شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

سیگار تهدید جدی قلب شما: عوارض سیگار برای قلب

آیا تاکنون به عوارض سیگار کشیدن بر سلامتی قلب خود فکر کرده‌اید؟ سیگار کشیدن یکی از عوامل مهمی است که سلامت قلب را به خطر می‌اندازد و با تاثیر بر عروق، عمل خون‌رسانی به بدن را مختل می‌کند. این عادت غلط متاسفانه افراد بسیاری را در سراسر جهان با انواعی از مشکلات قلبی و ریوی روبرو می‌کند و شمار زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. از این رو، بهتر است با عوارض سیگار برای قلب آشنا شویم تا بتوانیم از خود و عزیزان‌مان در برابر آسیب‌های سیگار محافظت کنیم.

سیگار تهدید جدی قلب شما: عوارض سیگار برای قلب

 

سیگار کشیدن به چند روش می‌تواند انواعی از عارضه‌های قلبی را ایجاد کند؛ برای مثال، افراد سیگاری سریع‌تر دچار تنگی عروق خونی می‌شوند و با مشکلاتی مثل آترواسکلروز و شرایین روبرو هستند. مصرف سیگار باعث مختل شدن عملکرد نرمال قلب می‌شود و احتمال بروز انواع بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. در ادامه با جزییات بیشتری به معرفی عوارض سیگار برای قلب می‌پردازیم.

عوارض سیگار برای قلب

در جواب به این سوال که آیا سیگار برای قلب مضر است باید گفت که احتمال بروز حملات قلبی و سکته مغزی در افراد سیگاری، تقریبا 2 الی 3 برابر بیشتر از افراد سالم است. خطرات حمله قلبی و بیماری‌های عروقی در زنان سیگاری بالای 40 سال که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند نیز بسیار بالاتر است. توجه داشته باشید این خطر طی 1 سال بعد از ترک سیگار، حدوداً نصف خواهد شد و بعد از گذشت 5 سال با افراد غیر سیگاری برابر می‌شود.

افراد سیگاری هنگام کشیدن سیگار، ضربان قلب‌شان 10 الی 12 ضربه در دقیقه و فشار خون‌شان نیز 5 الی 10 میلی‌‌متر جیوه افزایش می‌یابد. این امر در واقع به‌ علت منقبض شدن عروق خونی است و موجب بالا رفتن کار قلب خواهد شد. افرادی که عوارض قلبی و عروقی سیگار کشیدن را نادیده بگیرند، ممکن است دچار بیماری‌ها و مشکلات مهم دیگری نیز بشوند و جان‌شان به خطر بیفتد. از این رو، اگر به سیگار کشیدن عادت دارید، توصیه می‌کنیم چکاپ دوره‌ای قلب را فراموش نکنید و حتما به متخصص قلب مراجعه کنید. البته بهترین کار این است که هرچه سریع‌تر، این عادت غلط را کنار بگذارید.

دود سیگار از مونواکسید کربن برخوردار است و افرادی که سیگار می‌کشند، با کمبود اکسیژن در قلب و سایر اندام‌های بدن مواجه می‌شوند؛ زیرا مونواکسید کربن در خون جایگزین اکسیژن خواهد شد‌. این اثرات شاید در اوایل عوارض قابل‌ توجهی را از خود بروز ندهند اما در درازمدت ضایعات شدیدی را در سیستم عروقی و قلب به‌ جای می‌گذراند.

جالب است بدانید از هر 4 مرگی که بر اثر تنگی عروق کرونر قلب رخ می‌دهد، 1 مورد از آن‌ها به دلیل مصرف سیگار و دخانیات است. در واقع ایجاد لخته در عروق کرونر دلیل اصلی مرگ در زنان و مردان بین 35 تا 64 سال است و استعمال دخانیات موجب ایجاد این لخته در عروق می‌شود. در افراد سیگاری، عبور و جریان خون از عروق بسیار سخت‌تر است و از این جهت افراد دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند.

یک مورد دیگر از عوارض سیگار برای قلب که ممکن است حتی افرادی که در معرض دود سیگار هستند نیز به آن دچار شوند، آسیب‌‌دیدگی بافت قلب است. بنابراین تا حد امکان در مکان‌هایی که دود سیگار در آن‌‌جا وجود دارد، قرار نگیرید، زیرا دود سیگار حاوی مواد شیمیایی بسیار مضری است و خطر ابتلا به مرگ و حمله قلبی را به شکل قابل‌ توجهی افزایش می‌دهد.

مهم ترین علائم بیماری‌های قلبی در اثر سیگار کشیدن

خستگی زودرس و ضعف

یکی از شایع‌ ترین علائم بیماری‌های قلبی و عروقی، خستگی زودرس و ضعف است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به ضربان پایین قلب، نارسایی قلب، مشکلات دریچه قلب و برادیکاردی را نام برد. از این رو اگر در طول روز دائماً ضعف می‌کنید یا این که خیلی زود خسته می‌شوید، بهتر است در سریع‌‌ترین زمان ممکن به یک پزشک متخصص قلب در تهران مراجعه کنید تا از امکانات رفاهی بیشتری بهره‌مند شوید.  

درد در قفسه‌ سینه

تا این بخش از مقاله به خوبی با مهم‌ترین خطرات سیگار کشیدن برای قلب آشنا شدید و بهتر می‌دانید که دخانیات چه عوارض جبران ناپذیری برای سلامت بدن دارند. افرادی که به‌ علت سیگار کشیدن دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، اغلب مواقع در ناحیه قفسه سینه خود، درد یا ناراحتی احساس می‌کنند.

به‌ همین‌ علت بهتر است بدانید یکی از مهم‌‌ترین نشانه‌های تنگی سرخرگ عروق قلب، احساس درد در قفسه‌ سینه است که اصطلاحاً به آن آنژین قفسه صدری می‌گویند.

البته دقت داشته باشید که هر گونه درد یا ناراحتی در قفسه‌ سینه لزوماً ناشی از مشکلات قلبی و عروقی نیست. آنژین قفسه صدری در برخی مواقع ممکن است به بازوی دست‌ چپ، فک یا گردن نیز منتقل شود. بهتر است بدانید این امر ارتباطی با حالت‌های بدن مانند نشستن و خوابیدن ندارد و معمولاً با نشانه‌هایی همراه با تهوع، عرق سرد و سرگیجه همراه است.

با مصرف قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین می‌توانید درد را برای 3 الی 5 دقیقه قطع کنید اما توصیه می‌شود خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید و یا این‌ که خودتان را به بیمارستان برسانید زیرا اگر این درد بیش‌ از 30 دقیقه طول بکشد، ممکن است مورد حملات قلبی قرار بگیرید.

سرگیجه

یکی دیگر از عوارض سیگار برای قلب ، ایجاد اختلال در عملکرد صحیح آن است. از جمله دیگر نشانه‌های شایع در افرادی که به علت مصرف سیگار دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، می‌توان سرگیجه را نام برد. سرگیجه ممکن است ناشی از مسائل متابولیت یا عصبی باشد.

دقت داشته باشید اگر به همراه سرگیجه احساس سبکی در سر، عدم تعادل، تاری دید و تعریق سرد داشتید، بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا این مشکل می‌تواند ناشی از آریتمی قلب یا افت فشار خون باشد.

تنگی نفس

حس دشواری در نفس‌ کشیدن یا همان تنگی نفس نیز می‌تواند یکی از علائم بیماری‌های قلبی باشد. در واقع یکی دیگر از عوارض سیگار کشیدن برای قلب ایجاد مشکلات دریچه‌ای و تنگی نفس است. دقت داشته باشید تنگی نفس اگر با ورم پاها یا سخت شدن تنفس شبانه همراه باشد، علت مشکل قلبی مربوط به دریچه‌ و دیواره‌ها است و می‌توانید با استفاده از اکوکاردیوگرافی به‌ راحتی آن را تشخیص دهید.

تپش قلب شدید

حس تپش قلب برخی مواقع ممکن است به‌ علت آریتمی قلبی باشد و به دلیل فعالیت زیاد یا اضطراب اتفاق بیفتد، اکثر افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، به این مشکل دچار می‌شوند و در دراز مدت به معالجه نیاز خواهند داشت. در چنین مواقعی بهتر است ابتدا ضربان قلب خود را چک کنید و در صورت غیرعادی بودن، به پزشک مراجعه نمایید.

عرق سرد

تعریق بیش‌ از حد نیز یک علامت شایع آریتمی قلبی و حملات قلبی است که در بیشتر موارد با علائم دیگری همراه است. اگر عرق سرد با درد آنژین قفسه‌ سینه، سرگیجه، تنگی نفس و حس خستگی همراه بود، احتمال حملات قلبی بیشتر می‌شود و نباید نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشید.

بهتر است بدانید عوارض سیگار برای قلب اکثراً در دراز مدت قابل مشاهده هستند اما در برخی افراد ممکن است این مشکلات سریع‌تر بروز دهند. به همین علت توصیه می‌کنیم هر زمانی متوجه علائمی از این قبیل شدید، برای درمان خود اقدام کنید و اجازه ندهید سلامت‌تان به خطر بیفتد.

دکتر قلب در تهران

 در این مقاله به عوارض سیگار برای قلب و علائم آن اشاره کردیم. اگر به‌دنبال‌ آگاهی بیشتر در این زمینه هستید یا قصد چکاپ دوره‌ای را دارید، می‌توانید به وب‌سایت دکتر قلب مراجعه کنید. کلینیک دکتر قلب با مدیریت دکتر هومن محمودی در تهران یکی از مراکز تخصصی درمانی برای بیماری‌های قلبی است که از به‌‌روزترین تکنولوژی‌ها برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند. با مراجعه حضوری به کلینیک متخصص قلب در تهران یا وب‌سایت دکتر قلب می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شوید و برای تشخیص بیماری یا چکاپ،‌ نوبت بگیرید.

شماره تلفن: 09027742828

آدرس: تهران، ‌بلوار کشاورز، جنب بیمارستان آریا، ساختمان پزشکان 202 (داروخانه صالحی)، طبقه اول

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied