شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی//

برای ساختمان 10 طبقه از چه سایز میلگرد و تیرآهنی استفاده کنیم؟

بیشتر بتن‌ها به نوعی آرماتوربندی نیاز دارند و سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه بسیار مهم است. چرا که ما باید عوامل مختلفی را که بر روی اجسام و بتن تأثیرگذارند محاسبه کنیم و از آن برای تقویت بتن استفاده نماییم. نکاتی در این امر وجود دارند که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برای ساختمان 10 طبقه از چه سایز میلگرد و تیرآهنی استفاده کنیم؟

میلگرد (میله تقویت‌کننده) یا میله‌ای فولادی است که برای تقویت بتن استفاده می‌شود. این میله‌ها در طول‌ها و ضخامت‌های مختلفی وجود دارند و معمولاً دارای برجستگی‌هایی هستند که به‌خوبی به بتن می‌چسبند.

میلگرد از فولاد ساخته می‌شود زیرا فولاد بسیار قوی است و به دلیل اینکه فولاد تقریباً به همان سرعتی که بتن در هوای سرد و گرم منبسط و منقبض می‌شود، میلگرد نیز سریع منقبض و منبسط خواهد شد.

عوامل تأثیرگذار بر تقویت بتن

اول، تنش فشاری وجود دارد. تنش فشاری نیرویی است که بر جسم وارد می‌شود و جسم را کوتاه یا فشرده می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک فیل روی انگشت شما پا بگذارد، استرس فشاری را تجربه خواهید کرد.

دوم، تنش برشی وجود دارد. تنش برشی زمانی اتفاق می‌افتد که نیروها به‌صورت عمود بر یکدیگر اعمال شوند. اگر انگشتان خود را به هم قفل کنید و به سمت خود بکشید، استرس برشی را تجربه خواهید کرد.

سوم، در نهایت تنش کششی وجود دارد. تنش کششی نیرویی است که بر جسم وارد می‌شود و کشش می‌دهد. وقتی روی یک تاب طناب تاب می‌خورید و بعد از روی آن می‌پرید، به طناب فشار کششی وارد خواهد شد.

دقت کنید تا برای خرید این محصول از نمایندگی‌های معتبر خرید نمایید. همچنین می‌توانید برای ملاحظه قیمت تیرآهن و خرید آنلاین میلگرد از کارخانه‌های مختلف اینجا را مشاهده کنید.

 

1

 

استفاده میلگرد برای بتن

همان‌طور که قبلاً در مقاله سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه اشاره کردیم، بتن تنش فشاری را به‌خوبی تحمل می‌کند اما در برابر استحکام کششی ضعیف عمل خواهد کرد.

از آنجایی که تقریباً هر ساختاری بیش از یک نیروی وارد بر آن را تجربه می‌کند، این یک مشکل محسوب می‌شود. به عنوان مثال، خم شدن دیوارها را در نظر بگیرید. هنگامی که یک تیر در بالای ساختمان، تنش فشاری را تجربه می‌کند، خم خواهد شد.

هنگامی که یک تیر در اثر فشار در بالای ساختمان خم می‌شود، در پایین ساختمان تیر‌ها کشیده می‌شوند. این بدان معناست که قسمت پایینی ساختمان تنش کششی را تجربه می‌کند.

بنابراین بتن به‌خودی‌خود سازه شما را به‌خوبی حفظ نخواهد کرد. اما، وقتی میلگرد را اضافه می‌کنیم، دو اتفاق می‌افتد.

۱. هنگامی که میلگرد در بتن قرار می‌گیرد، این دو با هم ترکیب می‌شوند و یک ماده مرکب می‌سازند. بتن در برابر تنش فشاری محافظت کرده و میلگرد در برابر تنش کششی محافظت ایجاد می‌کند. این ماده کامپوزیت بسیار قوی است. در واقع، بتن شامل میلگرد دارای نقطه شکستی است که تقریباً دو برابر بتن بدون میلگرد است.

۲. هنگام قرار دادن میلگرد در بتن، قبل از شکستن بتن، هشداری توسط میلگرد داده می‌شود. بتنی که میلگرد نداشته باشد، شکننده محسوب خواهد شد.

با افزایش میزان فشار بر روی بتن بدون میلگرد یا با میلگرد کم، به‌طور ناگهانی و بدون هشدار می‌شکند و این سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه مناسب نخواهد بود.

چه زمانی سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه ضروری است؟

بتنی که از کامیون‌های بزرگ و ماشین‌آلات سنگین ساخته می‌شود، نیاز به تقویت میلگرد بتنی دارند. هر بتن سازه‌ای، مانند دیوارهای ساختمان، قطعاً باید میلگرد داشته باشد.

مهم نیست که بتن‌ریزی که انجام می‌دهید چقدر بزرگ یا کوچک باشد، میلگرد بتن شما را قوی‌تر می‌کند. حداقل میلگرد تعداد ترک‌های بتن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. پس زمان خاصی ندارد که سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه خود را مشخص کنید.

البته در اینجا یک نکته وجود دارد؛ اگر از بتن کمی در واحد مسکونی خود استفاده می‌کنید و میله‌های میلگرد فولادی بیش از اندازه بزرگ به نظر می‌رسد، می‌توانید از پارچه‌های سیمِ جوش داده شده استفاده کنید. مش‌های توری، از آرماتور میلگرد نازک‌تر هستند، بنابراین آن‌قدر قوی نیستند، اما ارزان‌تر بوده و برای مکان‌های کوچک مانند یک اتاق برای پرندگان کافی است.

تیرآهن برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

استفاده از تیرآهن در پروژه‌های ساختمانی بسیار حیاتی هستند. تیرآهن تقریباً همیشه در ساخت سازه‌های بزرگ مانند انبارها و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. به‌ گزارش https://pivan.co/product-category/beam-h/iron-girder/ قیمت تیرآهن بسته به سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه متفاوت بوده و برای مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید تیرآهن می‌توانید به سایت‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید.

 

2

 

کدام نوع تیرآهن در ساختمان‌های 10 طبقه استفاده می‌شود؟

بتن یکی از بهترین انواع مصالح تیرآهن است. یک تیرآهن بتنی می‌تواند نیروهای قوی و بارهای بیش از حد را تحمل کند. به همین دلیل بیشتر در ساخت‌وسازهای تجاری استفاده می‌شود. همچنین از تیرآهن‌های سازه‌ای بتنی برای تأمین پشتیبانی لازم برای پل‌ها و بزرگراه‌ها استفاده خواهد شد. همچنین سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه در این مورد نیز بسیار مهم است.

انتخاب سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه

نه‌تنها انواع مختلفی از میلگرد وجود دارد، بلکه اندازه‌های مختلفی از آن نیز وجود دارد. سایز میلگرد مورد استفاده در یک ساختمان 10 طبقه به میزان مقاومت مورد نیاز آن ساختمان بستگی دارد.

همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، هنگامی که به استحکام بیشتری نیاز است، از میلگردهای بزرگ‌تری استفاده می‌شود.

قطر میلگرد از3 (کوچک‌ترین) تا 18 (بزرگ‌ترین) سایز متغیر است. به عنوان مثال، اندازه میله شماره 3 به قطر 3/8 اینچ از بخش جامد، اندازه میله شماره 4 به قطر 4/8 اینچ از بخش جامد، و اندازه نوار شماره 5 برابر با 5/8 اینچ قطر است.

سه اندازه مختلف میلگرد معمولاً شماره 3، 4 و 5 برای پروژه‌های ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد شماره 3 برای راهروها و پاسیوها استفاده می‌شود. برای دیوارها و ستون‌ها باید از اندازه میلگرد شماره 4 استفاده کرد، زیرا به استحکام بیشتری نیاز دارند. برای فوتر و فونداسیون بهتر است از سایز میلگرد 5 استفاده کنید.

فرمول محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در بتن

فرض کنید که قصد دارید میزان میلگرد مورد استفاده در ساختمان خود را به دست آورید. برای این کار ابتدا باید حداقل عمق پی را به دست آورد و سپس تعداد طبقات را در عدد 10 ضرب کنید. عددی که به دست آورده‌اید را با 20 جمع کنید، یعنی به این شکل: 20+(10×3) = 50 سانتی‌متر. حاصل این عدد میزان میلگرد مصرفی شما در ساختمان بر اساس طبقات آن خواهد بود.

وقتی صحبت از بارگیری‌های تجاری بزرگ‌تر می‌شود، مانند اسکله‌ها یا مناطق تجاری که میزان بارگیری بالاست، مشخصات میلگرد‌های شما باید در نقشه‌ها به طور مفصل ذکر شود. یک مهندس اجرای سازه با دقت می‌داند که دقیقاً چه مقدار میلگرد مورد نیاز است و چگونه باید فاصله بین آن‌ها را رعایت کرد. بنابراین باید دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید.

نکته اصلی این است که اگر در مورد نحوه قرارگیری میلگرد و سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه فکر و دقت نشود، یکپارچگی ساختاری بتن می‌تواند به خطر بیفتد.

جمع‌بندی

بتن یک ماده ضروری در ساخت‌وساز است. با این حال، بدون میلگرد، بتن مقدار زیادی از ارزش خود را از دست می‌دهد. همان‌طور که ذکر شد سایز میلگرد و تیرآهن برای ساختمان 10 طبقه بسیار حائز اهمیت است. هیچ فرمولی برای قرار دادن میلگرد در بتن وجود ندارد. متغیرهای زیادی بر میزان میلگرد مصرفی تأثیرگذار خواهند بود. مثلاً چه مقدار نیرو به بتن وارد خواهد شد؟ آیا بتن در طول فصول یخ زده یا داغ می‌شود؟

اگر می‌خواهید در اطراف ساختمان خود یا در داخل ساختمان بارگیری انجام دهید، باید به پیمانکار خود بگویید تا بداند که چگونه و چقدر میلگرد را در ساختمان شما قرار دهد.

 

 

*مطلب فوق رپورتاژآگهی بوده و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی بابت نشر آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied