شمانیوز
شما نیوز

ودیعه مستاجران

4 سال سقوط پی در پی ارزش ودیعه مستاجران

قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در چهار سال گذشته از1/497/000 تومان به 11/970/000 تومان رسیده است و این به معنی 700% رشد و کاهش 86 درصدی ارزش ودیعه مستأجران در مقایسه با ارزش طلا است.

4 سال سقوط پی در پی ارزش ودیعه مستاجران

به گزارش شمانیوز : ارزش ودیعه مسکن مستأجران در برابر تکانه‌های شدید اقتصادی روز به روز ریزش بیشتری پیدا می‌کند به نحوی که در مقایسه با چهار سال قبل سقوط این ارزش نسبت به بازارهای طلا و سکه، ارز و خودرو بیش از همه چیز مشهود است. نظارتهایی که گاها تاثیری بر زندگی مردم خصوصا مستأجران نداشته است.

تقریبا 29 میلیون نفر از جمیعت 85 میلیونی کشور مستاجر هستند، این آمار در شرایطی به ثبت رسیده است که در 5 سال گذشته بیش از 70 درصد تقاضای جدید بازار موفق به تامین سرپناه از طریق خرید یا ساخت واحد مسکونی نشده است و بر همین مبنا تنها راه مقابل این خانوارها برای تامین مسکن، اجاره‌نشینی است.

قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در چهار سال گذشته از1/497/000  تومان به 11/970/000 تومان رسیده است. این یعنی 700% رشد و یا به عبارتی کاهش 86 درصدی ارزش ودیعه مستأجران در مقایسه با ارزش طلا.

در برابری ودیعه با دلار هم وضع به این منوال است. دلار از چهار سال پیش تاکنون از 4/701 تومان به 27/265 تومان رسیده است. این یعنی افزایش 480 درصدی نرخ دلار و کاهش 80 درصدی ارزش ودیعه مستأجران.

این در حالی است که میانگین هر متر مربع مسکن در تهران در چهار سال گذشته از 4/380/000 تومان اکنون به 33/000/000  تومان رسیده است. این یعنی رشد 650 درصدی قیمت مسکن. که باید مستأجران بدون هیچ قصور و تقصیری آن را جبران کنند.

کاهش ارزش پول ملی، افزایش شدید قیمت مسکن و سود وامهایی که برای جبران این دو اخذ میشوند، سه گانه فلاکت مستأجران است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های اجاره‌نشینی در کشور تاثیرپذیری از تکانه‌های اقتصادی به حساب می‌آید، به عبارت دیگر زمانی که یک شوک اقتصادی به هر دلیلی فضای کشور را در نوردد، خانوارهای مستاجر بیشترین آسیب را از این شوک تحمل می‌کنند.

مُسکن‌های بازار مسکن در طول ۲ سال گذشته از جمله تعیین سقف افزایش اجاره‌بها و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، نتوانسته است زمینه سامان‌دهی بازار اجاره را مهیا کند.

نبود قانون، عرف غلط و استثمار بازارها توسط دلالان و مافیای اقتصادی در گروههای مختلف کسب و کار  باعث شده تا آسیب های اجتماعی شدید به خانواده های ایرانی وارد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی