شمانیوز
شما نیوز

تجمیع مسائل بخشی منطقه‌ای یکی از مشکلات برنامه‌ریزی در ایران است

نشست تخصصی کاربرد الگوی داده- ستانده‌ اقتصاد ایران با حضور دکتر علی اصغر بانویی و دکتر اسفندیار جهانگرد استادان دانشگاه علامه در دانشکده‌ی اقتصاد طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست علی اصغر بانویی، با بیان تاریخچه‌ای از همایش جدول‌های داده ستانده‌ی اقتصاد ایران گفت: این کنفرانس نخستین بار سال 1376 با همکاری مرکز آمار ایران برگزار شد. دومین کنفرانس سال 1381 با همکاری مرکز آمار و بانک مرکزی برگزار شد که خانم پولنسکی از دانشگاه ام.‌آی. تی به عنوان سخنران اصلی حضور داشت. سومین کنفرانس سال 1388 تنها توسط دانشکده‌ی اقتصاد علامه طباطبایی برگزار شد. چهارمین کنفرانس نیز 26 و 27 بهمن ماه برگزار خواهد شد که مشترکا با همکاری مرکز آمار، مرکز پژوهش‌های مجلس، پژوهشکده‌ی آمار، پژوهشکده‌ی علوم اقتصادی و دانشگاه الزهرا (س) همراه خواهد بود.

وی در ادامه اظهار داشت: این همکاری مشترک نشان‌دهنده‌ی اهمیت جدول داده ستانده و مشخص‌کننده کاربردهای وظایف آن است که از نمونه آن می‌توان به این مساله اشاره کرد که جدول داده ستانده یک نظام حسابداری بخشی است مانند حساب‌های ملی و این جدول مثل اقتصادسنجی یک تکنیک و یک الگوست.

استاد تمام دانشکده‌ اقتصاد علامه طباطبایی با توجه به اهمیت شناخت جدول داده ستانده اظهار کرد: شناخت جدول داده ستانده به این معناست که دانشگاهیان و پژوهشگران باید به عنوان کاربران جدول که می‌خواهند روی آن کار کنند از ماهیت آمار و اطلاعات شناخت داشته باشند که این به معنای همکاری بین نمادهای پژوهشی به عنوان کاربران جدول و نهادهای آماری به عنوان تدوین‌کنندگان جدول است.

علی اصغر بانویی ضمن بیان آن‌که در میان کشورهای در حال توسعه، ایران تاکنون بیش‌ترین تعداد جدول داده ستانده را تدوین کرده است که سابقه‌ی آن به 50 سال پیش‌تر برمی‌گردد گفت: خوش‌بختانه یا متاسفانه در ایران دو نهاد به طور موازی این جدول را تدوین می‌کنند، در صورتی که در دنیا یک نهاد جدول را تدوین می‌کند و در کشورهای مختلف جهان فقط یک نهاد آماری این جدول را تدوین می‌کند. وقتی دو نهاد جدول را تدوین می‌کنند کاربر جدول سردرگم می‌شوند که کدام جدول را استفاده کند، چرا که تاریخ و مفاهیم و روش‌های محاسبه آن متفاوت است. بنابراین تحلیلی که از آن به دست می‌آید نمی‌تواند قانع‌کننده‌ باشد.

وی با اشاره به تفاوت جدول داده ستانده در خارج از ایران گفت:‌ در خارج از ایران جدول داده ستانده کاربرد دیگری دارد که متفاوت است. سال آینده بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی داده ستانده در کره جنوبی برگزار خواهد شد و اولین کنفرانس بین المللی داده ستانده به نیم قرن پیش بازمی‌گردد.

در ادامه این نشست، دکتر اسفندیار جهانگرد، رییس پژوهشکده علوم اقتصادی اظهار کرد: از سال 1344 تا الان در کشور ما جدول داده ستانده طراحی می‌شود. خیلی از بزرگان اقتصاد جهان پیش از انقلاب به ایران آمده و برای اقتصاد ایران مشاوره‌هایی داده بودند اما بعد از انقلاب سر و سامان مشخصی برای تدوین و کاربرد این برنامه‌ریزی‌ها وجود نداشت که این مساله منجر به این شد که جریان این همایش‌ها به راه بیفتد.

وی با اشاره به این‌که تجمیع مسائل بخشی منطقه‌ای یکی از مشکلات برنامه‌ریزی در ایران است اظهار کرد: مهم‌ترین الگوهایی که می‌توانند به برنامه ریزی بخشی منطقه‌ای در کشور کمک کنند الگوهای جدول داده ستانده هستند.

وس ادامه داد: از سال 1376 که این کنفرانس راه‌اندازی شد عمق کاربرد این مسائل به حوزه مناطق کشور هم کشیده شد؛ البته نه از سوی ارگان‌های رسمی که متاسفانه هنوز به آن قسمت نرسیده‌ایم و این ضعف اقتصاد ماست. بسیاری از کشورهای پیشرفته حتی در اثر وقوع طوفان یا زلزله پیامدهای اقتصادی در ایالت‌های دیگر را هم می‌سنجند اما در کشور ما این مساله در عمق اقتصاد مدرن هنوز به آن صورت به دست نهادهای رسمی گسترش پیدا نکرده است و از اهداف اصلی ما در این همایش سامان‌دهی به نظام اقتصادی کشور است که در 16 نشستی که فردا و پس فردا برگزار خواهد شد بین سه تا چهار نشست به این حوزه اختصاص دارد.

جهانگرد ضمن اشاره به این مساله که ایران با وجود عضویت در اتحادیه‌های جهانی مثل اکو هیچ‌وقت با دست پر در این اجلاس شرکت نمی‌کند گفت: هدفمند کردن ذهن سیاستمداران و برنامه‌ریزان کشور برای استفاده از توان فنی و تخصصی کشور در تصمیم‌گیری مشمول همین الگوها هستند چرا که «نفت» با کمک همین الگو توسط دولت آمریکا آنالیز شد و شکل گرفت.

او در ادامه خاطرنشان کرد: از اهداف این کنفرانس این است که مسائل کارشناسی کشور را با مسائل علمی و تخصصی پیوند بزنیم که بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم. همچنین به تحلیل مسائل روز جامعه خواهیم پرداخت که از جمله‎ آن می توان به مساله آب، هدفمندسازی یارانه‌ها، اولویت‌های سرمایه‌گذاری در کشور، تخصیص منابع، اشتغال، محیط زیست و ... اشاره کرد که آنالیز این‌ها در حوزه تخصصی نشست‌ها برگزار خواهد شد.

گفتنی است، همایش کاربرد الگوی داده - ستانده در اقتصاد ایران 26 و 27 بهمن ماه در دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied