شمانیوز
شما نیوز

وزیر خارجه مصر: تمرکز روی سرنوشت اسد مانع پیشروی در حل بحران سو سوریه می‌شود

وزیر امور خارجه مصر گفت، پیش از آنکه ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش هرگونه گزینه نظامی برای مداخله در لیبی را با هدف مبارزه با فعالیت‌های داعش بررسی کنند، این کشور شمال آفریقا به تشکیل دولت وحدت ملی نیاز دارد.

وزیر امور خارجه مصر گفت، پیش از آنکه ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش هرگونه گزینه نظامی برای مداخله در لیبی را با هدف مبارزه با فعالیت‌های داعش بررسی کنند، این کشور شمال آفریقا به تشکیل دولت وحدت ملی نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: این باید عملیات تحت امر لیبی باشد. با این حال ما می‌پذیریم که تشکیل دولت وحدت لیبی با حضور دو دولت رقیب دشوار است.

وی با بیان اینکه هرگونه مداخله بین‌المللی در لیبی بدون تایید آنها شکست می‌خورد، گفت: تجربه گذشته اندکی مردم لیبی را نگران کرده است. در واقع نتیجه مداخله خارجی قبلی عامل این نگرانی است. مداخله نظامی سال 2011 غرب در لیبی منجر شد تا پس از سقوط معمر قذافی آشوب به پا شود. گمان می‌کنم همه این مساله را به رسمیت بشناسند که این مساله، مساله‌ای است که در ابتدا خود لیبیایی‌ها باید به آن رسیدگی کنند.

به‌رغم توافقی که دسامبر به امضا رسید، دولت‌های رقیب در لیبی از نهایی کردن هماهنگی‌ها برای تشکیل یک دولت وفاق ملی بازماندند.

وزیر امور خارجه مصر در ادامه مصاحبه‌اش انتقادهای روزافزون از سابقه حقوق بشری کشورش را رد کرد. دیده‌بان حقوق بشر سال گذشته برآورد کرد که مقام‌های مصری بیش از 41 هزار تن را از زمان قدرت‌ گرفتن عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در سال 2014 زندانی کرده‌اند.

سامح شکری گفت: ما مخالفت خود را با تعمیم گسترده و استفاده از اعدادی که نه تایید و نه تصدیق شده، اعلام می‌کنیم. قطعا تعدادی از اعضای اخوان‌المسلمین زندانی هستند و به اتهام تحریک اعتراضات و فعالیت‌های غیر قانونی در حال محاکمه هستند. ما به اقدامات فراقانونی متوسل نشده و تابع سیستم قضایی هستیم.

وی در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست نیز گفت: تمرکز روی سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مانع از کسب هر دستاوردی در باره بحران این کشور می شود.

شکری افزود: ما در حال رایزنی با دوستان و همپیمانانمان برای یافتن بهترین راهکار برای سوریه هستیم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied