شمانیوز
شما نیوز

۳ منطقه خوشبخت جام‌جهانی/ بهار عربی، رستاخیز اسکاندیناوی، قدرتنمایی شرقی

با نگاهی به ۳۲ تیم حاضر در جام‌جهانی ۲۰۱۸ متوجه یک موضوع جالب می‌شویم؛ بیش از  یک سوم تیم‌های حاضر عربی، از منطقه اسکاندیناوی و شرق اروپا هستند! 

۳ منطقه خوشبخت جام‌جهانی/ بهار عربی، رستاخیز اسکاندیناوی، قدرتنمایی شرقی

به گزارش شما نیوز ، در مجموع ۱۱ تیم از ۳۲ تیم بیست و یکمین دوره جام‌جهانی، متعلق به کشورهای عربی، منطقه اسکاندیناوی و شرق اروپا هستند. اسکاندیناوی برای اولین بار درتاریخش صاحب ۳ نماینده در یک دوره است؛ ایسلند، سوئد و دانمارک. کشورهای عربی هم برای اولین بار ۴ نماینده دارند؛ عربستان، مصر، تونس و مراکش. شرق اروپا هم به لطف میزبانی روسیه همین تعداد از نماینده را در جام بیست و یکم می‌بیند؛ روسیه، کرواسی، لهستان و صربستان.

بهار عربی

به جبران ۲ دوره قبلی که الجزایر، تنها نماینده جهان عرب در جام‌جهانی بود با بازگشت عربستان، حالا کشورهای عرب زبان صاحب ۴ نماینده در جام‌جهانی هستند؛ اتفاقی که بیش از این هرگز برایشان رخ نداده بود. در این بین عربستان و مراکش سابقه صعود از مرحله گروهی دارند و با توجه به حضور ۲ تیم عربی به نام‌های مصر و عربستان در یک گروه ، شانس جهان عرب برای داشتن حداقل یک نماینده در جمع ۱۶ تیم برتر جام روسیه چندان هم کم نیست.

رستاخیر اسکاندیناوی

تا قبل از مرحله پلی‌آف مقدماتی جام‌جهانی در قاره اروپا در نهایت ناباوری تنها نماینده اسکاندیناوی در جام‌جهانی، ایسلندی بود که قبلا یک از پیش حذف شده نام داشت. شاهکار نمایندگان شمال اروپا در پلی‌آف شکل گرفت؛ جایی که سوئد، برای اولین بار از زمان میزبانی خودش از جام‌جهانی در سال ۱۹۵۸، مانع حضور ایتالیای بزرگ در جام‌جهانی شد و دانمارک به راحتی ایرلند را برد تا برای اولین بار در تاریخ جام‌جهانی، اسکاندیناوی دارای ۳ نماینده در جام‌جهانی شود. بهترین عملکرد این منطقه با نایب‎‌قهرمانی سوئد در جام‌جهانی ۱۹۵۸ شکل گرفت اما خیلی بعید است فعلا ۲ مقام دومی و سومی این تیم در ادوار قبلی با کسب رتبه اول، ست شود!

تداوم قدرت شرق

در سال‌های ابتدایی فروپاشی شوروی سابق و بلوک شرق هر چقدر کمیت کشورهای شرق اروپا رشد یافت از میزان کیفیتش کاسته شد اما چندی بعد اوضاع بهبود یافت؛ به حدی که در ۴ دوره اخیر جام‌جهانی، شرق اروپا ۳ نماینده در معتبرترین فستیوال فوتبال دنیا داشته و حتی سال ۲۰۰۶ رکورد ۵ نماینده را به جا گذاشت. امسال به لطف میزبانی روسیه، اقتدار «کمی» شرق ادامه یافت. لهستان و صربستان به شکل مستقیم، روسیه به خاطر میزبانی و کرواسی با برتری در بازی پلی‌آف مقابل یونان به جام جهانی راه یافتند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied