شمانیوز
شما نیوز

محمودی اصل در گفتگو با شمانیوز:

اوراق مرابحه ارزی تقاضای ارز فیزیکی را کاهش می‌دهد

کارشناس اقتصادی گفت: انتشار اوراق مرابحه ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز، کاهش تقاضا برای ارز فیزیکی و بهبود روند عرضه ارز فیزیکی منجر شود.

اوراق مرابحه ارزی تقاضای ارز فیزیکی را کاهش می‌دهد

الهام رجب لاریجانی- خبرنگار شمانیوز؛  حسین محمودی اصل، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، با اشاره به انتشار اوراق مرابحه ارزی که اخیراً توسط بانک ملت منتشر شده است، اظهار کرد: انتشار این اوراق می‌تواند به ثبات بازار ارز، کاهش تقاضا برای ارز فیزیکی و بهبود روند عرضه ارز فیزیکی منجر شود.

وی افزود: اوراق مرابحه ارزی زمانی می‌تواند اثربخش باشد که دولت اقداماتی را در راستای برگرداندن ثبات به بازار ارز انجام دهد در غیر این صورت اوراق مرابحه ارزی خیلی با استقبال همراه نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اوراق مرابحه ارزی به دولت در پیشبرد پروژه‌های ارزی کمک خواهد کرد و نوعی تأمین مالی محسوب می‌شود ولی باید این را هم مدنظر داشت که انتشار این اوراق نباید صرفاً با هدف تسویه دیون و بدهی‌های قبلی دولت باشد و اگر هدف این باشد قطعاً شرایط دولت را بدتر هم خواهد کرد.

محمودی اصل گفت: از سوی دیگر لازم است دولت مشخص کند محل تأمین منابع اوراق مرابحه ارزی از کجاست و اینکه روشن کند چه نوع تضامینی برای آن در نظر گرفته تا به نوعی ایجاد اطمینان کند. 

وی تأکید کرد: این نوع اوراق بیشتر باب میل صندوق‌ها و شرکت‌های بزرگ است و مردم عادی شاید کمتر به آن رغبت پیدا کنند. طرح و ایده اوراق مرابحه ارزی برای یک سال یا دو سال اخیر نیست بلکه سال‌های سال است که مطرح شده و حتی چند بار هم منتشر شده است ولی چون در دولت‌های گذشته به ویژه در دولت آقای احمدی‌نژاد، دولت در تأمین منابع آن و بازگرداندن سودش با مشکل روبه‌رو بود خیلی با استقبال عموم همراه نشد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: معمولاً سازمان بورس و اوراق بهادار متولی انتشار اوراق است ولی این بار شاهد هستیم که بانک مرکزی به مقوله انتشار اوراق مرابحه ارزی ورود پیدا کرده و این اصلاً خوب نیست. بهتر است اداره این امور به سازمان بورس سپرده شود تا اینکه چند متولی وجود داشته باشد و اینگونه هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم موازی‌کاری اتفاق نمی‌افتد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی