شمانیوز
شما نیوز

مراسم خاکسپاری سه فعال کرد در دیاربکر ترکیه

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):مراسم خاکسپاری سه فعال کرد که هفته پیش در پاریس کشته شدند، با حضور ده‌ها هزار نفر در شهر دیاربکر در شرق ترکیه برگزاری شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،دیاربکر، مهم‌ترین شهر کردنشین ترکیه محسوب می‌شود و این شهر در حین برپایی مراسم، تقریبا به حالت تعطیل در آمده است. هیچ گروهی مسئولیت قتل این افراد را نپذیرفته است اما بسیاری از کردها، عواملی در حکومت ترکیه را در مرگ این سه زن کرد مقصر می‌دانند.

اجساد این سه فعال زن کرد، روز گذشته (چهارشنبه، ۱۶ ژانویه) به فرودگاه دیاربکر منتقل شد. تظاهرکنندگان در برابر ساختمان فرودگاه تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از کردها سر دادند.

سکینه جانسیز، یکی از بنیانگذاران حزب کارگردان کردستان (پ ک ک)، فیدان دوغان و لیلا سولماز روز پنج شنبه ۱۰ ژانویه در مرکز اطلاع رسانی کردها در شهر پاریس به قتل رسیدند. هر سه نفر از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفتند.

سیاستمداران ترک و کرد خواهان خویشتن‌داری شده و از مردم خواسته‌اند تا نگذارند قتل این سه زن، روند شکننده صلح میان طرفین را از بین ببرد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفته است که شاید دلیل قتل این سه فعال زن کرد، مختل کردن تلاش‌های صلح میان کردها و ترک‌ها باشد.

مقام‌های ترکیه برای پایان دادن به مبارزات مسلحانه کردها، با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ ک ک (حزب کارگردان کردستان) وارد مذاکره شده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرده که دولت او به عملیاتش علیه پیکارجویان پ ک ک تا زمانی که آنها سلاح خود را زمین نگذاشته‌اند، ادامه خواهد داد.

روز چهارشنبه، برای سومین روز پیاپی، جنگنده‌های ترکیه اهدافی را در شمال عراق که طبق گزارش‌ها به پیکارجویان کرد تعلق داشت، بمباران کردند.

آمریکا و اتحادیه اروپا، حزب کارگران کردستان را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

حزب کارگران کردستان از سال ۱۹۸۴ تا کنون برای خودمختاری مناطق کردنشین ترکیه در جنوب شرقی این کشور با دولت در حال جنگ بوده است.

تا کنون ده‌ها هزار نفر در این درگیری ها کشته شده‌اند

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی