شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار | بازار دلار

پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده | قیمت دلار پایین می آید؟

قیمت دلار در روز گذشته روند کاهشی پیش گرفت به به زیر 62هزار تومان رسید.

پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده | قیمت دلار پایین می آید؟

به گزارش شمانیوز:قیمت دلار هر روز در حال تغییر است اما این تغییرات قیمت دلار بیشتر افزایشی است تا کاهشی اما دیروز شنبه قیمت دلار به زیر 62هزار تومان رسید. 

قیمت دلار نقدی در بازار روز شنبه به کف کانال ۶۲ هزار تومانی رسید و تحلیلگران سه عامل مختلف سیاسی-اقتصادی را به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز مطرح می‌کنند؛ اولین عامل کاهش سطح ریسک‌های سیاسی است و در مرحله بعد وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و اخبار مثبت درآمد‌های نفتی نیز مطرح می‌شود.

 با تشدید روند کاهشی بازار ارز، دلار در بازار روز گذشته از کانال 63 هزار تومانی خارج شد و سطوح قیمتی کانال 62 را نیز پشت سر گذاشت.

بررسی روند نرخ دلار در سال جدید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌‌دهد که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد‌ه و پس از آن به ثبات رسید‌ه است. برای مثال نوسانات افزایشی و کاهشی دلار در سال گذشته تا روز‌های ابتدایی تابستان طول کشید و پس از آن قیمت اسکناس آمریکایی زیر سقف 50 هزار تومانی تثبیت شد. علت آغاز روند افزایشی در سال جدید عمدتا به سیگنال‌های منفی و ریسک‌های سیاسی مربوط می‌شود. این موارد با تشدید انتظارات تورمی سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شده و قیمت‌ها را بالا برده است.

در این شرایط تحلیلگران فشار کاهشی روز‌های اخیر بازار را متشکل از 3 نیرو می‌دانند که نیروی نخست کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از پایان درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها، هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه شده و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد.

عامل دومی که تحلیلگران آن را نیروی کاهشی می‌دانند سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است. اما عامل سوم و آخرین عامل که برخی آن را به‌واسطه اثر‌گذاری، مهم‌ترین عامل می‌دانند، مساله افزایش درآمد‌های نفتی است که هم برخی از مقامات رسمی و هم رسانه‌های خارجی از آن خبر می‌دهند

در همین رابطه، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور می‌گوید: دشمنان سعی کردند بازار جهانی نفت را برای ما محدود کنند آنها زحمت خود را زیاد کردند، زیرا متخصصان ما در وزارت نفت و شبکه فروشی که این وزارتخانه در اختیار دارد در عمل توانستند تحریم‌ها را در زمینه صادرات و تولید نفت بلااثر کنند، امروز دیگر نفتی روی کشتی‌ها نداریم که منتظر فروش آن باشیم. همه آنچه تولید می‌کنیم از قبل بازار آن مهیا شده است.

 بازار ارز تهران در روز گذشته با توجه به موارد ذکر شده افت قیمت‌های نسبتا شدیدی را تجربه کرد. هر برگ دلار آزاد در بازار روز گذشته با افت هزار و 450 تومانی خود به رقم 62 هزار تومانی رسید. البته شایان ذکر است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی عصر دیروز وارد کانال 61 هزار تومانی شد. قیمت یورو و پوند نیز در بازار دیروز به ترتیب هزار و 500 و هزار و 620 تومان کاهش یافت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied