شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز چطور محاسبه می شود؟

محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که تمام افراد فعال در حوزه ساخت و ساز با آن درگیر هستند. چرا که محاسبه نرخ مصالح در ابتدای هر پروژه لازم و ضروری است. البته این موضوع به دلیل گران بودن قیمت میلگرد است که باید در ابتدا میزان مورد نیاز آن مشخص گردد.

محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که تمام افراد فعال در حوزه ساخت و ساز با آن درگیر هستند. چرا که محاسبه نرخ مصالح در ابتدای هر پروژه لازم و ضروری است. البته این موضوع به دلیل گران بودن قیمت میلگرد است که باید در ابتدا میزان مورد نیاز آن مشخص گردد.

معمولاً باید میزان میلگرد مورد استفاده در قسمت ‌های مختلف سازه محاسبه شده و پس از یک برآورد کلی میزان دقیق تعیین گردد. در صورتی که نیاز به خرید آهن آلات ساختمانی در حجم‌ های عمده و به خصوص میلگرد دارید، بهتر است با افراد کارشناس و متخصص در این زمینه مشورت نمایید. در حال حاضر کارشناسان مجموعه خانه آهن در این حوزه می ‌توانند به همه افرادی که قصد خرید میلگرد و آهن آلات را دارند کمک نمایند.

میلگرد

 

دلیل محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز هر پروژه

با اطمینان کامل می ‌توان گفت که میلگرد به عنوان مهم‌ترین مقطع فولادی در حوزه ساخت و ساز شناخته می ‌شود. زیرا هیچ سازه ‌ای بدون میلگرد ساخته نمی ‌شود. به همین دلیل سوالات زیادی از جمله مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز چطور محاسبه می‌شود؟ و هزینه نهایی میلگرد هر سازه چقدر است؟ در ابتدای هر پروژه عمرانی به وجود می‌آید.

دلایل زیادی برای محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز هر پروژه وجود دارد که برخی از مهم‌ترین این دلایل شامل موارد ذیل است:

ایمنی پروژه

مشخص شدن میلگرد مورد نیاز و سایز میلگرد برای بخش ‌های مختلف ساختمان موجب می ‌شود تا سازه ‌ای کاملاً پایدار و ایمن به وجود بیاید که می ‌تواند تمام بارهای وارده بر آن را تحمل کند.

هزینه ‌های نهایی پروژه

هزینه‌ های مالی پروژه مسئله بسیار مهمی است که در ابتدای شروع هر کار باید مد نظر قرار بگیرد. زیرا قیمت امروز میلگرد با قیمت آن در آینده تفاوت زیادی می ‌کند، به همین جهت در ابتدا تمام میلگرد مورد نیاز برای هر پروژه تهیه می ‌شود، تا از افزایش قیمت ‌های زیاد که به دلیل نوسانات بازار ایجاد می ‌گردد در امان بمانند.

زیبایی پروژه

محاسبه دقیق میزان میلگرد مورد نیاز به افراد این امکان را می‌ دهد که طراحی ‌های خاص و زیباتری در نمای پروژه داشته باشند.

نحوه محاسبه میلگرد مورد نیاز برای هر ساختمان

میلگرد آجدار

فرقی نمی ‌کند که مسئول انجام یک پروژه بزرگ عمرانی یا پروژه کوچک هستید، در هر صورت نیاز است که قبل از شروع پروژه با توجه به روش ‌های مورد اطمینان اقدام به محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز سازه کنید. به این کار در اصطلاح مهندسین عمران متره گفته می ‌شود که معمولاً عدد به دست آمده نزدیک‌ ترین عدد به میزان واقعی میلگردهای مورد نیاز است.

در ساختمان با توجه به اینکه قرار است، اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی داشته باشید، نحوه مشخص کردن میلگردهای مورد نیاز نیز با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به نحوه محاسبه هر کدام از سازه ‌ها به طور مجزا می ‌پردازیم:

محاسبه میلگرد مورد نیاز در اسکلت فلزی

مشخص کردن میزان آهن مورد و میلگرد مورد نیاز در هر سازه تعیین کننده هزینه اصلی ساخت پروژه است. پس باید میزان میلگرد مورد نیاز در هر متر مربع از سازه بر اساس فرمول‌ های مهندسی محاسبه شود. نکته مهمی که در این محاسبات باید مد نظر قرار بگیرد، این است که اگر فاصله دهانه‌ ها از ۶ متر به حدود ۱۰ الی ۱۲ متر برسد، قطعاً میزان آهن مصرفی در هر متر مربع حدود ۱۰ کیلوگرم بیشتر است. به طور معمول میزان میلگرد در هر متر مربع اسکلت‌ های فلزی بین ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم است. در صورت استفاده کردن از مهاربند مقدار میلگرد مصرفی تا حد زیادی کاهش یافته و به حدود ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم در متر مربع می ‌رسد.

محاسبه میلگرد مورد نیاز در اسکلت بتنی

برای اینکه میلگرد مورد نیاز در یک اسکلت بتنی محاسبه شود، مهندسین باید به نوع قاب خمشی و دیوار برشی دقت کنند؛ چرا که هر کدام حجم میلگرد متفاوتی نیاز دارند. معمولاً میزان میلگرد مورد نیاز در اسکلت‌ های بتنی با قاب خمشی ویژه در هر متر مربع بین ۴۵ تا ۷۰ کیلوگرم است که در دیوارهای برشی این میزان کمتر می‌باشد.

 

عوامل موثر بر محاسبه وزن میلگرد مورد نیاز در هر سازه

اگر قصد محاسبه میلگرد مورد نیاز در سازه ‌های عمرانی را دارید، بهتر است توجه کنید که برخی از عوامل می ‌توانند مستقیم یا غیر مستقیم بر حجم میلگرد مورد نیاز تأثیر بگذارند که شناخت آنها کمک می ‌کند تا تصمیمات بهتری برای انجام هر پروژه بگیرید.

در این بخش به بررسی برخی از مهمترین عوامل موثر در میزان میلگرد ساختمان می ‌پردازیم:

نظم سازه

معمولاً طراح سازه باید آن را کاملاً منظم کند، تا در مقابل زلزله مقاومت بالایی به دست آورد و این موضوع به خودی خود باعث افزایش میلگرد مورد نیاز است. ومعمولاً در پروژه‌ های مسکونی آپارتمانی طراحان تا جای ممکن سازه را منظم طراحی می‌ کنند تا حجم میلگرد را کاهش دهند. در پروژه ‌های ویلایی این موضوع امکان‌پذیر نیست و معمولاً میزان میلگرد مورد نیاز برای منظم کردن سازه بیشتر است.

ارتفاع سقف‌ها

هر چقدر که ارتفاع یک سقف را بلندتر در نظر بگیرند، سازه باید برای تحمل نیروی زلزله قوی ‌تر طراحی شود، در نتیجه مصرف میلگرد هم افزایش می ‌یابد.

نوع سقف

نوع سقفی که قرار هست برای هر پروژه طراحی شود، تأثیر مستقیم بر میزان میلگردها دارد و در حال حاضر دو نوع سقف تیرچه بلوک و سقف بتنی در پروژه‌ ها بنابر شرایط انتخاب می ‌شوند.

مقاومت خاک منطقه

نوع خاکی که قرار است سازه بر روی آن ساخته شود، باید مورد بررسی قرار بگیرد، تا در صورت داشتن مقاومت بالا فونداسیون لازم برای آن اجرا شود و اگر مقاومت پایین باشد، باید فونداسیون قوی ‌تری بر روی آن اجرا گردد که فونداسیون قوی‌تر نیاز به میلگرد بیشتر دارد.

تعداد طبقات سازه

یکی از عامل ‌های بسیار مهم تعداد طبقات هر سازه است که هر چقدر تعداد طبقات بیشتر باشد باید فونداسیون و پی قوی ‌تری ایجاد گردد.

شکل ظاهری میلگردها - خانه آهن

 

خرید آهن آلات ساختمانی از خانه آهن

معمولاً آهن آلات ساختمانی و میلگردها تحت تاثیر نوسانات مختلف بازار قرار گرفته و قیمت آنها تغییر پیدا می‌ کند. عواملی مانند تحریم ‌ها، تغییر نرخ ارز، افزایش تقاضا و موارد مختلف می ‌تواند باعث افزایش قیمت امروز میلگرد شوند. به همین سبب خرید آهن آلات ساختمانی باید از یک مجموعه معتبر صورت بگیرد که کمتر تحت تاثیر این عوامل قرار می‌ گیرد.

مجموعه خانه آهن یکی از مراکز معتبری است که با داشتن وب سایت آنلاین شرایط مناسبی برای خرید آهن آلات ساختمانی فراهم کرده است. تمام مهندسین و سازندگان می ‌توانند برای خرید و تأمین مواد اولیه مورد نیاز و البته محاسبه میلگرد لازم برای هر سازه با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرند، تا چالش همیشگی آنها یعنی مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز چطور محاسبه می‌ شود؟ به آسانی برطرف گردد.

کارشناسان این مجموعه تخصص کافی در مورد محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز برای هر سازه و تعیین سایز میلگرد برای هر بخش از سازه را دارند. به همین سبب با خیال راحت می ‌توانید با کارشناسان آن ارتباط گرفته و سفارشات خود را از میان برندهای مطرح تولید کننده ثبت کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied