شمانیوز
شما نیوز

موافقت کشورهای حاشیه خزر با اجرای همکاری آب و هواشناسی

مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی در دریای خزر با امضاء نمایندگان کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران از 11 بهمن 1394 اجرایی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی در دریای خزر با امضاء نمایندگان کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران از 11 بهمن 1394 اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، نوربخش داداشی جلسه توسعه هواشناسی کاربردی جهت بررسی تهک دریایی و شناسایی کاربران نهایی در ساری با اعلام لازم‌الاجرا شدن موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی در دریای خزر از 11 بهمن امسال اظهار کرد: موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی دریای خزر سرانجام پس از 19 سال پیگیری مداوم از طرف سازمان‌های هواشناسی و آب‌شناسی کشورهای عضو، در مهر ماه 1393 -29 دسامبر 2014- در شهر آستراخان روسیه به امضاء پنج کشور ساحلی دریای خزر رسید و در آبان ماه امسال بعد از اعلام رسمی موافقت مجالس این کشورها، طبق بند 14 موافقت‌نامه پس از 90 روز از تاریخ 11 بهمن 94 نامه مفاد موافقت‌نامه اجرایی شد.

وی هدف اصلی این موافقت‌نامه را ایجاد و توسعه سامانه یکپارچه منطقه‌ای برای دستیابی به اطلاعات وضعیت دریای خزر و تبادل آن به منظور تأمین ایمنی حیات و توسعه پایدار فعالیت‌های اقتصادی در دریا برشمرد.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: طبق مفاد این موافقت‌نامه، باید اقدامات لازم برای توسعه شبکه‌های دیده‌بانی ملی، شامل ایستگاه‌ها و پایگاه‌های مستقر در سواحل، جزایر و دهانه رودخانه‌ها در دریای خزر فراهم و حتی در صورت لزوم ایستگاه‌ها و یا پایگاه‌های جدید نیز ایجاد شوند.

وی با اشاره به مفاد دیگر موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی دریای خزر یادآور شد: ایجاد الزامات یکپارچه برای سامانه‌های ملی در زمینه جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و پخش اطلاعات مربوط به وضعیت دریای خزر و ارتقاء روش‌های ارزیابی و تجزیه و تحلیل جامع اجزاء تشکیل دهنده تراز آب دریای خزر در لایه‌های مرزی جو و دریا از مفاد موافقت‌نامه است.

داداشی ادامه داد: همچنین تعیین اصول اولیه سامانه مشترک اطلاعات زمینی به عنوان نشان دهنده اطلاعات وضعیت دریای خزر، ارتقاء روش‌های پیش‌بینی وضعیت دریای خزر شامل پیش‌بینی‌های نوسانات سطح آب با فاصله زمانی متفاوت، تهیه اطلاعات مرجع حاوی داده‌های تفصیلی (رژیمی و اقلیمی)، طراحی و گردآوری پایگاه داده‌های دیدبانی مربوط به وضعیت دریای خزر، از دیگر مفاد موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی دریای خزر است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران بیان کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر در این موافقت‌نامه نسبت به اعمال استانداردهای بین‌المللی شناخته‌شده سازمان جهانی هواشناسی، کمیسیون بین‌دولت‌های اقیانوس‌شناسی و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) برای روش‌های دید‌ه‌بانی ویژگی‌های آب و هواشناسی توافق کرده‌اند و انتخاب معیارها و مقرر کردن دیگر قوانین پایه، هماهنگ کردن دستورالعمل راهنما برای عملیات آب و هواشناسی در ایستگاه ها و پایگاه های دریایی و ساحلی از دیگر موارد مورد توافق آن ها است.

داداشی تصریح کرد: هماهنگی میان طرف‌ها در خصوص اقدامات لازم برای آموزش و دانش‌افزایی کارکنان در زمینه آب و هواشناسی دریای خزر از مواردی است که کشورهای حاشیه دریای خزر برای اجرای این موافقت‌نامه انجام می‌دهند به همین منظور اداره دریایی اداره کل هواشناسی استان مازندران با برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف به بررسی راه‌های توسعه هواشناسی کاربردی دریای پرداخت و جلسه هماهنگی توسعه هواشناسی دریایی با حضور برخی از مسئولان برگزار شد.

وی افزود: این اداره در راستای اهداف ترسیم شده تهک دریایی در راستای شناسایی کاربران تخصصی مانند شیلات و بنادر و کاربران نهایی مانند دریانوردان حدود 4000 صیاد استان مازندران و حفاظت از جان و مال این قشر اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

این مسئول گفت: با همکاری دستگاه‌های تخصصی در این بخش با هواشناسی و ارائه گزارش لازم و برنامه ریزی و هدف گزاری ما طوری باید باشد که کاربران نهائی از آن سود ببرد.

داداشی با اشاره به امضا تفاهم‌نامه میان سازمان هواشناسی کشور و سازمان بنادر افزود: طی ماه گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین این دو سازمان به امضا رسید که همکاری و اجرای پروژهای مشترک و هماهنگی و اجرای برنامه‌ها را برای ما در استان راحت‌تر می‌کند و ما باید تلاش خودن را در بحث دریایی افزایش دهیم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied