامه اولیه خود جمله مجاز شدن در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان را مشاهده کنید. به طور حدودی می توان گفت افرادی که تراز بالای 6500 داشته و حداقل معدل کل آنها 14 است مجاز به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان  خواهند شد. اگر این مرحله را پشت سر گذاشته و به انتخاب رشته این دانشگاه رسیدید، باید هنگام اولویت بندی انتخاب رشته دقت کافی داشته باشید.

شما باید بتوانید انتخاب رشته مناسبی داشته باشید، تا قبولی در دانشگاه فرهنگیان را کسب کنید. برای این منظور کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان بهترین راهکار خواهد بود. مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان می تواند به شما از اولین مرحله انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان تا آخرین مرحله که شامل مصاحبه، سنجش و ... می شود کمک کند.

 

شرایط انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد، انتخاب رشته و قبولی در دانشگاه فرهنگیان شرایط خاص خود را دارد. علاوه بر دو مرحله ای بودن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، شرایط خاص دیگری نیز بر قبولی در این دانشگاه حاکم است. مهم ترین شرایط اختصاصی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان عبارت است از:

 

داشتن شرایط سنی خاص برای ورود به دانشگاه

افرادی که حداکثر سن آنها 24 سال تمام است می توانند در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

حداقل نمره معدل کل برای داوطلبان انسانی 15 و برای داوطلبان دیگر رشته ها، حداقل معدل 14 شرط اختصاصی دانشگاه فرهنگیان است. منظور از نمره معدل کل یعنی همان معدل در دوره متوسطه دوم که شامل پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم می شود.

 

کسب تراز 6500 به بالا در کنکور سراسری 1402

افرادی مجاز به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان می شوند که بتوانند حداقل تراز 6500 را در کنکور سراسری کسب کنند. همانطور که می دانید در کارنامه اولیه شما رتبه و تراز خود را می توانید مشاهده کنید. هرچه رتبه شما کمتر باشد یعنی بهتر است. مثلا رتبه 2000 از رتبه 5000 بهتر است. اما تراز دقیقا عکس رتبه است. هرچه تراز شما بیشتر باشد یعنی عملکرد بهتری در کنکور داشته اید. مثلا تراز 6000 از تراز 4000 بهتر است. برای مجاز به انتخاب رشته شدن دانشگاه فرهنگیان نیاز است که شما تراز 6500 به بالا را کسب کنید. افرادی که تراز آنها بالاتر از 6500 باشد در کارنامه با عبارت مجاز به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان روبه رو می شوند.

 

بومی بودن داوطلبان در کد رشته محل های انتخابی خود

همانطور که در مقاله ذکر شد، پذیرش در دانشگاه فرهنگیان بر  اساس امتیاز بومی بودن است. یعنی افرادی که در استان اصفهان زندگی می کنند تنها می توانند کد رشته محل های مربوط به این استان را در انتخاب رشته خود وارد کنند. افراد استان اصفهان نمی توانند کد رشته محل های استان کرمان را نیز استفاده کنند و انتخاب هایشان حذف می شود. شما هنگام دریافت دفترچه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان باید دقت کنید که با توجه به شهر و محل زندگی خود مجاز به انتخاب کدام کد رشته محل ها هستید. یعنی شما در هر استان و یا منطقه بومی که زندگی می کنید؛ باید طبق دفترچه، همان کد رشته محل را وارد کنید.

 

داشتن شرایط جسمانی مناسب و سالم و سلامتی روانی

یکی از نکات مهم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان، سلامتی جسمی و روحی است. در هنگام مصاحبه به این موضوع دقت می کنند و  اگر شما از نظر جسمی و یا روحی و روانی مشکلی داشته باشید، در مصاحبه رد خواهید شد. مسلما سلامتی جسمی و روانی برای انجام دادن درست وظیفه معلمی لازم است.

 

کسب موفقیت در مصاحبه مربوط به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

همانطور که اشاره شد، قبولی در دانشگاه فرهنگیان دو مرحله ای بوده و بعد از پذیرش در مرحله اول به مصاحبه دعوت می شوید. اگر شما بتوانید در مصاحبه نمره بالایی کسب کنید، در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شوید. افراد طبق فهرستی که چند برابر ظرفیت کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان است، برای مصاحبه دعوت می شوند. از بین این افراد کسانی که بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند در مصاحبه قبول شده و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را به دست می آورند. سوالات مختلفی در مصاحبه پرسیده می شود و افراد از  نظر سیاسی، مذهبی، عقیدتی، اجتماعی، هوش و ... مورد بررسی قرار می گیرند.

 

مشاوره انتخاب رشته فرهنگیان

 

نکات مهم هنگام انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، قوانین و شرایط خاص خود را دارد که شما قبل از انتخاب رشته باید به آنها دقت کنید. برخی از مهم ترین نکات هنگام انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان عبارتند از:

 

توجه به نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان است. نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان به صورت بومی پذیری است. داوطلب برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان باید ابتدا دفترچه انتخاب رشته را بررسی کند. اگر دانشگاه فرهنگیان برای استان و منطقه بومی آنها جذب نیرو داشته باشد و در دفترچه، ظرفیت استان و شهرستان آنها مشخص شده باشد، نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده و کد رشته محل های مشخص شده که مربوط به منطقه بومی خودشان است را انتخاب کند.

 

توجه به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان و دو مرحله ای بودن پذیرش

توجه کنید که پذیرش دانشگاه فرهنگیان در یک مرحله صورت نمی گیرد. شما بعد از قبولی و پذیرش در مرحله اول که مستلزم کسب رتبه و تراز مناسب در کنکور است، به مصاحبه دعوت می شوید. باید در مصاحبه حد نصاب نمره را کسب کنید تا بتوانید در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل بپردازید.

 

توجه به محل خدمت

حتما به محل خدمت خود نیز توجه داشته باشید. به طور کلی یکی از قوانین مهم در دانشگاه فرهنگیان تعهد به خدمت است. افرادی که در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل می پردازند، باید دو برابر مدت زمان تحصیل خود را به خدمت در محلی که در دفترچه انتخاب رشته قید شده است، مشغول شوند. گاهی ممکن است محل خدمت درج شده در دفترچه با محل زندگی شما یکی نباشد.

همچنین دقت کافی داشته باشید که بعد از قبولی در مصاحبه و یا حتی در طول تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، شما نمی توانید از انتقالی، تغییر رشته و یا بورسیه تحصیلی استفاده کنید. پس هنگام انتخاب کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه ای به محل تحصیل، محل خدمت و رشته مورد نظر خود داشته باشید.

 

اولویت بندی صحیح انتخاب رشته

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان نیز مانند انتخاب رشته سایر دانشگاه ها است. یعنی همانطور که برای انتخاب رشته مثلا رشته مهندسی برق دانشگاه تهران، کد رشته محل این دانشگاه را وارد می کنید، برای  انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان نیز باید کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان را وارد کنید. تنها نکته ای که در این رابطه حائز اهمیت است نحوه چیدمان انتخاب رشته شما است.

اگر به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بیش از تحصیل در هر دانشگاه و رشته دیگری علاقه دارید، پس باید دقت کنید که کد رشته محل های مربوط به دانشگاه فرهنگیان را در اولویت های ابتدایی خود قرار دهید. زیرا همانطور که می دانید نرم افزار سازمان سنجش، انتخاب رشته شما را بر اساس اولویت بندی هایتان مورد بررسی قرار می دهد. اگر کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان در انتخاب های پایین شما باشد و شرایط قبولی و پذیرش در رشته های بالاتر از دانشگاه فرهنگیان را داشته باشید، پس امکان قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای شما به شدت کاهش می یابد.

 

بررسی معدل دیپلم

یکی از شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان کسب حداقل نمره دیپلم 14 برای انتخاب رشته های ریاضی ، تجربی و هنر و زبان و نمره دیپلم 15 برای رشته های انسانی است. برخی از داوطلبان کنکور بدون توجه به این شرط، کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان را ثبت می کنند و بعد از آن که به مصاحبه دعوت نمی شوند، ناراحتی و غم فراوانی آنها را فرا می گیرد.

 

توجه به نوع جنسیت درج شده در دفترچه

در دفترچه انتخاب رشته، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بر اساس جنسیت تعیین شده است. هنگام انتخاب رشته دقت کنید که کد رشته محل مورد نظر شما متناسب با جنسیت شما باشد. در غیر این صورت یکی از انتخاب های خود را از دست می دهید.

 

مرکز مشاوره انتخاب رشته آویژه

 

تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی چه مزایایی دارد؟

همانطور که بارها اشاره شد، در طی سال های اخیر داوطلبان کنکور سراسری علاقه خاصی به قبولی در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی پیدا کرده اند. سوالی که مطرح است این است که تحصیل در دانشگاه فرهنگیان چه مزیت هایی به دنبال دارد که داوطلبان زیادی به دنبال کسب قبولی در دانشگاه فرهنگیان هستند؟ مهم ترین مزایای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان عبارت است از:

 

تضمین آینده شغلی فارغ التحصیلان دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر

دانشجو معلم ها بعد از پایان یافتن دوران تحصیل خود به عنوان آموزگار و یا دبیر رسمی آموزش و پرورش مشغول به کار می شوند. امروزه که اکثر جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها با مشکلات کمبود کار و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، داشتن آینده شغلی تضمین شده می تواند یک مزیت عالی به شمار رود.

 

داشتن حقوق مصوبه رسمی ماهانه

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر نه تنها هر ترم شهریه پرداخت نمی کنند، بلکه حقوق ثابتی نیز دارند. آنها از یک حقوق مصوب رسمی ماهانه برخوردار هستند. البته در برابر این مزیت، از آنها تعهد گرفته می شود و موظف به گذراندن دوره ها و همچنین خدمت 30 ساله در آموزش و پرورش هستند.

 

بیمه در زمان دانشجویی

دانشجو معلم ها در زمان تحصیل در کنار دریافت حقوق ماهانه، بیمه هم می شوند. یعنی چهار سال تحصیل دانشجوها در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر رجایی برای آنها سابقه بیمه حساب می شود.

 

داشتن جایگاه اجتماعی مناسب بعد از فارغ التحصیلی

همانطور که اشاره شد دانشجو معلم ها بعد از فارغ اتحصیلی به عنوان آموزگار یا دبیر، استخدام آموزش و پرورش می شوند. شغل شریف معلمی در بین مردم از موقعیت و جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار است. پس این مورد را نیز می توان به مزیت های تحصیل در دانشگاه فرهنگیان یا تربیت دبیر افزود.

 

چرا برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان بهتر است از مشاوره استفاده کرد؟

دریافت کمک و راهنمایی از مشاوره انتخاب رشته برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان به شدت توصیه می شود. اما دلیل این امر چیست؟ می توان دلایل مختلفی برای استفاده از مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان بیان نمود. یکی از مهم ترین دلیل های استفاده از مشاوره،  متقاضیان زیاد این دانشگاه می باشند که باعث شده مسیر رسیدن به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر با چالش هایی مواجه شود.

انتخاب رشته بعد از کسب رتبه و تراز عالی، مهم ترین موضوع برای رسیدن به رشته و دانشگاه مورد علاقه شما است. اگر شما نتوانید انتخاب رشته مناسبی داشته باشید، مسلما شانس قبولی در رشته و دانشگاه مد نظر بسیار کم می شود. برای داشتن انتخاب رشته مناسب نیاز است که از یک فرد با تجربه و آگاه به قوانین و مقررات دانشگاه ها و انتخاب رشته کمک بگیرید. مشورت با یک مشاور تحصیلی، بهترین گزینه برای شما است. زیرا شما اطلاعات کاملی درباره دانشگاه فرهنگیان، رتبه های قبول شده در دانشگاه فرهنگیان، شرایط پذیرش این دانشگاه مانند بومی گزینی، محدودیت سنی و ...  ندارید. اما مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در این زمینه به دلیل تجربه بالا، اطلاعات کامل و دقیقی دارد. پس می تواند به شما کمک کند تا متناسب با رتبه و تراز خود، انتخاب رشته کنید.

بعد از قبولی در اولین مرحله دانشگاه فرهنگیان، نوبت به مصاحبه می رسد. تا وقتی قبولی در مصاحبه را کسب نکنید به عنوان دانشجو دانشگاه فرهنگیان شناخته نمی شوید. مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان می تواند برای قبولی در مصاحبه نیز به شما کمک کند و با در اختیار قرار دادن منابع مصاحبه شما را راهنمایی کند که، چه کتاب هایی را باید مطالعه کنید تا در مصاحبه قبول شوید.

 

انتخاب رشته فرهنگیان آویژه

 

سخنی از مشاوران آویژه

شما باید در هنگام انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، به عوامل و شرایط خاص این دانشگاه مانند بومی پذیری، محل تعهد به خدمت، محل تحصیل، رشته تحصیلی و ... دقت کافی داشته باشید. مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان باید تا حدودی شما را با شرایط خاص این دانشگاه آشنا سازد و در رابطه با رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهد. این کار باعث می شود که شما انتخاب رشته مناسبی داشته باشید و بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور از تصمیمات خود و اولویت بندی هایتان پشیمان نشوید. به یاد داشته باشید که اگر بعد از انتخاب رشته، در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدید اما به هر دلیل از تحصیل در این دانشگاه منصرف شدید، نگران نباشید. کافی است که در مرحله مصاحبه این دانشگاه شرکت نکنید. با این کار شما از لیست نهایی قبولی های دانشگاه فرهنگیان حذف می شوید و نرم افزار سازمان سنجش انتخاب های بعدی شما را مورد بررسی قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت مرکز مشاوره آویژه به آدرس https://avije.org مراجعه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied