شمانیوز
شما نیوز

تروریسم

تروریسم رسانه‌ای علیه ایذه

رسانه های ضد انقلاب به دنبال روایت سازی وارونه از عملیات تروریستی شهر ایذه هستند

تروریسم رسانه‌ای علیه ایذه

شامگاه 25 آبان ماه  گروهی ناشناس در حوالی بازار مرکزی شهر ایذه به سمت مأموران نیروی انتظامی، بسیج و مردمی که در حوالی آنها بودند، آتش گشودند. در جریان این اقدام هفت نفر شهید و هشت نفر نیز مجروح شدند. ساعتی پیش از این حادثه، آشوبگران حوزه علمیه این شهر را به آتش کشیده بودند.

تلاش دشمن برای شکاف قومیتی
این اقدام در شرایطی رخ داد که فراخوان‌های ضدانقلاب برای اعتصاب سراسری در روزهای 24 ام تا 26 آبان ماه در کشور با عدم استقبال بازاریان روبه‌رو شده بود. با این حال این حادثه تروریستی در شهری که ساکنان آن از قوم بختیاری هستند پس از حوادث مشابه در شهرهای کردنشین، بلوچ‌نشین و مناطق آذری‌زبان نشان دهنده سرمایه‌گذاری بالای دشمنان برای فعال‌سازی و به خدمت گرفتن شکاف‌های قومی و مذهبی در مناطق عمدتاً مرزی برای تکمیل پروژه سوریه سازی کشور است.

تصاویر دوربین‌ها از آغاز ناامنی در ایذه
اولین تصاویر از حادثه ایذه ساعتی قبل از جنایت نشان می‌دهد تروریست‌ها راکبان مسلح دو موتورسیکلت هستند که قبل از ارتکاب به جنایت با شلیک به سمت دوربین‌های نظارتی در سطح شهر تلاش دارند آنها را از دسترس خارج کرده و مانع ثبت اقدام تروریستی‌شان شود. بررسی حساب‌های فضای مجازی نیز حکایت از هدایت لحظه به لحظه جنایت ایذه توسط تروریست‌ها در بستر اینستاگرام و صفحه‌ای به نام «قیام ایذه» دارد. این صفحه که تا پیش از اغتشاشات اخیر با نام دیگری به هدایت اعتصابات کارگری در بوشهر مشغول بود، هدایت و تحریک لحظه به لحظه عملیات تروریستی ایذه را انجام داده بود. این صفحه با حدود 130هزار دنبال کننده در لحظات پیش از اقدام تروریستی می‌نویسد: «یک نفر با کلت به سمت مأموران شلیک کرد! هر کس می‌تواند سلاح بیاورد» با انجام شدن اقدام تروریستی این صفحه اینستاگرامی با ذوق زدگی خبر می‌دهد «دمتون گرم، دو‌تا موتور سر فلکه مأمورها رو به رگبار گرفتن» تروریست‌ها همچنین با خوشحالی از اقدام جنایتکارانه خود استوری «الان شرایط برای تصرف کلانتری مهیاست» و «آمبولانس‌ها را آتش بزنید» منتشر کردند.  پس از مشخص شدن کشته شدن دو کودک 9 و 13 ساله در این جنایت، این دست صفحات با حذف خوشحالی خود، تیراندازی را به مأموران حافظ امنیت منتسب کردند. 
 مراسم تشییع شهدای ترور با حضور دولتمردان
روز گذشته مراسم تشییع و خاکسپاری 5 شهید حادثه تروریستی در ایذه با حضور هزاران نفر از مردم و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.
محسن رضایی پیش از ظهر دیروز در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی ایذه اظهار داشت: سه نفر از جنایتگران این حادثه که قصد فرار از مرز ماکو را داشتند، دستگیر و در حال انتقال به اهواز هستند و مردم ایران مطمئن باشند همه عوامل این حادثه جانسوز ‌شناسایی و دستگیر خواهند شد. وی‌ افزود: بنده از مسئولان قضایی تقاضا دارم افراد جنایتکار این حادثه تروریستی را به ایذه آورده و در ایذه در مقابل مردم این شهرستان مجازات و محاکمه بشوند تا بدانند ایذه قهرمان همیشه بر سر پای خودش است و با تقدیم کردن چند شهید خم نمی‌شود و مسیر تاریخی خودش را ادامه می‌دهد. رضایی گفت: در امر شناسایی این مجرمان هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت. معاون اقتصاد رئیس جمهور‌ با بیان اینکه مردم ایذه همیشه یکی از کانون‌های قوم بختیاری بوده‌اند، گفت: ایذه قهرمان، تاریخ‌سازی خودش را در تاریخ ایران اسلامی دنبال خواهد کرد.

ابهامات در ادعای مادر کیان
در مراسم خاکسپاری شهید کیان پیرفلک، کودک 9 ساله‌ای که قربانی این حادثه تروریستی شد، مادر وی به سخنرانی پرداخت. خانم مولایی در ابتدای صحبت‌های خود می‌گوید که به همسرش گفته برای بازگشت از روستا به سمت شهر زودتر حرکت کنند که «ساعت شش تیراندازی آغاز می‌شود.»  وی در روایت این حادثه می‌گوید که در مقابل هلال‌احمر ایذه در حال حرکت با خودرو به سمت منزل خود بوده‌اند که به خاطر ناامنی و شلوغی جمعیت، مأموران نیروی انتظامی از آنها می‌خواهند تغییر مسیر دهند. وی ادامه می‌دهد که آنها با خودروی خود دور زده و برمی‌گردند و چون شیشه‌های ماشین بالا بوده «نمی‌دانم فکر می‌کردند می‌خواهیم تیراندازی بکنیم یا هر چیز» خودروی آنها توسط «اشخاص لباس شخصی» به رگبار بسته می‌شود.
یک شاهد عینی حادثه تروریستی ایذه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به روایت مادر کیان پیرفلک شهید حادثه تروریستی ایذه

در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این شهید از نحوه شهادت مظلومانه این کودک 9 ساله گفت: در شب حادثه خانواده پیرفلک سوار بر یک دستگاه خودروی سواری در خیابان بودند که از سوی مأمورین امنیتی و انتظامی به آنها گوشزد می‌شود که به سمت محل‌های درگیری و اغتشاش نروند و دور بزنند که آنها به این توصیه مأمورین گوش نداده و به سمت محل درگیری و تجمع اغتشاشگران ادامه مسیر می‌دهند. با رفتن خودروی خانواده پیرفلک به سمت محل تجمع اغتشاشگران و عوامل تروریستی، مجدداً تصمیم به دور زدن می‌گیرند و در حین دور زدن بودند که عناصر تروریست با انگیزه نامعلوم و شاید با تصور اینکه این خودرو متعلق به مأموران امنیتی و انتظامی برای شناسایی آنها است و پس از شناسایی در حال دور زدن است، آن را به رگبار می‌بندند. این شاهد عینی که در صحنه حادثه حضور داشته به نحوه اصابت گلوله ها به خودروی خانواده پیرفلک اشاره کرده و افزود: طبیعی است که سرنشینان خودرو که انتظار چنین اتفاقی را نداشته‌اند، در آن لحظه دقیقاً متوجه نشوند که تیراندازی از کدام سمت اتفاق افتاده است.

اگر مأموران امنیتی قصد شلیک به خودرو را داشتند، از همان ابتدا اجازه عبور به آنها را نمی‌دانند یا در همان لحظات اولیه تیراندازی می‌کردند این در حالی است که همان طوری که مادر محترم و داغدار کیان گفته است، نیروهای امنیتی از آنها خواسته بودند به سمت اغتشاشگران نروند. با این حال پس از حرکت اولیه خانواده کیان به سمت اغتشاشگران و تغییر تصمیم در میانه راه به بازگشت به سمت نیروهای امنیتی، تروریست‌ها اقدام به تیراندازی می‌کنند. وی تأکید کرد در جریان این تیراندازی‌ها تعدادی از نیروهای بسیجی هم در کنار خانواده کیان زخمی و شهید شده‌اند. در همین حال یک مقام آگاه امنیتی در استان خوزستان نیز به خبرنگار ایرنا اعلام‌ کرد: صحنه جنایت برای ما کاملاً روشن است و تصاویر محل حادثه در حال بررسی برای شناسایی عوامل این جنایت است.
پس از انتقال مجروحین و شهدا به بیمارستان ایذه، عده‌ای از نبود نیروهای امنیتی در بیمارستان سوء استفاده کرده و به آنجا حمله می‌کنند و با ایجاد درگیری، چند نفر از بسیجیان را در بیمارستان با چاقو زخمی کرده و پیکر کیان هم به زور از سردخانه خارج می‌شود که پس از اطلاع پدربزرگ کیان، پیکر پاک این شهید مجدداً به سردخانه منتقل شده است. این مقام امنیتی استان از تمرکز ویژه برای بررسی‌ ابعاد امنیتی، قضایی و پزشکی این حادثه خبر داد و اعلام کرد بزودی نتایج تحقیقات به اطلاع مردم خواهد رسید.

جزئیات حادثه از زبان یکی از جانبازان
شب گذشته ویدیوی یکی از نیروهای حافظ امنیت بستری در بیمارستان که در حادثه تروریستی ایذه مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود نیز منتشر شد. این فرد اظهار داشت: پیش از این حادثه طبق دستور به ما اعلام کرده بودند که در چهارراه هلال احمر مستقر شویم، در حالی که هیچ نوع سلاح جنگی نداشتیم و صرفاً برای درگیری احتمالی «پینت بال» و تنها یک عدد «وینچستر»(اسلحه ساچمه‌ای) به همراه خود برده بودیم. مدتی پس از استقرار از فاصله‌ای صدای تیراندازی آمد و تعدادی موتورسوار نیز به سمت ما در حرکت بودند. وی افزود: در همین حین فرمانده میدان به نیروها دستور داد که برای متفرق کردن مردم حاضر در خیابان و جلوگیری از اصابت گلوله به آنها، به سمت خیابان حرکت کنید. این درحالی بود که افراد مسلح همچنان در حال تیراندازی بودند و شاید بیش از 30 گلوله شلیک شد.
جانباز حادثه اضافه کرد: در تلاش بودیم تا همه حاضران در خیابان را متفرق سازیم که ناگهان فرد مسلح به کلاشنیکف وارد معرکه شد و من خطاب به نیروهای خودی فریاد زدم برگردید و مواظب باشید و در حین همین اتفاق، وقتی گلوله به گردنم اصابت کرد دیگر بیهوش شدم.
 سخنان دایی و پدر بزرگ کیان پیرفلک
اما برخلاف سخنان مادر کیان، سایر بستگان شهید کیان پیرفلک روایت دیگری ارائه داده‌اند. دایی کیان پیرفلک در گفت‌وگویی تصریح کرده که این حادثه شبیه به حادثه تروریستی شاهچراغ بوده است. وی با بیان اینکه شهادت پسرخواهرم دل همه را به درد آورد، می‌گوید: انتظار ما از نیروهای امنیتی این است، هرچه زودتر قاتلان را شناسایی و به اشد مجازات برسانند تا مادر، خانواده و ایل دیگری دچار مصیبت نشوند. پدربزرگ کیان نیز با بیان اینکه کیان بی گناه بود خواستار پیگیری و برخورد با عوامل این حادثه تروریستی شد. وی گفته است: باید مشخص شود اینها چرا این‌کار را کردند. اینها می‌خواستند به خانه خود بروند که به گلوله بسته شدند.

دستگیری 11 نفر از عوامل
روز گذشته صادق خلیلیان استاندار خوزستان در تشریح حمله تروریستی ایذه خبر داد: بعد از این حمله، دستگیری عاملان در دستور کار نیروهای انتظامی و امنیتی قرار گرفت که ‌11 نفر از افرادی که در این قضایا دست داشتند، دستگیر شدند. وی با بیان اینکه یکی از این افراد تروریست در مرزهای شمال غربی دستگیر شده است، تصریح کرد: این فرد می‌خواست با خروج از مرزهای شمال غرب خودش را به اروپا و یکی از کشورهای غربی برساند که دستگیر شد. 
قابل ذکر است در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، صدها متن در فضای مجازی تولید شده که نیروهای امنیتی را عامل حمله به خودروی خانواده پیرفلک معرفی می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied