شمانیوز
شما نیوز

ابوترابی در گفت‌وگو با شمانیوز:

لایحه جامع انتخابات ایرادات بسیاری دارد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه جامع انتخابات ایرادات بسیاری دارد و باید دولت یک‌سال‌ونیم قبل این لایحه را به خانه ملت ارائه می‌کرد.

لایحه جامع انتخابات ایرادات بسیاری دارد

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با بیان اینکه لایحه جامع انتخابات به این دوره از انتخابات مجلس نمی‌رسد، گفت: برنامه‌های کاری مجلس بسیار زیاد است و از آنجا که این لایحه ایرادات بسیاری دارد، عملاً وقت کافی برای بررسی آن وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه دولت در ارائه طرح لایحه جامع انتخابات تأخیر داشته است، خاطرنشان کرد: از یک ماه دیگر ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و این امکان وجود ندارد که این لایحه بررسی و تصویب شود؛ زیرا باید توسط کمیسیون‌ها روی آن کارشناسی صورت گیرد.

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه جامع انتخابات ایرادات بسیاری دارد، گفت: اولین ایراد این لایحه این است که دولت می‌خواهد تمامی انتخابات را در یک قالب تبیین کند؛ در صورتی‌که امکان ندارد انتخابات مجلس، انتخابات خبرگان رهبری، انتخابات شوراهای شهر و روستا و نیز انتخابات ریاست جمهوری در یک لایحه و در یک قالب گنجانده شود؛ زیرا جنس هرکدام با دیگری فرق دارد. پس ضروری بود دولت برای هرکدام از آنها به‌طور موردی توضیح می‌داد و جداگانه لایحه ارائه می‌کرد.

 

ابوترابی ادامه داد: اشکال دوم این لایحه در این است که دولت، کمیسیونی را تحت عنوان کمیسیون ملی انتخابات در آن پیش‌بینی کرده که وظیفه نظارت بر عملکرد شورای نگهبان را انجام می‌دهد؛ در صورتی‌که این کمیسیون بر خلاف اصول قانون اساسی است؛ زیرا نظارت شورای نگهبان فصل الخطاب، فراقوه‌ای و مستقل است و یگانه نهاد نظارتی بر اجرای صحیح قانون اساسی به حساب می‌آید و دولت نمی‌تواند یک کمیسیون یا نهاد موازی و ناظر بر عملکرد شورای نگهبان را تأسیس کند.

 

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی به دولت پیشنهاد کرد که بهتر است قوه مجریه برای برگزار شدن هرچه بهتر انتخابات به‌جای ارائه لایحه جامع، برای هرکدام از انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شهر و روستا، لایحه جداگانه‌ای را متناسب با کارکرد آنها به تصویب برساند.

 

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر دولت لایحه جامع انتخابات را یک سال پیش هم به مجلس ارائه می‌داد، به این دوره از انتخابات مجلس نمی‌رسید؛ زیرا فقط یک‌سال‌و‌نیم مباحث کارشناسی آن در کارگروه‌ها زمان می‌برد. پس بهتر بود دولت حداقل یک‌سال‌ونیم قبل از اتمام دوره مجلس، این لایحه را به خانه ملت ارسال می‌کرد که پیش از ثبت‌نام کاندیداها به تصویب می‌رسید تا نامزدهای انتخابات، خود را با قانون یا لایحه جدید تطبیق می‌دادند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied