شمانیوز
شما نیوز

شیرینی | شیرینی چرخی

طرز تهیه شیرینی نان چرخی خانگی قزوینی خوش طعم

طرز درست کردن نان شیرینی چرخی قزوینی خوشمزه و عالی در ادامه این آموزش خوشمزه را از دست ندهید.

طرز تهیه شیرینی نان چرخی خانگی قزوینی خوش طعم

به گزارش شمانیوز : نان چرخی یکی از شیرینی ها سنتی استان قزوین می باشد که بسیار خوشمزه است. نام این شیرینی به این دلیل است که بعد از آماده شدن خمیر باید آن را چرخ کنید و برای تهیه این شیرینی باید دستگاه مخصوص نان چرخی را تهیه کنید می توانید سری این شیرینی را گرفته و با چرخ گوشت تهیه کنید ولی بدلیل برقی بودن و سرعت زیاد کار خیلی سختی خواهید داشت. نان چرخی قزوین در عین سادگی یکی از شیرینی ها پر فوت و فن می باشد که شما می توانید در طعم و مزه های زعفرانی و یا کاکائویی تهیه کنید. بافت این شیرینی بسیار نرم است و شما می توانید برای نوروز این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه نان چرخی قزوین

  • آرد برنج ۷۵۰ گرم
  • روغن جامد ۷۵۰ گرم
  • ماست ۱ پیمانه
  • زرده تخم مرغ ۵ عدد
  • آرد سفید ۷۵۰ گرم
  • بیکینگ پودر ۱ ق چای خوری
  • پودر هل ۱ ق چای خوری

مرحله اول: هم زدن روغن و پودر قند

باید از روغن کاملا جامد استفاده کنید اگر روغن شما نیمه جامد بود اول به صورت صاف در بیاورید. پودر قند و روغن را با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا کرم رنگ شود.

 

مرحله دوم : افزودن زرده

زرده تخم مرغ را به همراه هل اضافه کنید و با همزن برقی مجدد هم بزنید. در ظرفی جداگانه ماست و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید تا بیکینگ پودر فعال شود سپس به مواد شیرینی اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

 

مرحله سوم: تهیه خمیر نان چرخی قزوین

آرد سفید و آرد برنج را با هم مخلوط کنید و به یکباره به مواد اضافه کنید و با نوک انگشت کمی ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد توجه داشته باشید نباید کف دست به خمیر بخورد و زیاد ورز دهید وگرنه به روغن می افتد و شیرینی در انتها خشک می شود.

مرحله چهارم: استراحت خمیر نان چرخی

بعد از اینکه خمیر به خوبی مخلوط و یکدست شد خمیر را به صورت گلوله در بیاورید و روی خمیر را با یک کیسه فریزر بپوشانید و بمدت ۱۲ ساعت در یخچال و یا جای خنک قرار دهید تا استراحت کند و منسجم شود.

 

مرحله پنجم: چرخ کردن مواد به سه روش

برای چرخ کردن مواد باید از دستگاه مخصوص نان چرخی استفاده کنید که می توانید از لوازم قنادی های تهیه کنید و یا قالب آن را گرفته و در چرخ گوشت برقی خود قرار داده ولی باید از دو نفر کمک بگیرید زیرا به دلیل برقی بودن دستگاه سرعت آن بالا می رود و یا اگر هیچکدام را در دسترس نداشتید شیرینی را با کاتر مستطیل بزنید. برای روش سنتی با کمک چرخ گوشت دستی باید خمیر را داخل محفظه ریخته و دسته را بچرخانید سپس با قیچی تمیز آن را برش دهید و داخل سینی فر قرار داده و به دلخواه روی شیرینی ها پودر پسته بریزید.

 

مرحله ششم: پخت شیرینی نان چرخی قزوین با فر

فر را از قبل گرم کرده و سینی فر را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با دمای ۱۷۵ درجه قرار داده تا شیرینی پخته شود سپس بعد خنک شدن کامل آن از روی سینی جدا کنید. نوش جان

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی