شمانیوز
شما نیوز

تفاوت سیاست خارجی هاشمی و احمدی نژاد در چیست؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مهمانپرست درباره دیدگاه های متفاوت آقایان جلیلی و ولایتی از نامزهای انتخابات ریاست جمهوری درباره نحوه مذاکرات هسته ای و تاکید آقای روحانی دیگر نامزد انتخابات بر موفقیت مذاکرات در دوران خود و اختلاف نظرهای موجود در این باره گفت:هیچ یک از سه دیدگاه مغایر با منافع ملی ایران و اصل دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز نیست.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، رامین مهمانپرست، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در گفتگو با العالم، تغيير در سياست هاي كلان نظام جمهوري اسلامي را با تغيير رئيس دستگاه اجرايي كشور بي ارتباط دانست و گفت: سه اصل مورد تاييد مقام معظم رهبري در عرصه سياست خارجي رعايت "عزت، حكمت و مصلحت" است؛ سياست هاي كلي نظام در سطح كلان، با حضور مسئولان ارشد تعريف شده و نهايتا توسط عالي ترين مقام كشور ابلاغ مي شوند.

مهمانپرست ارتباط سياست خارجي و مسائل داخلي كشور را ارتباطي تنگاتنگ و متاثر از يكديگر دانست و گفت: سياست خارجي نامزدها قطعا نقشي مهم در انتخاب مردم خواهد داشت.

اسرائيل و آمريكا؛ دو استثنا در سياست خارجي ايران

معاون وزير خارجه، توسعه روابط با همه كشورها را از اصول ثابت جمهوري اسلامي دانست و گفت: تنها استثناي اين اصل، كشورهايي هستند كه دشمني با كشور ما جزء اصول ثابت آن ها شده است و تلاشي براي تغيير اين رويكرد انجام نداده اند.

رژيم صهيونيستي اساسا در دايره بحث هيچ كدام از دولت هاي ايران مطرح نبوده و نخواهد بود و آمريكا نيز به خاطر خصومت هايش در حق ملت ما تا وقتي كه رويكرد خود را تغيير ندهد، همچنان در دايره بحث ما قرار ندارد.

دليل تفاوت در سياست خارجي هاشمي و احمدي نژاد

وي دليل تفاوت در سياست خارجي دوران آقایان هاشمي رفسنجاني و محمود احمدي نژاد را "رويكرد غرب به برنامه هسته اي ايران" دانست و گفت: كشورهاي غربي به بهانه فعاليت هسته اي و حقوق بشر وارد موضوعاتي شدند كه به نوعي دخالت در مسائل داخلي ما محسوب مي شد و خودشان به صورت يكطرفه سعي كردند اين روابط را محدود كنند و شايد از اين كار هم متضرر شدند؛ اما اين تصميم، از پشتوانه اجماع بين المللي برخوردار نبود. تحريم ها و قطعنامه هايي كه آمريكا و اتحاديه اروپا به صورت يكجانبه دنبال كردند، صرفا سياسي بود.

انتخابات، نماد اقتدار ملي

مهمانپرست افزود: ما معتقديم كه دو عامل باعث اقتدار هر كشوري مي شود، يكي اقتدار داخلي و ملي؛ و ديگري اقتدار منطقه اي و بين المللي.

انتخابات رياست جمهوري كه پيش رو داريم، مي تواند يكي از نمادهاي اقتدار ملي ما را به نمايش بگذارد.

نقش وزارت خارجه در برنامه هسته اي ايران

مهمانپرست در بخش دیگری از این گفتگو، نقش وزارت خارجه در خصوص پرونده هسته اي را آماده کردن كارشناسان ارشد وزارت خارجه براي شركت در مذاكرات دانست و گفت: مسئوليت پيگيري مذاكرات هسته اي به عهده شوراي عالي امنيت ملي بوده است.

وي افزود: در شوراي عالي امنيت ملي مسئولين مختلف كشور از جمله مسئولين وزارت خارجه در خصوص تصميم گيري هاي مربوط به مساله هسته اي نقش دارند و وزارت امورخارجه پيشنهادات خود را مطرح مي كند و نهايتاً جمع بندي هایی كه در شوراي عالي امنيت ملي صورت مي گيرد، به مقام معظم رهبري ارائه مي شود و تبديل به مصوبه كلان مي گردد كه همه موظف به اجراي آن هستند.

بحث هسته اي در مناظرات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري

مهمانپرست درباره ديدگاه هاي متفاوت آقايان جليلي و ولايتي از نامزهاي انتخابات رياست جمهوري درباره نحوه مذاكرات هسته اي و تاکید آقاي روحاني ديگر نامزد انتخابات بر موفقیت مذاكرات در دوران خود و اختلاف نظرهای موجود در این باره گفت: آقاي روحاني زماني كه رئيس هيأت مذاكره كننده ايراني بود، اعتماد سازي را كه طرف هاي غربي بر آن اصرار مي كردند، پيش گرفت و به علت پايبند نبودن طرف هاي غربي به تعهدات خود، فعاليت هاي هسته اي به جاي اين كه ۶ ماه متوقف شود، بيش از ۲ سال متوقف شد و به جاي اينكه حقوق ما را به رسميت بشناسند، دائماً توقعات خود را زياد كردند و به سمت متوقف كردن همه فعاليت هاي هسته اي ما پيش رفتند.آقاي جليلي نيز براي اعاده همه حقوق هسته اي ايران تلاش كردند و غرب نيز با اعمال فشار بيشتر تلاش مي كرد كه ايران را مجبور به دست كشيدن از حقوق هسته اي خود بكند، ولي مسئولان ايراني بر اصول و مبادي هسته اي ايران تأكيد مي كنند.

آقاي ولايتي نيز معتقدند كه هم بايد بر اصول و مبادي هسته اي تأكيد كرد و هم بايد به راه حلي براي تعامل دست يافت يعني هم منافع ملي ايران تأمين شود و هم طرف مقابل به نقطه اي براي آغاز تعامل و همكاري برسد.

هيچ يك از اين سه ديدگاه مغاير با منافع ملي ايران و اصل دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز نيست.

به گفته مهمانپرست، روش هاي مختلفي براي دست يابي ما به حق مسلم هسته اي خود وجود دارد. روش اول ادامه دادن به همكاري ها با طرف غربي است، ولي طرف غربي نشان داده كه به تعهدات خود پايبند نيستند.

روش دوم ايستادگي بسيار محكم و كوتاه نيامدن در برابر طرف غربي است كه در سايه اين روش پيشرفتهاي هسته اي زيادي هم داشته ايم ولي طرف غربي سعي كرده كه فشارها و تحريم هاي اقتصادي را به ملت ايران وارد كند روش سوم دست يابي به راه حلي براي اجراي تفاهمات دو طرفه است تا هم از حقوق هسته اي خود برخوردار شويم و هم بتوانيم فشارها و تحريم ها را كاهش بدهيم. اين سه روش توسط نامزدها مطرح مي شود و مردم نيز در اين خصوص تصميم خواهند گرفت.

امنيت تنها با همكاري كشورهاي منطقه محقق مي شود

مهمانپرست همسويي برخي كشورهاي عربي با قدرت هاي غربي را اشتباه دانست و گفت: ما معتقديم كشورهاي منطقه از طريق همدلي و همكاري مي توانند منافع خود را تأمين كنند. ما به دنبال ثبات و امنيت در منطقه هستيم.

ثبات و امنيت به نفع همه كشورهاي منطقه است كه با همكاري تحقق مي يابد.

معاون وزير خارجه ايران يكي از دلايل نامطلوب بودن روابط ايران با برخي كشورهاي منطقه را ورود آنها به بازيهاي سياسي دانست و گفت: اين سياست قطعاً در بلند مدت منافع كشورهاي منطقه را تأمين نخواهد كرد.

ما حضور نيروهاي بيگانه در منطقه را به نفع كشورهاي منطقه نمي دانيم. سياست ثابت جمهوري اسلامي ايران توسعه روابط همه جانبه با كشورهاي همسايه و ديگر كشورهاي منطقه است، اما كشورهاي منطقه بايد براي برقراري صلح، امنيت و ثبات در منطقه بايد تلاش كنند.

ما خروج نيروهاي خارجي از منطقه را به نفع همه كشورهاي منطقه مي دانيم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied