شمانیوز
شما نیوز

پایان دادن به خام‌فروشی نفت با حرکت به سمت پالایشگاه‌سازی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تجربه مقابله با تحریم بنزین با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های آمریکا بایستی به سمت پالایشگاه‌سازی حرکت کنیم تا خام‌فروشی نفت پایان یابد.

پایان دادن به خام‌فروشی نفت با حرکت به سمت پالایشگاه‌سازی
به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرگزاری فارس: اسدالله قره­خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس با اشاره به فاز دوم تحریم‌های نفتی آمریکا گفت: جنگ اقتصادی شروع شده و ایران هم تلاش دارد خود را در این نبرد قرار دهد. دشمن از تمام ظرفیت نفوذش در عرصه بین‌­المللی استفاده می­کند تا به هدفش یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران برسد. البته ما هم تلاش می‌کنیم دشمن را ناکام بگذاریم. در گذشته در شرایط اضطراری و تحریم نفتی، ما راهکار‌هایی داشتیم و تجربیاتی در این خصوص به دست آوردیم. امروز هم ابتکاراتی خواهیم داشت. وی در ادامه تصریح کرد: تمام دنیا آمریکا نیست و دنیا هم صرفا براساس تصمیم دولت­ها اداره نمی­شود. شرکت­ها متعددی وجود دارد و کشور‌ها هم منافع خاص خود را در نظر می­گیرند و ما می­توانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. بخشی از فروش نفت میتواند به وسیله تهاتر انجام ­شود.
پایان دادن به خام‌فروشی نفت با حرکت به سمت پالایشگاه‌سازی قره­خانی همچنین خاطر نشان کرد: درست است که کشور‌ها با آمریکا منافع مشترکی دارند، اما با ایران هم منافع دراز مدتی دارند. من دولت آمریکا را به عنوان کشوری با تصمیمات باثبات نمی­دانم و قطعا سایر کشور‌ها هم برداشت‌شان همین است؛ بنابراین در آینده که مشکلات مرتفع شود امیدوار هستند تا بازار سرمایه‌­گذاری نفت و گاز ایران را از دست ندهند. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: با این حال ما به اندازه­ای که نیاز به پول نفت داشته باشیم و در بودجه برای تامین کالا‌های اساسی در نظر گرفته­ایم، صادرات نفت خواهیم داشت و از این جهت نگرانی وجود ندارد. قره‌خانی درباره ضرورت توسعه صنایع پالایشی و کاهش خام­فروشی و حرکت به سوی صادرات فرآورده گفت: در سال­های ۹۰ تا ۹۲ ما با تحریم بنزین روبرو بودیم. اما ما توانستیم از طریق راه­اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس میزان تولید بنزین‌مان را افزایش دهیم و اگرچه این روند طولانی شد، ولی در نهایت در سال ۹۶ و ۹۷، موفق شدیم از هر سه فاز آن بهره­برداری کنیم. بر این اساس ایران امروز قادر است ۴۵ میلیون لیتر در روز تولید براورده داشته باشد. درنتیجه در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های آمریکا نیز بایستی به سمت پالایشگاه­‌سازی حرکت کنیم تا این میزان خام­فروشی نفت هم پایان یابد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی