شمانیوز
شما نیوز

تولید آنزیم کاربردی در صنایع از پسماند میگوی خلیج‌فارس

محققان کشورمان موفق به تولید آنزیم پروتئازی با خواص ویژه از پسماند میگوی خلیج‌فارس شدند.

به گزارش شمانیوز:احمد همایی، مجری پروژه «جداسازی و خالص‌سازی آنزیم‌های سیستئین پروتئاز از پسماند میگوی Fenneropenaeus merguiensis خلیج فارس» درباره این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اجرا شده است، اظهار کرد: هدف اصلی از انجام این پروژه استحصال آنزیم پروتئاز از پسماندهای جانداران دریایی است؛ زیرا همانطور که می‌دانیم اندام گوارشی همچون معده و روده این جاندران دور ریخته می‌شود، بنابراین با این تحقیقات آنزیم پروئتاز از این اندام‌ها بدست آمد.
وی ادامه داد: پروتئاز آنزیمی پرکاربرد است که در صنایع مختلف همچون غذایی، شوینده، پزشکی، چرم‌سازی و فرآوری غذای دام استفاده دارد؛ بنابراین با توجه به اهمیت آن روی این موضوع کار کردیم و این آنزیم را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردیم.
بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، همایی همچنین عنوان کرد: در این تحقیق بر روی میگوی Fenneropenaeus merguiensis کار شد؛ زیرا آنزیم‌ها در این موجود فعالیت بیشتری را نشان می‌دهد. در واقع این آنزیم تولید شده دارای خواصی منحصر به فرد و ویژه است که خواصی همچون گرما دوست بودن و قدرت کاتالیزوری بالا را می‌توان نام برد. زیرا این آنزیم تولیدشده می‌تواند گستره دمایی وسیعی را تحمل کند./فودنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied