شمانیوز
شما نیوز

سه شنبه های بورسی با کارگزاری بانک دی:

تصمیم وزارت صنایع مبنی بر محدودیت عرضه محصولات فولادی در بورس‌کالا بررسی شد/آیا دست دلالان از محصولات استراتژیک فولادی کوتاه می شود؟

در نامه وزیر صنعت به رئیس کل گمرک محدودیت‌هایی در عرضه محصولات فولادی باهدف جمع‌آوری فلزات از سطح بازار و صادرات آن توسط بعضی از تجار و در نتیجه بی‌بهره ماندن واحدهای تولیدی از دسترسی به مواد اولیه داخلی عنوان شده و اعلام شده که منبعد فقط تولیدکنندگان به شرح زیر (حاوی کد‌HS کالاها و شناسه‌ملی شرکت‌ها) و یا نمایندگان معرفی شده از طرف آنان مجاز به صادرات انواع فلزات مندرج در لیست مذکور خواهند بود.

تصمیم وزارت صنایع مبنی بر محدودیت عرضه محصولات فولادی در بورس‌کالا بررسی شد/آیا دست دلالان از محصولات استراتژیک فولادی کوتاه می شود؟

نکیسا خرم تحلیلگر کارگزاری بانک دی
طی هفته‌های اخیر، معاملات محصولات فولادی اعم از ورق‌گرم و شمش‌بلوم با رشد قابل‌توجه قیمت پایانی در مقایسه با قیمت پایه روبرو شدند. به طوری که این محصولات با توجه با قیمت جهانی فولاد در محدوده 540دلار در چین، با دلاری بیش از 4200 تومان قیمت می‌خورد. بنظر می‌رسد یکی از دلایل معامله این محصولات با دلاری بالاتر، وجود راه‌های برای صادرات توسط دلالان و تسعیر ارز حاصل از آن در بازارهای غیررسمی با نرخی فراتر از دلار نیمایی باشد. در نامه وزیر صنعت به رئیس کل گمرک محدودیت‌هایی در عرضه محصولات فولادی باهدف جمع‌آوری فلزات از سطح بازار و صادرات آن توسط بعضی از تجار و در نتیجه بی‌بهره ماندن واحدهای تولیدی از دسترسی به مواد اولیه داخلی عنوان شده و اعلام شده که منبعد فقط تولیدکنندگان به شرح زیر (حاوی کد‌HS کالاها و شناسه‌ملی شرکت‌ها) و یا نمایندگان معرفی شده از طرف آنان مجاز به صادرات انواع فلزات مندرج در لیست مذکور خواهند بود. از آنجایی‌که تولیدکنندگان اینگونه فلزات نخست موظف به تامین داخل و سپس صادرات هستند، لذا هر کدام از شرکت‌های مندرج در لیست به شرط ارائه گواهی از سوی شرکت بورس‌کالای‌ایران مبنی بر انجام تعهدات خود در بورس کالا مجاز به صادرات کالای خود می‌باشند. لازم به ذکر است تغییرات در این لیست ممکن خواهد بود. در لیست مذکور برای تولیدکنندگان عمده شمش فولادی کشور ۲۷۵ هزار تن عرضه هفتگی در بورس کالا با سهمیه‌های زیر در نظر گرفته شده است:
تصمیم وزارت صنایع مبنی بر محدودیت عرضه محصولات فولادی در بورس‌کالا بررسی شد در این لیست همچنین ۱۲۵‌هزارتن سهمیه عرضه هفتگی اسلب به صورت زیر برنامه‌ریزی شده است:
تصمیم وزارت صنایع مبنی بر محدودیت عرضه محصولات فولادی در بورس‌کالا بررسی شد همچنین برای ورق‌گرم‌فولادی ۳۰۰هزار تن و برای ورق سرد نیز ۱۰۰‌هزار تن سهمیه عرضه برای فولاد مبارکه درنظر گرفته شده است. بنظر می‌رسد هدف اول محدود‌کردنِ مقدار عرضه، کوتاه‌کردن دست دلالان از این محصولات استراتژیک باشد اما خود باعث رقابت بیشتر بین متقاضیان می‌شود و اگر خریدار موفق به خرید محصولات فولادی خود نشود بایستی از راه‌های دیگری به تأمین مواد‌اولیه مورد نیاز بپردازد که می‌تواند منجر به ایجاد بازارهای غیررسمی و حضور مجدد دلالان شود و آن‌ها خود بعنوان تعیین‌کننده‌های جدید قیمت این محصولات در بازار فعالیت خواهند کرد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی