شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چگونه بدون کنکور ارشد بخوانیم؟

این که چگونه بدون کنکور ارشد بخوانیم، سوال بسیاری از متقاضیان ورود به دوره کارشناسی ارشد است که پاسخ جامع و کامل آن را در این مقاله ارائه کرده‌ایم.

چگونه بدون کنکور ارشد بخوانیم؟

روش‌هایی که با استفاده از آنها می‌توانید به سادگی وارد دوره کارشناسی ارشد شوید و مدرک خود را بگیرید را اینجا معرفی کرده‌ایم. پس اگر واقعا به دنبال ورود به دوره فوق لیسانس هستید تا انتهای مقاله را با دقت بخوانید!

کارشناسی ارشد بدون کنکور چیست؟

هر سال سازمان سنجش آموزش کشور یک آزمون سراسری با عنوان کنکور کارشناسی ارشد (mastertest.ir) برگزار می‌کند. داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، پس  از ثبت نام در این آزمون و شرکت در جلسه کنکور، وارد مرحله انتخاب رشته می‌شوند و در صورتی که نمره لازم برای یکی از انتخاب‌های خود را کسب کرده باشند، به عنوان پذیرفته دوره کارشناسی ارشد معرفی خواهند شد.

به این شیوه پذیرش در مقطع فوق لیسانس، پذیرش با آزمون گفته می‌شود؛ اما کسانی که به دنبال پاسخ سوال چگونه بدون آزمون کارشناسی ارشد بخوانیم هستند، به این شیوه فکر نمی‌کنند و به دنبال جایگزینی برای آن می‌گردند. ما هم همه روش‌های جایگزین این روش _ که در واقع بدون شرکت در کنکور سازمان سنجش نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کنند_ را پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد خواهیم نامید و در این مقاله همه آنها را فهرست خواهیم کرد.

از چه روش‌هایی می‌توانم بدون کنکور ارشد بخوانم؟

شاید جواب خلاصه برای داوطلبان ارشد بدون آزمون این باشد که در مقطع کارشناسی ارشد، پذیرش بدون کنکور چندان معنا ندارد. چرا که هر یک از شیوه‌های پذیرش بدون کنکور شرایط خاصی دارند. اگر می‌خواهید در هیچ آزمونی برای پذیرش در مقطع ارشد شرکت نکنید، تنها دو گزینه پیش‌رو دارید:1- پذیرش ارشد استعداد درخشان؛ 2- پذیرش در پردیس‌ها و واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌ها. البته راه سومی هم هست که شما در کنکور کارشناسی ارشد سازمان سنجش شرکت نمی‌کنید، اما در آزمون دیگری به نام فراگیر شرکت می‌کنید که در ادامه جزئیات آن را به شما خواهیم گفت.

کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان

دانشگاه‌های دولتی از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان، دانشجوی کارشناسی ارشد جذب می‌کنند. برای استفاده از این آیین نامه باید معدل دوره کارشناسی شما بالا باشد و کارشناسی پیوسته خود را در 8 ترم تمام کنید.

البته برخی دانشگاه‌های سطح بالای کشور شرایط دیگری را هم به شرایط موجود در آیین نامه اضافه می‌کنند اما دانشگاه‌های غیرانتفاعی معمولا به حداقل شرایط ممکن رضایت می‌دهند و پذیرش در آنها ساده‌تر است.

نکته مهم این است که پذیرش بدون آزمون با آیین نامه استعداد درخشان محدودیت ظرفیت دارد؛ یعنی هر دانشگاه تعداد مشخصی دانشجو با این شیوه پذیرش می‌کند و چنین نیست که همه حائزین شرایط پذیرفته شوند. پس از ارسال مدارک توسط شما به دانشگاه، کسانی که شرایط بهتری دارند پذیرش خواهند شد. پذیرش استعداد درخشان در دانشگاه‌های دولتی از طریق فراخوانی صورت می‌گیرد که هر دانشگاه خودش منتشر می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان کلیک کنید.

کارشناسی ارشد بدون کنکور غیرانتفاعی

همان‌طور که گفته شد، پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز با آیین نامه استعداد درخشان صورت می‌گیرد و روش دیگری برای پذیرش در این دانشگاه‌ها بدون شرکت در کنکور نیست. فراخوان ارشد بدون کنکور غیرانتفاعی‌ها نیز از طریق خود دانشگاه‌ها منتشر می‌شود.

کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

امکان پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی هم وجود دارد و کسانی که می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند بدون کنکور ارشد بخوانند، حتما این گزینه را هم مدنظر خود قرار دهند؛ اما پذیرش در این دانشگاه نیز بر اساس آیین‌نامه استعداد درخشان خودش است.

شرایط پذیرش ارشد استعداد درخشان آزاد از دانشگاه های دولتی ساده‌تر است و در صورتی که معدل فرد حدود 16 به بالا باشد، می‌تواند روی این پذیرش هم حساب کند.

در صفحه کارشناسی ارشد استعداد درخشان دانشگاه آزاد همه اطلاعات لازم برای این نوع جذب را ارائه کرده‌ایم.

کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

کارشناسی ارشد بدون کنکور پیام نور

در دانشگاه پیام نور پذیرش بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد به این معنا که داوطلب در هیچ آزمونی شرکت نکند، نداریم. اما روش دیگری برای پذیرش در این دانشگاه وجود دارد که داوطلبان با شرکت در آزمونی با نام فراگیر و بدون شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سراسری، می‌توانند پذیرفته شوند. یکی از قدیمی‌ترین پذیرش‌های کارشناسی ارشد که مستقل از کنکور سراسری است فراگیر دانشگاه پیام نور است.

بنابراین؛ این پذیرش آزمون مستقل خود را دارند و شما باید در جلسه آزمون آن حاضر شوید و به سوالات پاسخ دهید. اما مزیتی که نسبت به پذیرش کنکوری دارد این است که سوالات آن از منابع کنکوری نیست و از دروس ترم اول دوره کارشناسی ارشد طرح می‌شود. مزیت مهم دیگری که دارد این است که پس از قبولی، مستقیما وارد ترم دوم خواهید شد و یک ترم از دیگر دانشجویان جلو خواهید بود.

کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی هم برای اولین بار برای مهرماه 1401 دانشجوی ارشد فراگیر جذب می‌کند. شرایط پذیرش و منابع سوالات در این دانشگاه هم مشابه دانشگاه پیام نور است.

ثبت نام این نوع پذیرش به صورت جداگانه انجام شد و احتمالا امکان قبولی همزمان در هر دو دانشگاه وجود خواهد داشت.

کارشناسی ارشد پردیس واحدهای بین الملل دانشگاه‌های دولتی

جذاب ترین پذیرش قابل ارائه به کسانی که می‌پرسند "چگونه بدون کنکور ارشد بخوانیم" پردیس‌های بین الملل دانشگاه‌های دولتی است. برای پذیرش پردیس‌های بین‌الملل احتیاجی به شرکت در کنکور ندارید و کافی است حواستان به اطلاعیه‌های پردیس‌ها باشد تا پس از ثبت‌نام، در صورتی که نسبت به رقبا شرایط بهتری داشتید، پذیرفته شوید.

در پذیرش پردیس بین‌الملل دانشگاه‌های دولتی از یک سو شرایط بسیار آسانی برای داوطلبان در نظر گرفته شده و از سوی دیگر مدرک نهایی از سوی یک دانشگاه معتبر کشور صادر می‌شود. از این رو این پذیرش برای کسانی هم که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند بسیار مفید است.

پردیس کیش دانشگاه تهران و پردیس ارس دانشگاه تهران دو واحد فعال در پذیرش پردیس بین‌الملل هستند که در سال‌های اخیر دانشجویان زیادی را جذب کرده‌اند و ظرفیت بسیار مناسبی دارند. پس توصیه می‌کنیم حتما به اطلاعیه‌های صادر شده از سوی این واحدها توجه کنید. صفحه اینستاگرام phdtest راه حلی مطمئن برای آگاه شدن از این اطلاعیه‌ها است.

کارشناسی ارشد واحدهای بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی

شاید ساده‌ترین پذیرش بدون کنکور ارشد را واحدهای بین‌المل دانشگاه آزاد داشته باشد. البته این واحدها هم شرایط خاصی برای پذیرش دارند، اما معمولا بسیاری از متقاضیان ورود به فوق لیسانس، این شرایط را دارند و مشکلی با این قضیه ندارند.

شهریه این دوره‌ها معمولا بالاتر از دیگر دوره‌های بدون کنکور است و شاید هر کسی از عهده شهریه آنها برنیاید.

کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی کاربردی

با توجه به این که اصولا دانشگاه علمی کاربردی اجازه جذب دانشجوی کارشناسی ارشد ندارد، دانشجوی بدون کنکور هم جذب نخواهد کرد و داوطلبانی که به دنبال این نوع پذیرش هستند باید به دیگر دانشگاه‌های کشور بیندیشند.

رشته های کارشناسی ارشد بدون کنکور

برخلاف آزمون کارشناسی ارشد که همه رشته‌‌محل‌های دارای پذیرش در قالب دو دفترچه انتخاب رشته ارشد سراسری و دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد منتشر می‌شود، برای پذیرش‌های بدون کنکور عموما دفترچه‌ای وجود ندارد. بنابراین، بجز دوره‌های ارشد فراگیر که رشته‌ها و دانشگاه‌ها/واحدهای دارای پذیرش در قالب دفترچه اعلام می‌شود، تقریبا سایر دوره‌ها دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ندارند. حال این سوال مطرح می‌شود که پس چگونه از لیست رشته های ارشد بدون آزمون مطلع شویم؟

جواب این سوال چندان سخت نیست. هر یک از دانشگاه‌های سراسری و یا غیرانتفاعی که نسبت به انتشار فراخوان ارشد بدون کنکور اقدام می‌کنند، فهرست رشته‌های دارای پذیرش را نیز اعلام می‌کنند. در فراخوان پذیرش پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های دولتی نیز لیست رشته‌ها اعلام می‌شود.

درخصوص پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان دانشگاه آزاد و نیز واحدهای بین‌الملل این دانشگاه هم ممکن است دفترچه‌ای منتشر شود که شامل شرایط و ضوابط پذیرش و نیز رشته‌های دارای پذیرش باشد. در غیر این صورت به صورت آنلاین و در سامانه ثبت نام در سایت azmoon.org امکان مشاهده رشته‌ها و واحدهای دانشگاهی دارای پذیرش فراهم خواهد بود.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied