شمانیوز
شما نیوز

هم گروه های احتمالی ایران در جام جهانی 2018

با نزدیک شدن به روز جمعه و زمان قرعه کشی مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه، انواع و اقسام پیش بینی ها و نظرسنجی ها را درباره همگروه های احتمالی ایران شاهد هستیم.

هم گروه های احتمالی ایران در جام جهانی 2018

به گزارش شما نیوز ، در اینجا می خواهیم به شما کمک کنیم تا با توجه به سبک فوتبال ملی پوشانمان و همچنین توقعی که از تیم ملی دارید (صعود از مرحله گروهی- فرصت بازی مقابل تیم های بزرگ یا هر چیز دیگری)، بدانید چه تیمی برای همگروه شدن با شاگردان کی روش در جام جهانی روسیه مناسب تر خواهد بود؟

1-همگروهی با دو تیم بزرگ و مدعی (گروه مرگ)

تصور کنید تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه مرگ رقابت های جام جهانی قرار گیرد. با سرگروهی یکی از تیم های آلمان، برزیل، آرژانتین و یا فرانسه. آن وقت دو حالت ایده آل برای صعود ایران در شرایطی که کمترین فشار برای صعود را تحمل می کند به وجود می آید. این در حالی است که حضور در گروه مرگ و بازی مقابل تیم های بزرگ، بدون نتیجه گیری هم می تواند لذتبخش و همراه با کسب تجربیات بزرگی باشد.

*حالت اول، ایران شگفتی ساز بزرگ:

تیم اول گروه با امتیازات کامل به مرحله حذفی رقابت ها راه یابد. در این حالت بازی با تیم سید چهار می تواند بهترین فرصت باشد. در صورت پیروزی بر این حریف و متوقف کردن بازنده ی بازی بزرگ گروه، در صورت داشتن تفاضل گل مناسب امکان صعود با 4 امتیاز فراهم می شود. ناگفته پیداست که در چنین شرایطی با کسب دو پیروزی و 6 امتیاز می توان راهی مرحله بعدی بازی ها شد. چیزی که نیاز به شگفتی سازی بزرگی دارد. اتفاقی که البته در گروه های مرگ سابقه داشته است. (جام جهانی گذشته و گروه هلند- شیلی- اسپانیا- استرالیا را به خاطر بیاورید که شیلی به عنوان تیم سید سوم چگونه توانست مدافع عنوان قهرمانی را حذف کند).

گروه احتمالی در این وضعیت: برزیل از سید یک- انگلیس از سید دو- صربستان از سید چهار

*حالت دوم، ایران 3 امتیازی:

حالتی که تیم اول 7 امتیازی شود. در این شرایط گرفتن یک تساوی از سرگروه که بهتر است تیم گلدان دوم یعنی یکی از تیم های اسپانیا، انگلیس یا حتی اروگوئه باشد (به این دلیل که بازی آخر مرحله گروهی ما مقابل این تیم ها خواهد بود و شاید تا آن موقع صعود تیم این سید قطعی شده باشد) می تواند به صعود ایران حتی با کسب 3 تساوی و مجموع 3 امتیاز بیانجامد! در این شرایط چشم مان برای صعود باید به افت فاحش سرگروه (شکست در روز اول، تساوی مقابل ما و پیروز نشدن در روز آخر) و البته درخشش تیم گلدان 4 هم باشد. این تیم باید مقابل ما و تیم گلدان 2 بازنده باشد و تیم سید یک را متوقف کند.

گروه احتمالی در این وضعیت: آرژانتین از سید یک- اسپانیا از سید دو- صربستان از سید چهار

چرا قرار گرفتن در گروه مرگ ایده آل است؟! چون بازی مقابل تیم های بزرگ انگیزه بازیکنان تیم ضعیف تر را به شدت تقویت می کند و ضمنا بازیکنان هیچ فشاری برای برد روی خود احساس نمی کنند. سد محکم دفاعی تیم کی روش در چنین گروهی بیشترین بازدهی را خواهد داشت.

2-همگروهی با یک تیم قدرتمند (گروه سخت)

صعود از چنین گروهی کار دشواری است. به خصوص اگر تیم های سید یک و دوی گروه در روز اول با یکدیگر به تساوی دست پیدا کنند. آن وقت در مقابل تیم ما چاره ای جز پیروزی نخواهند داشت و با تمام توان به مصاف ما خواهند آمد. تا اینگونه شاید ایران حتی در صورت برتری در بازی نخست، نتواند از دو بازی سخت بعدی هیچ امتیازی کسب کند. توجه داشته باشید که تصور غالب این است که فیفا علاقمند به صعود تیم های سرشناس تر از گروه های 8 گانه است!

3- سرگروه مدعی، تیم های درجه دوی سید دو

این حالت شرایط پیچیده ای را بوجود خواهد آورد. اگر مثلا آلمان سرگروه باشد و هر سه بازی مرحله گروهی را برنده شود، آن وقت رقابت برای جایگاه دومی به یک جنگ تمام عیار بدل خواهد شد. کلمبیا، مکزیک و کرواسی تیم هایی هستند که سید دو هایی به ظاهر ساده تر از درجه یکی ها اما بدقلق تر از آنها برای پیروز شدن ملی پوشانمان هستند.

برتری بر تیم سید چهار و شکست مقابل سید یک گروه، رقابت با تیم سید دوم را به یک فینال تبدیل خواهد کرد. تکلیف برنده این فینال گروهی مشخص است اما در صورت تساوی در این دیدار سرنوشت ساز، همه چیز به تفاضل گل خواهد کشید. پس بهتر است تیم سید چهار کیسه گل رقبا نباشد چون بعید است مثلا ایران با اختلاف بیش از یک یا حتی دو گل در جام جهانی روسیه برنده دیداری باشد.

*گروه احتمالی در این وضعیت: آلمان از سید یک- کرواسی از سید دو- نیجریه از سید چهار

4-سرگروه مدعی، تیم های درجه سه گلدان دو

در این حالت سرگروه فقط باید مقابل ما بلغزد و دو حریف دیگر را شکست دهد. کاری که آرژانتین 2014 داشت انجام می داد اما مسی اجازه رقم خوردن چنین اتفاقی را نداد! در این حالت ما حتما باید در دیدار اول خود برنده باشیم، بازی مقابل سرگروه را با یک امتیاز به پایان برسانیم و در دیدار آخر گروه شکست نخوریم. این یعنی صعود بدون شکست و با حداقل 5 امتیاز که کمی بعید هم به نظر می رسد. ضمنا تیم سید چهار این گروه نباید بدون امتیاز رقابت ها را ترک کند.

*گروه احتمالی در این وضعیت: فرانسه از سید یک- سوئیس از سید دو- مراکش از سید چهار

5- گروه متوسط (گروه مرگ و زندگی)

اگر از قرار گرفتن در گروه مرگ یا سخت هراس دارید، باید سرگروه تیمی باشد که از مدعیان کسب جام نباشد. تیمی که صعود خودش قطعی نیست. پرتغال و بلژیک چنین سرگروه هایی به نظر می آیند. تیم هایی که باید مسابقات شروع شود تا مشخص شود در چه وضعیتی قرار دارند. سرگروه پوشالی یا مدعی پنهان!

6- سرگروه و سید دوی درجه دو

وقتی مقابل تیمی قرار بگیری که از قبل نمی دانی روی بدست آوردن چه امتیازی می توانی حساب کنی، کار بسیار دشوارتر خواهد بود. چرا که یا استراتژی امتیازی از پیش تعریف شده نیست یا در شرایط مختلف ممکن است دچار تغییر شود. این برای تیمی مثل ایران که روی قدرت دفاعی اش حساب می کند چندان خوشایند به نظر نمی رسد. و این حالت برای ایران گروه مرگ محسوب خواهد شد و کار صعود کمی بعید به نظر می رسد! با این حال حضور در چنین گروهی موجب خواهد شد که هیچ چیز قابل پیش بینی نباشد. چرا که همه تیم ها می توانند در مقابل ایران برنده یا بازنده باشند!

*گروه احتمالی در این وضعیت: بلژیک از سید یک- اروگوئه از سید دو- نیجریه از سید چهار

7- سرگروه درجه دو و سید دوی درجه سه

روی کاغذ چنین گروهی آسان ترین راه برای حضور درمرحله حذفی بازی های جام جهانی روسیه است. اگر ایران و تیم سید یک، روز اول برنده بازی هایشان باشند، آن وقت می شود به قدرت دفاعی تیم ملی کشورمان تکیه کرد و امتیازات لازم برای صعود را به دست آورد. گروهی امیدبخش که ممکن است باعث شود ایران بیشترین امتیاز را در مرحله گروهی بدست آورد.

*گروه احتمالی در این وضعیت: پرتغال از سید یک- پرو از سید دو- مراکش از سید چهار

8- گروه آسان

اگر سرگروه ایران تیمی مانند روسیه یا لهستان باشد که کسی از پیش آنها را صعود کرده به مرحله حذفی نداند، پاناما به عنوان ضعیف ترین رقیب ممکن در جام جهانی برای هر تیمی و پرو از گلدان دو با تیم ملی فوتبال کشورمان همگروه شوند، آن وقت این آسان ترین گروه ممکن روی کاغذ برای فوتبالیست های کشورمان به حساب می آید. در حالی که برای صعود از این گروه ممکن است به 5 یا 6 امتیاز احتیاج داشته باشیم. امتیازاتی که بعید است بتوانیم به آن دست پیدا کنیم! همچنین حضور در چنین گروه ساده ای به تجربه ثابت کرده که چنان توقع از تیم ملی را بالا می برد که ممکن است مثل جام جهانی 2006 بدترین شرایط ممکن برای تیم ملی فوتبال ایران رقم بخورد.

در واقع احتمال اینکه حضور در این گروه

به ظاهر ساده، کار صعود را به سخت ترین شکل ممکن بکشاند هست! چرا که تیم ایران متخصص بازی دفاعی و استفاده از ضدحملات است نه خیمه زدن روی دروازه حریف و تسلط بر توپ و میدان.

با سنجیدن تمام این شرایط می توان گفت برگ برنده ایران در صورتی که می خواهد جز 16 تیم نهایی بازی ها قرار گیرد، رویارویی در روز اول مسابقات با تیم سید 4 گروه و بازی رو در روی تیم های سید یک و دو در همان روز نخست است. برتری یکی بر دیگری و برد ایران در بازی نخست و گرفتن یک تساوی مقابل تیم مدعی شکست خورده (در بازی بین تیم های سید یک و دوی گروه) شرایط صعود را ایده آل خواهد ساخت.

البته باید از تیم ملی کشورمان به اندازه پتانسیلش توقع داشت. چیزی که پس از مشخص شدن قرعه و کسب نتیجه در اولین دیدار، مشخص خواهد شد که آیا تیم ملی فوتبال ایران پتانسیل صعود به دور حذفی بازی ها را خواهد داشت یا خیر؟ چرا که ممکن است تیمی حتی با سه امتیاز به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شود اما شاید با به دست آوردن 6 امتیاز هم نتوان از گروهی صعود کرد!

شما بین گروه مرگ، گروه سخت، گروه متوسط و گروه آسان کدام را متناسب با توقعتان از تیم ملی فوتبال کشورمان می دانید؟ مهدی بشکنی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی