شمانیوز
شما نیوز

سرب، روی، آهن و مس مهم‌ترین صنایع معدنی استان زنجان هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان سرب، روی، آهن و مس را مهم‌ترین صنایع معدنی استان زنجان خواند و گفت: تکنولوژی، انرژی و مواد معدنی ۳ عامل مورد نیاز برای توسعه صنایع معدنی بوده که اهمیت توجه به این حوزه را نشان می‌دهد.

سرب، روی، آهن و مس مهم‌ترین صنایع معدنی استان زنجان هستند
به گزارش شمانیوز و به نقل از دنیای معدن: ناصر فغفوری روز شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان افزود: حفظ وضعیت و شرایط موجود، توسعه صنایع معدنی در خصوص کانی‌های فلزی ارزشمند و اقدامات زیست محیطی، هدف گذاری استان زنجان در حوزه صنایع معدنی است.
سرب، روی، آهن و مس مهم‌ترین صنایع معدنی استان زنجان هستند
وی اظهار داشت: ۴۱ معدن فعال آهن با ۲۱.۴ میلیون تن ظرفیت ذخیره سازی قطعی و یک هزار و ۴۵۳ اشتغال در استان وجود دارد.
فغفوری خاطرنشان کرد: عیار آهن محتوی معادن استان به صورت تقریبی ۴۶ درصد بوده که با این شرایط تا پنج سال می‌تواند صنایع فرآوری آهن را تامین کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: ۲۲ معدن مس با ذخیره سازی قطعی ۲.۴۵ میلیون تن در استان موجود بوده و ۵۲ واحد صنعتی با ۵۴۰ اشتغال و ۲۱۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری فعال و عمده آن‌ها در شهرک صنعی ناجی مستقر هستند.
وی اظهار داشت: تامین مواد اولیه، تامین بوته گرافیتی، تامین قلع جهت قلع کاری و تامین فسفر از جمله مشکلات واحد‌های تولیدکننده شمش و ظروف مسی در استان زنجان است.
فغفوری، صنایع معدنی سرب و روی را یکی از مهم‌ترین صنایع استان برشمرد و خاطرنشان کرد: ۹ معدن سرب و روی با ذخیره قطعی ۱۱ میلیون تن و اشتغال ۶۶۷ نفر در استان موجود است.
وی با بیان اینکه کمبود مواد اولیه منجر به فعالیت واحد‌های سرب و روی با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی شده، تصریح کرد: ۵۲ واحد شمش روی در استان وجود دارد و علاوه بر کمبود مواد اولیه، تامین پرمنگنات پتاسیم و انبار پسماند در شهرک صنعتی روی نیز از دیگر مشکلات این صنعت به شمار می‌رود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: عدم امکان انتقال ارز از طریق سیستم بانکی، لزوم ارائه تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات و محدودیت در امکان صادرات شمش به تمام کشور‌ها نیز مهم‌ترین مشکلات صنعت روی در صادرات است.
این مسئول با اشاره به طرح‌های بزرگ و مهم فولادی استان گفت: شرکت البرز ناب آرش، بزرگترین واحد ذوب بخش خصوصی کشور با ۱۱ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری (با احتساب نرخ ارز سال گذشته) و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا خرداد سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
وی افزود: شرکت نورد فولادکاران افق نیز با ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد.
فغفوری خاطرنشان کرد: فولاد البرز غرب، فاز اول نورد فولادکاران افق از طرح‌های فعال استان بوده و همچنین ۳۴ واحد دارای پروانه بهره برداری فولاد در استان با اشتغال ۲ هزار و ۵۶ نفر موجود است.
وی اظهار داشت: واردات و صادرات و تامین ارز از جمله مشکلات واحد‌های فولادی استان است. ** ایران، دهمین اقتصاد دنیا در ذخایر معدنی است رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز گفت: ایران، دهمین اقتصاد دنیا از لحاظ ذخایر معدنی و یکی از کشور‌های مهم در این حوزه به شمار می‌رود.
شهرام طهماسبی افزود: روی و سرب به ترتیب، سومین و چهارمین فلز باارزش دنیا هستند که هر ۲ در استان زنجان وجود دارد.
هفدهمین و آخرین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان در سال ۹۷ روز شنبه /۲۵ اسفند/ به ریاست استاندار و با محوریت بررسی وضعیت رشته فعالیت اقتصادی فلزات اساسی استان و تاصیر صنعت در اقتصاد استان با دعوت از فعالین این حوزه در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد که فعالین حوزه فلزات اساسی به بیان دغدغه ها، نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی