شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

میلگرد چیست؟ | مشخصات ظاهری، استاندارد و کاربرد

مجموعه آهن آلات گرفت قیمت میلگرد فروشندگان مختلف را به صورت لحظه ای در سایزها و برندهای مختلف در اختیار شما قرار می دهد.

میلگرد چیست؟ | مشخصات ظاهری، استاندارد و کاربرد

مجموعه آهن آلات گرفت قیمت انواع مقاطع فولادی فروشندگان مختلف از جمله قیمت میلگرد امروز در کارخانه و بازار  را به صورت لحظه ای در اختیار شما قرار می دهد.

"انواع میلگرد، بر اساس برآمدگی‌های روی آن تشخیص داده می‌شود، با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. از آن‌جایی که حجم میلگرد خریداری شده برای پروژه‌های ساخت‌وساز معمولاً زیاد است، پس اطلاع از بهترین و مناسب‌ترین قیمت روز میلگرد موجود در بازار برای مشتریان این محصول از ارزش بالایی برخوردار است. تعیین قیمت میلگرد برای سایزهای 14، 16، 18 و ... انجام می‌شود و وزن آن‌ها نقش زیادی در افزایش یا کاهش آن‌ها دارد."

استفاده از میلگرد در ساخت و ساز به قرن نوزدهم بازمی گردد، با استفاده گسترده از آن در صنعت ساختمان سازی در اوایل قرن بیستم. این به عنوان راه حلی برای مشکل تقویت سازه های بتنی، که مستعد ترک خوردن و فروریختن تحت تنش بودند، توسعه یافت. افزودن میلگرد به بتن راهی برای افزایش استحکام کششی آن فراهم کرد و آن را بادوام تر و قادر به تحمل بارهای بیشتر کرد. میلگرد به سرعت تبدیل به جزء اصلی ساخت و سازهای مدرن شد و اکنون در ساخت ساختمان ها، پل ها، جاده ها و بسیاری از پروژه های زیربنایی دیگر در سراسر جهان استفاده می شود.

میلگرد چیست؟

میلگرد مخفف میله تقویت کننده است که یک میله فولادی رایج است که به عنوان یک وسیله کششی در بتن مسلح و سازه های بنایی مسلح برای نگه داشتن بتن در حالت فشرده استفاده می شود. برای افزایش مقاومت و پایداری سازه های بتنی استفاده می شود.

نقش میلگرد در مقاومت ساختمان

میلگرد از فولاد ساخته شده و در ساخت و سازهای بتنی استفاده می شود. نقش میلگرد در مقاومت ساختمان تامین مقاومت کششی و پشتیبانی سازه بتنی است. با افزودن میلگرد به بتن، استحکام و دوام کلی سازه را افزایش داده و به مقاومت در برابر ترک خوردگی، خمش و شکستگی در اثر وزن و تنش کمک می کند. میلگرد به توزیع یکنواخت وزن سازه کمک می کند و خطر خرابی را در صورت وقوع زلزله یا سایر بلایای طبیعی کاهش می دهد. موارد زیر از اهمیت کلیدی میلگرد در سازه های بتنی است:

  • استحکام کششی را بهبود می بخشد: میلگرد در برابر تنش های کششی که بتن به تنهایی قادر به تحمل آن نیست مقاومت ایجاد می کند.
  • یکپارچگی سازه را افزایش می دهد: میلگرد با تقویت بتن به حفظ یکپارچگی سازه ساختمان کمک می کند و خطر ترک خوردگی یا ریزش را کاهش می دهد.
  • دوام را افزایش می دهد: میلگرد با جلوگیری از گسترش ترک ها و کاهش خطر تخریب بتن، طول عمر سازه های بتنی را افزایش می دهد.
  • بارهای سنگین را تحمل می کند: میلگرد به توزیع یکنواخت وزن بارهای سنگین کمک می کند و خطر شکست در سازه بتنی را کاهش می دهد.
  • مقاومت در برابر فعالیت لرزه ای: میلگرد پشتیبانی اضافی از سازه های بتنی را در طول فعالیت لرزه ای فراهم می کند و خطر آسیب یا ریزش در هنگام زلزله را کاهش می دهد.

در نتیجه، میلگرد جزء ضروری سازه های بتنی است، زیرا به بهبود استحکام، پایداری و دوام آنها کمک می کند. در تصویر زیر نمایی از لیست قیمت میلگرد فروشندگان مختلف گرفت را مشاهده می کنید.

 

 نمایی از لیست قیمت میلگرد گرفت را در این تصویر مشاهده می کنید.

 

مشخصات ظاهری میلگرد

میلگرد که به عنوان فولاد تقویت کننده یا فولاد تقویت کننده نیز شناخته می شود، یک مصالح ساختمانی رایج است که برای تقویت سازه های بتنی استفاده می شود. معمولاً دارای سطح آجدار است و از فولاد کربنی یا آلیاژهای دیگر ساخته شده است. سطح آجدار به چسباندن فولاد به بتن کمک می کند. قطر و فاصله دنده ها بسته به مشخصات میلگرد می تواند متفاوت باشد. میلگرد در اندازه های مختلفی وجود دارد که معمولاً از قطر 6 تا 50 میلی متر متغیر است. همچنین در طول های مختلف موجود است، برخی از تامین کنندگان طول های سفارشی را برای مطابقت با نیازهای پروژه خاص ارائه می دهند. ظاهر میلگرد همچنین ممکن است برای محافظت در برابر خوردگی پوشش یا رنگ آمیزی شود.

استانداردهای تولید میلگرد

تولید میلگرد توسط تعدادی استاندارد کنترل می شود که الزامات ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و تحمل ابعادی محصول نهایی را مشخص می کند. برخی از استانداردهای رایج برای تولید میلگرد عبارتند از:

  • سازمان ASTM international: ASTM یک سازمان جهانی پیشرو است که استانداردهای فنی را برای طیف وسیعی از مواد از جمله میلگرد توسعه و منتشر می کند. ASTM A 615 و ASTM A 706 دو مورد از رایج ترین استانداردهای مورد استفاده برای تولید میلگرد هستند.
  • سازمان بین المللی استاندارد (ISO): ایزو یک سازمان غیردولتی است که استانداردهای بین المللی را برای صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز توسعه و منتشر می کند. ISO 6935-2 یک استاندارد بین المللی برای ابعاد و تحمل میلگردهای فولادی برای تقویت بتن است.
  • موسسه استاندارد بریتانیا (BSI): BSI سازمان استاندارد ملی انگلستان است و مجموعه ای از استانداردها را برای مصالح ساختمانی از جمله میلگرد توسعه و منتشر می کند. BS 4449:97 یک استاندارد بریتانیایی برای میله‌های فولاد کربنی برای تقویت بتن است. این استانداردها تضمین می کند که میلگرد تولید شده توسط سازندگان مختلف از نظر کیفیت، تحمل ابعادی و خواص مکانیکی سازگار است و امکان استفاده به جای یکدیگر در پروژه های ساختمانی را فراهم می کند. پایبندی به این استانداردها معمولاً توسط نهادهای صدور گواهی مستقل نظارت می شود که آزمایش ها و بازرسی های دوره ای را انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که میلگرد تولید شده توسط یک سازنده مطابق با الزامات مشخص شده است.

 

 

قیمت میلگرد تامین کنندگان مختلف در سایزهای 14، 16، 18 و ... در سایت گرفت قابل مشاهده است.

ترکیبات شیمیایی میلگرد

ترکیب شیمیایی میلگرد معمولاً از فولاد کربنی است که آلیاژی از آهن و کربن است. محتوای کربن در میلگرد بسته به درجه خاص و استفاده مورد نظر می تواند متفاوت باشد. رایج ترین گریدهای میلگرد مورد استفاده در ساختمان عبارتند از:

  • ASTM A615: این یک مشخصات استاندارد برای میلگردهای فولادی کربنی تغییر شکل یافته و ساده برای تقویت بتن است. معمولاً حاوی کربن در محدوده 0.30٪ تا 0.60٪ است که منگنز و سیلیکون نیز در مقادیر کمی وجود دارد.
  •  ASTM A706: این یک مشخصات استاندارد برای میلگردهای تغییر شکل یافته فولاد کم آلیاژ برای تقویت بتن است. حاوی سطوح کربن پایین تری است (حدود 0.15٪ تا 0.25٪) و همچنین ممکن است حاوی مقادیر کمی از عناصر دیگر مانند: منگنز، سیلیکون و مولیبدن برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی باشد. عناصر دیگری مانند: گوگرد، فسفر و آلومینیوم نیز ممکن است به درجات مختلف در میلگرد وجود داشته باشد که بستگی به درجه و کاربرد مورد نظر دارد. ترکیب شیمیایی خاص میلگرد می تواند بر خواص مکانیکی آن مانند استحکام کششی، شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی تأثیر بگذارد.

سخن پایانی

میلگرد، که یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز و صنایع مختلف است، دارای مشخصات ظاهری و ترکیبات شیمیایی خاصی است که باتوجه به تولیدکننده این محصول، این موارد متغیر خواهد بود ولی همه نزدیک به استاندارد تعریف‌شده هستند. در این مقاله با تعریف میلگرد، پارامترهای محاسباتی این محصول و مشخصات و ویژگی‌هایش آشنا شدیم. شما می‌توانید با مراجعه به سایت گرفت، اطلاعات دقیقی از قیمت آهن آلات مختلف داشته باشید و شرایط تهیه آن به دست آورید.

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied