شمانیوز
شما نیوز

رسانه‌های غربی چگونه حمله به سفارتخانه‌های آمریکا را پوشش دادند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):نسبت دادن حملات به بنیادگرایی اسلامی، تکرار اهانت های انجام شده در فیلم باسیل و بی اهمیت جلوه دادن فیلم موهن از جمله محورهای پوشش رسانه ای حمله به سفارتخانه های آمریکا در خاور میانه است.

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز): رسانه های جریان غالب غربی و رسانه های همگام با آنها در منطقه، در سطح گسترده ای به پوشش وقایع رخ داده پس از انتشار فیلم اهانت آمیز سام باسیل پرداختند.

این پوشش تقریبا در قالب یک گفتمان واحد انجام شده است که چون هر گفتمان دیگری دارای مفصل بندی خاص خود است. اهم نکات اصلی در گفتمان رسانه های غربی در پوشش وقایع اخیر را می توان چنین خلاصه کرد:

* نسبت دادن حملات به گروه های سلفی و تکفیری

رسانه های غربی تلاش کرده اند که حمله به سفارت خانه های آمریکا در خاورمیانه بالاخص لیبی را به گروه های سلفی و تکفیری نسبت دهند. به طور مثال، سی ان ان این مساله را به محور پوشش خبرهای وقایع اخیر تبدیل کرده است.

سی ان ان امروز در گفتگو با سفیر لیبی به بررسی همین مساله پرداخت و یکی از محورهای بحث با سفیر لیبی را به رشد رادیکالیسم در این کشور اختصاص داد.

بیان مستمر اینکه حمله کنندگان به سفارت ایالات متحده در لیبی و قاتلان سفیر آمریکا در بنغازی از یکی از گروه های نزدیک به القاعده به نام انصارالشریعه بوده اند، از جمله محورهای اصلی پوشش خبری این وقایع است.

بنابراین، به سبک و سیاق حملات یازده سپتامبر، رسانه های غربی این حملات را که در سالگرد واقعه یازده سپتامبر رخ داده را نیز به آنچه «بنیادگرایی اسلامی» خوانده می شود، نسبت داده اند. به این ترتیب این رسانه ها در تلاش هستند تا نشان دهند که هیچ گونه خشم عمومی در جوامع اسلامی علیه اهانت به پیامبر مکرم اسلام (ص) وجود ندارد و آنچه دیده می شود تنها اقدامات چند گروه تندرو است.

جالب اینکه، این رسانه ها در سوریه اتفاقا از همین گروه های تکفیری که علیه دولت سوریه در حال نبرد هستند، تلویحا حمایت می کنند و حاضر نیستند از آنها تحت عنوان القاعده نام ببرند.

* تکرار اهانت های فیلم موهن سام باسیل

رسانه های غربی در ضمن پوشش خبر حمله به سفارت های آمریکا در خاورمیانه و در حین اشاره به علت شکل گیری اعتراضات مردمی علیه آمریکا، تلاش کرده اند تا شمه ای از آنچه در فیلم موهن سام باسیل علیه پیامبر اسلام (ص) مورد ادعا قرار گرفته است را به عنوان سابقه خبر تکرار کنند.

خبرگزاری مشهور رویترز از جمله رسانه هایی است که از این روش پیروی کرده و حتی راشاتودی هم که به شدت از رشد اسلام گرایی در خاورمیانه ابراز نگرانی می کند، در این اقدام همگام با رسانه های غربی است.

تکرار این اهانت ها یکی از روش های رسانه ای برای اهانت مجدد محسوب می شود.

* زورآزمایی اخوان المسلمون و سلفی ها

برخی رسانه های غربی از جمله بی بی سی تلاش کرده اند تا اتفاقات اخیر را ضمن نسبت دادن به جریانات سلفی، به مثابه زورآزمایی بین سلفی ها و اخوان المسلمون جلوه دهند.

از منظر این گونه رسانه ها، گروه های سلفی از نزدیکی اخوان المسلمون - نظیر دولت مرسی - به غرب ناخشنودند و بنابراین دست به این حملات زده اند تا قدرت خود را به رخ اخوان المسلمون بکشند.

این در حالی است که به اذعان راشاتودی، اخوان المسلمون در مصر خواهان تظاهرات اعتراض آمیز بیشتر شده است و این به رغم اعلام مرسی مبنی بر حفاظت از سفارت آمریکا در مصر است و در ضمن، سلفی ها متحد دولت آقای مرسی محسوب می شوند.

* بی اهمیت جلوه دادن فیلم موهن

برخی رسانه ها از جمله رویترز سعی دارند انتشار این فیلم را کم اهمیت جلوه دهند. رویترز گفته است که فیلم توهین آمیز مدت ها قبل از اعتراضات اخیر منتشر شده بود. گفته رویترز البته درست است اما کامل نیست چرا که ترجمه عربی این کلیپ اهانت آمیز اوایل ماه سپتامبر منتشر شد و اعتراضات به فیلم نیز در روز یازدهم همین ماه به اوج خود رسید.

* مصاحبه با سام باسیل

یکی دیگر از جنبه های پوشش خبری فیلم اهانت آمیز سام باسیل را اسوشیتدپرس از خود بروز داده است. این خبرگزاری آمریکایی گفته است که توانسته شماره تلفن همراه فیلمساز هتاک مزبور را به دست آورد و با وی که اکنون خود را پنهان کرده است، مصاحبه کند.

باسیل در این مصاحبه خود را یک آمریکایی - اسرائیلی معرفی کرده و توهین هایی را هم مجددا به دین اسلام وارد آورده است. جالب تر اینکه وی اذعان کرده پول تهیه این فیلم را از یکصد یهودی جمع آوری کرده است که نامی از آنها برده نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied