شمانیوز
شما نیوز

یارانه نقدی

زمان واریز یارانه نقدی آذر

طبق روال ماه‌های گذشته باید در آذر دو یارانه نقدی و معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما براساس اظهارات دولتی‌ها در آبان احتمال واریز یارانه جدید وجود دارد.

زمان واریز یارانه نقدی آذر

به گزارش شمانیوز: یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.

طبق روال ماه‌های گذشه باید در آذر دو یارانه نقدی و معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما براساس اظهارات دولتی‌ها در آبان احتمال واریز یارانه جدید وجود دارد.

یارانه نقدی

یارانه معیشتی بنزین

یارانه معیشتی بنزین اولین واریزی‌ است که دولت باید انجام دهد. در این ماه بیست و پنجمین مرحله یارانه بنزین در روز به حساب حدود ۶۰ میلیون نفر واریز می‌شود. این یارانه به طور معمول در روز دهم هر ماه واریز می‌شود.


کلیک کنید:

خبر خوش برای مردم | در آذر ماه منتظر واریز این سه یارانه باشید


 

مبلغ یارانه معیشتی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است، به عبارت دیگر این یارانه به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می‌شود.

حدود هفت میلیون خانوار یارانه بگیر معیشتی، در پاییز سال گذشته مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که اقساط آن از یارانه کسر می‌شود.

در این ماه «دوازهمین قسط» این وام از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، برداشت می‌شود. هر قسط این وام حدود ۳۵ هزار تومان است.

دومین واریزی یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی است. طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.

حدود ۲۱ میلیون خانوار در بهار سال ۹۹ مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند. اقساط این وام نیز از یارانه نقدی خانوارها کسر می‌شود. هجدهمین قسط این وام نیز از یارانه آبان برداشت می‌شود.

یارانه ۱۱۰ هزار تومانی

دولت و مجلس در حال بحث و بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند. روز گذشته نیز یکی از نماینده‌ها اعلام کرد که دلار ۴۲۰۰ تومانی به جز گندم و دارو برای دیگر کالاها حذف می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین راه‌های جایگزین برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت یارانه یا کارت اعتباری جدید است. در جلسه رئیسی با اقتصاددانان پیشنهاد شد که به جای این ارز یارانه ۱۱۰ هزار تومانی پرداخت شود.

پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی در آذر ماه قوت گرفت

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور پیش از این گفته بود دولت در آذر ماه خبر خوبی برای مردم دارد. بنابراین احتمال پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی از آذر وجود دارد.

درپی ارسال لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر به مجلس، پرداخت یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی به ۶۰ میلیون نفر از آذر ماه قوت گرفت.

 سید ابراهیم رئیسی،‌رئیس جمهور در مکاتبه ای با قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه 1400/8/5 هیئت وزیران با قید دو فوریت به تصویب رسیده است، را برای انجام تشریفات قانونی  تقدیم کرد.

در بخشی از این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می شود در صورت تغییر نرخ ارز نهاده های دامی و کالاهای اساسی از محل درآمدهای حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین می شود تا مبلغ دویست و هفتاد هزار میلیارد (270000000000000) ریال به حساب خاص سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. این مبلغ تا پایان سال صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی - مصوب 1399 - خواهد شد.

این لایحه که برای تغییر در نحوه بازتوزیع یارانه دلار 4200 تومانی نهاده های دامی است، در صورت تصویب نهایی در مجلس مقدمات کار را برای بازتوزیع یارانه جدید از آذرماه فراهم می کند.

بر اساس میزان رقم 27 هزار میلیارد تومانی که دولت برای 4 ماه آخر سال در این لایحه درخواست مجوز کرده است، حدود 60 میلیون نفر طی چهارماه آخر سال ماهانه 110 هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهند کرد.

 دلار 4200 تومانی که به دلار جهانگیری معروف شده، از سال 97 به واردات برخی کالاهای اساسی داده می شد که بنا بر نظر بسیاری از فعالان عرصه تولید و بازار و اقتصاددانان، منافع این یارانه ارزی به مردن نمی رسید و قیمت کالاهای اساسی که دلار 4200 تومانی دریافت می کردند، همچنان در حال افزایش بوده است. بنابراین دولت تصمیم گرفت، به جای تخصیص این ارز ارزان به واردکنندگان، یارانه ریالی آن را به مردم اختصاص دهد.

این در حالی است که دلار 4200 تومانی برای واردات گندم و دارو فعلا حذف نمی شود.

گردآوری از تجارت نیوز و اقتصاد آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۹۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • رضایی

    فقط میتونم بگم خدااااااااا به فریادمون برس .اخه دیگه بدبختی تا کی

  • مهدی

    یارانه باید ده برابر شود نه سه برابر،با این تورم لجام گسیخته،مسوولان مدیون مردمند مخصوصا فقرا.

  • محمدرضا ربیعی

    سلام لطفاً تورم را کاهشی بدهید و یارانه را بردارید برای مرادتان

  • علیرضا نیکرو

    یارانه نقدی یا حقوق ملی ایران
    از فروردین ۱۴۰۱ بشه نفری ۵۰۰ هزار تومان
    ارز ۴۲۰۰ باید حذف بشه

  • ناشناس

    مطلب جدیدی نداشت

  • ناشناس

    یارانه ندهید ارزش پول کشور بالا بدهید

  • ناشناس

    پس یارانه ۱۵۰یا۲۰۰ تومانی چه میشود وعده الکی بود

  • حسن

    یارانه نمیخوایم گرانی بردارید

  • ناشناس

    آیا یارانه جدید به حساب همون سرپرستی که فرستاده میشد می‌فرستند

  • ناشناس

    یا امام رضا ۱۱۰۰۰۰ هزار چی بخرم پراید پژو سمند یا ۲کیلو لوبیا خخخخخخخ

  • حسینی

    دیگه مسخره کردن و دست انداختن تا کی فقط خدا بای جوابتونو بده مردم ک مرده اند

  • با سلام من محمود عزیزی

    تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستم وضع مالیم خیلی بدبختم یارانه به جای قهرزه هست کارتم تورا بخدا. به کمیته امداددر. رامد. ندارن

  • ناشناس

    توروخدا رحم کنید جرأت نمی‌کنیم ی دکتر بریم تا دردمون دعوا بشه از بس همه چی سر ب فلک کشیده شده چقدر باید سختی وارد بکشیم خسته شدیم

  • علی بابایی

    خیلی خوب

  • عذاب دولتی

    باور نکردنیه،اینو قراره مفتی بدید؟

  • مرده متحرک

    اخه مگه چیزی داریم که به درد بخوره با این پولا بسه خرید شرم کنید از این مررم بدبخت

  • محمدنوربارکزیی

    یارانه دوسال نمیدن

  • جعفری

    خدارو شکر

  • ناشناس

    سلام حالااین یارانه ۱۱۰ هزارتومانی کی واریز میشه؟