شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

دستکش ایمنی چیست؟ کاربرد و معرفی انواع دستکش کار

در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که دستکش ایمنی چیست؟ همچنین انواع و کاربردهای دستکش کار را هم معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید برای حفاظت از دستان خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

دستکش ایمنی چیست؟ کاربرد و معرفی انواع دستکش کار

استفاده از انواع دستکش کار برای حفاظت از دستان در برابر آسیب‌های مختلفی مانند بریدگی، سوختگی یا ساییدگی حفاظت می‌کند. باید بدانید که نوع دستکش کار بر روی قیمت آن اثر زیادی دارد؛ برای قیمت دستکش ضد برش که با استفاده از پارچه‌های مقاوم در برابر پارگی ساخته شده در مقایسه با دستکش دارای بافت فلزی کمتر است. به همین دلیل باید با ویژگی‌ها و انواع این دستکش‌ها آشنایی داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که دستکش ایمنی چیست؟ همچنین انواع و کاربردهای دستکش کار را هم معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید برای حفاظت از دستان خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

دستکش ایمنی چیست؟

دستکش ایمنی یا دستکش کار یکی از پرکاربردترین تجهیزات ایمنی در کارگاه‌ها است که بسته به جنس پارچه و میزان ضخامت می‌تواند دستان شما را در برابر انواع آسیب‌ها حفاظت کند. برای مثال دستکش کف مواد یک نمونه از انواع تجهیزات ایمنی مناسب کار با مواد شیمیایی و آزمایشگاه‌ها است که مانع از آسیب دیدن دست‌ها در تماس با اسیدها و باز‌ها خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که ویژگی‌های انواع دستکش ایمنی به گونه ای بهبود پیدا کرده‌اند که بتوانند انواع آسیب‌ها را دفع کرده و دستان را در حین کار همواره سالم نگه دارند.

 

کاربردهای دستکش کار

بسته به جنس متریال و ویژگی‌های دستکش ایمنی، می‌توان از این تجهیزات برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

 

  • باغبانی و نگهداری از گل و گیاه
  • تعمیرات خودرو و مکانیکی
  • کار با تاسیسات و لوله کشی
  • قصابی و کشتارگاه
  • آشپزخانه و رستوران
  • آزمایشگاه و بیمارستان
  • کارگاه‌های ساخت جواهرات
  • ساختمانسازی و پروژه‌های عمرانی
  • بارگیری یا تخلیه اجناس

 

انواع دستکش ایمنی کار

همانطور که گفتیم هر دستکش ایمنی بسته به مشخصات، برای انجام یک کار خاص مناسب است و کاربردهای متفاوتی دارد. در حال حاضر مشهورترین انواع دستکش ایمنی کار در بازار بر اساس کاربرد عبارتند از:

 

 

دستکش جوشکاری

خیلی از افراد فکر می‌کنند که خرید دستکش جوشکاری تنها برای انجام همین کار توصیه می‌شود؛ اما باید بدانید همه افرادی که به طور مستقیم با حرارت کار می‌کنند، می‌توانند از مزایای این مدل دستکش کار استفاده کنند. برای مثال نانوا‌ها، افراد مشغول به کار در کوره‌های آجرپزی یا آهنگران از جمله کسانی هستند که با خرید دستکش جوشکاری می‌توانند دستان خود را سالم نگه دارند. این مدل از دستکش کار معمولا از جنس چرم ساخته می‌شود و می‌تواند حرارت یا پاشش جرقه را به خوبی تحمل کند. به همین دلیل مانع از سوختگی دست می‌شود و اجازه نمی‌دهد که حرارت، بر روی بافت پوست شما تاثیر منفی بگذارد.

 

دستکش ضد برش

یکی از پرکاربردترین انواع دستکش ایمنی به نام دستکش ضد برش شناخته می‌شود که در برابر پاره شدن یا بریدگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. بافت این مدل دستکش معمولا از پارچه‌های ضخیم با لایه‌های در هم تنیده ساخته شده که مانع از نفوذ چاقو، اره یا هر جسم تیز خواهد شد. از سوی دیگر بر اساس استاندارد دستکش ضد برش، سطوح حفاظتی مختلفی برای آن‌ها تعریف می‌شود. بنابراین در زمان خرید دستکش کار ضد برش باید مشخص کنید با چه اجسام تیزی سر و کار دارید تا فروشنده بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

 

دستکش کار کف مواد

دستکش کار کف مواد یکی از مقاومترین انواع دستکش ایمنی کار در برابر مواد شیمیایی، انواع اسیدها و باز‌ها است که برای محیط‌های آزمایشگاهی بسیار ایده آل است. این مدل از دستکش‌های کار را می‌توان بر اساس اصول بهداشتی هم استرلیزه کرده و در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها استفاده کرد؛ زیرا در برابر میکروب‌ها، باکتری‌ها و مواد آلوده کننده هم بسیار مقاوم هستند و مانع از انتقال بیماری‌ها خواهند شد.

 

دستکش باغبانی

یکی دیگر از انواع دستکش ایمنی به نام دستکش باغبانی شناخته می‌شود که هم در برابر برش مقاوم سازی شده و هم مقاومت خوبی در برابر نفوذ مواد شیمیایی مانند کودها از خود نشان می‌دهد. دستکش‌های باغبانی مانع از نفوذ خار یا شاخه‌های تیز به دست شده و کار شما را در زمان هرس کردن گیا‌هان ساده می‌کنند. همچنین برخی از مدل‌های آن‌ها دارای چنگک‌هایی هستند که کنار زدن خاک و کاشت گیاه را برایتان ممکن خواهند ساخت. از سوی دیگر به دلیل لایه‌های تقویت شدهای که در ساختار این مدل از دستکش کار استفاده شده، کودهای شیمیایی یا سموم آفت کش به پوست دست شما آسیبی وارد نخواهند کرد.

 

دستکش کار قصابی

از دیگر انواع دستکش‌های ایمنی می‌توان به دستکش ایمنی قصابی اشاره کرد که معمولا دارای بافت فلزی محکمی‌ هستند و مانع از نفوذ چاقو یا ساطور می‌شوند. این مدل دستکش کار که به نام دستکش زنجیری هم شناخته می‌شود، از جنس فولاد ضدزنگ است که مشکلی را در تماس با مواد غذایی و گوشت‌ها ایجاد نمی‌کند و مانع از رشد میکروب‌ها بر روی دستکش خواهد شد.

 

دستکش ایمنی ضد ضربه و ارتعاش

از دیگر انواع دستکش ایمنی کار می‌توان به مدل‌های ضر ضربه و ارتعاش اشاره کرد که بیشتر برای کار‌های ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از آنجا که خیلی از دستگاه‌های امروزی در حین کار لرزش زیادی ایجاد می‌کنند، می‌توانند بر روی اعصاب دست تاثیر منفی بگذارند؛ به همین دلیل در کفی این مدل از دستکش‌های ایمنی یک سری شیار‌های برجسته کار شده که می‌تواند اثر این ارتعاشات را خنثی کند. از سوی دیگر انگشت‌ها، پشتی و کفی دستکش به گونه ای طراحی شده که می‌توانند فشار خاصی را تحمل کنند؛ به این معنا که اگر جسمی‌ از ارتفاع مشخصی سقوط کرد، دستان شما دچار آسیب نخواهد شد.

 

دستکش ایمنی ضد آب

برای افرادی که در صنایع مربوط به آب و فاضلاب کار می‌کنند، لوله کش هستند یا در محیط‌های مرطوب فعالیت دارند، دستکش ایمنی ضد آب بهترین گزینه است. زیرا از مواد آب گریز ساخته شده که تا حد زیادی رطوبت را دفع می‌کند و اجازه نمی‌دهد که خیس شدن دستکش مانع از انجام صحیح کار شما شود.

 

دستکش ایمنی مقاوم در برابر الکتریسیته

بافت این مدل از دستکش کار از پارچه‌های کاملا عایق ساخته شده و هیچ قطعه فلزی در آن وجود ندارد؛ به همین دلیل حتی در زمان کار با ولتاژ‌های زیاد هم می‌توانند از دستان شما حفاظت کرده و از برق گرفتگی جلوگیری کنند. این دستکش‌ها بافت بسیار محکمی‌ دارند که هیچ راه نفوذی برای انرژی الکتریسیته باقی نمی‌گذارد و مانع از هرگونه تماس مستقیم با پوست خواهند شد.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای چند نمونه از انواع دستکش ایمنی کار پرداخته و مشخصات هریک را بیان کردیم. همچنین توضیح دادیم که دستکش ایمنی چیست و در چه شغل‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد. در زمان خرید دستکش ایمنی باید مطمئن شوید که این محصولات را از یک فروشگاه معتبر خریداری می‌کنید؛ زیرا عدم رعایت استاندارد در تولید این دستکش‌ها و نامرغوب بودن دستکش کار می‌تواند شما را در معرض خطر جدی قرار داده و کارایی آن‌ها را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied