شمانیوز
شما نیوز

خاتمی حاضر است عذرخواهی کند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران گفته است که حاضر است برای گناه نکرده عذرخواهی کند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، این جمله را محمدرضا تابش خواهرزاده آقای محمد خاتمی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های کشور بیان کرده است.

آقای تابش نماینده اصلاح طلب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفته است که "افراد موثر در جریان اصلاحات در مورد این مسئله که آیا موانع برای حضور در انتخابات برطرف شده یا نه و اینکه آیا تضمینی وجود دارد تا بتوانند کاندیداهای خود را وارد عرصه کنند، به جمع‌بندی نرسیده‌اند، بر همین اساس اگر از کاندیدایی هم سخن به میان می‌آید, نشات گرفته از رایزنی‌های فامیلی و خانوادگی و درونی است."

به گفته تابش، اگر (در اصلاح طلبان) از کاندیدایی هم سخن به میان می‌آید, نشات گرفته از رایزنی‌های فامیلی و خانوادگی و درونی است.

وی همچنین تأکید کرده است که آقای خاتمی دغدغه حضور مردم در انتخابات آتی را دارد.

این برای چندمین بار است که از جانب اصلاح طلبان برای حضوردر انتخابات ریاست جمهوری یازدهم "اعلام آمادگی تلویحی" صورت میگیرد.

طیف تندرو اصلاح طلبان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تحریم این انتخابات از مردم خواستند که پای صندوق های رأی نروند. این اولین اقدام انتخاباتی این گروه پس از انتخابات چالش برانگیز ریاست جمهوری دهم بود.

با وجود تحریم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی طیف تندرو اصلاح طلبان، این انتخابات با نصاب شکنی در بین انتخابات های مجلس پس از انقلاب اسلامی برگزار شد. بیش از ۶۱ درصد مردم در این انتخابات پای صندوق های رای رفتند. متوسط مشارکت مردم ایران در انتخابات های مجلس شورای اسلامی پیش از انتخابات مجلس نهم، ۵۴ درصد بود.

آقای سیدمحمد خاتمی نیز چندی قبل تمایل تلویحی خود را نسبت به حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری، ابراز کرده بود.

وی نظرات خود در این زمینه را در دیدار روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور با «جمعی از دانشجویان» عنوان کرده و گفته است: شرکت در انتخابات حق است و تلاش می‌کنیم این حق از کسی سلب نشود.

به گفته منابع خبری، خاتمی گفته که انتخابات مساله بسیار مهمی است اما مشکلاتی هنوز وجود دارد و افراد زیادی با محدودیت‏‌هایی مواجه هستند.

محمد خاتمی در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸، ابتدا ‌نامزدی خود را اعلام کرد اما سپس انصراف داد و میرحسین موسوی را به عنوان کاندیدای اصلی اصلاحات معرفی کرد.

خاتمی در ادامه سخنان خود گفته بود که نمی خواهم بگویم بین اصلاحات و جنبش سبز باید خط بکشیم اما باید خط کشی هایی برای برخی از جریانات که منحرف و خطرناک هستند، داشته باشیم.

او خطاب به دانشجویانی که درباره مواضع او پیرامون شرکت اصلاح‌طلبان ‌در انتخابات سئوال ‌می‌کردند، با ابراز تردید نسبت به وضعیت کشور در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری گفته بود «آیا اجازه شرکت در انتخابات داده می‌شود‌ و آیا تضمین‏‌هایی وجود دارد که همه جریان‏‌ها کاندیدا داشته باشند؟»

بسیاری از اصولگرایان و مسئولان برگزاری انتخابات در ایران «برائت از فتنه گران» و «جبران رفتار پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸» را شرط بازگشت برخی عناصر اصلاح‌طلب‌ به نظام و شرکت آنها در انتخابات عنوان می‌کنند.

آقای خاتمی در ایام پیش از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌ هم «آزادی زندانیان حوادث پس از انتخابات» را از شروط شرکت اصلاح‌طلبان در این انتخابات عنوان کرده بود؛ شرطی که از سوی اصولگرایان و مسئولان برگزاری انتخابات جدی گرفته نشد و ‌«فرار به جلو» تعبیر شد.

رئیس دولت اصلاحات علیرغم شرط‌گذاری برای حضور در انتخابات مجلس نهم در ایران، در شهر دماوند به پای صندوق رای رفت؛ اقدامی که موجب شد بسیاری از اصلاح‌طلبان نزدیک به وی از عنوان «خیانت» برای این رفتار استفاده کنند.

زهرا اشراقی همسر محمدرضا خاتمی برادر محمد خاتمی در آن هنگام طی نوشته‌ای در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک، رای دادن خاتمی در این انتخابات را «ضربه‌ای سنگین» به اصلاح‌طلبان خواند.

البته محمدعلی ابطحی، صادق زیباکلام، عباس عبدی و تنی چند از شخصیت‌های‌ اصلاح‌طلبان ‌جزو حامیان جدی این اقدام خاتمی به شمار می‌آمدند و آن را تصمیمی شجاعانه قلمداد کردند.

محمد خاتمی در دیدار اخیر خود با دانشجویان به رای دادن در انتخابات اخیر مجلس هم اشاره کرده و گفته که دلیل رای دادنش در انتخابات مجلس، نشان دادن این بود که اصلاح‌طلبان رای دادن در انتخابات را تحریم نکرده‌اند و به دنبال براندازی نیستند.

فاطرنيوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied