شمانیوز
شما نیوز

سفیر ایران در سوریه:

شناسایی مکان اختفای ۴۸ زائرایرانی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):سفیر ایران در دمشق تاکید کرد: پی‌گیری‌ها در مورد وضعیت زائران ایرانی که در حومه دمشق توسط گروه‌های مسلح در سوریه ربوده شده‌اند، هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش شمانيوز محمدرضا رئوف شیبانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق پی‌گیری‌هایی که تاکنون شده است با حضور مسوولان و مقامات دستگاه‌های مربوط در سوریه، کمیته‌ای سیاسی ـ امنیتی تشکیل شد که این موضوع به صورت میدانی پی‌گیری شود. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار است، عملا مکان اختفاء و نگهداری این 48 زائر ایرانی شناسایی شده و در حال مذاکره با مسوولان و جریان‌های ذی‌ربط هستیم.

وی ادامه داد: ایران همزمان رصد یک سری تحولات منطقه و بین‌المللی را هم در دستور کار خود قرار داده است و در سفر وزیر امور خارجه به ترکیه و تماس تلفنی با وزیر خارجه و نخست وزیر قطر و هم‌چنین با ارسال پیام به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل موضوع ربایش شهروندان ایرانی در سوریه پی‌گیری شد.

وی تاکید کرد: موضوع ربایش در سوریه مختص به شهروندان ایرانی نیست. گروه‌های مسلح در سوریه عملا یکی از ابزارهایی که در صحنه استفاده می‌کنند ربایش اتباع خارجی است. همان‌طور که چندی قبل شاهد ربایش تعدادی از اتباع ایتالیا بودیم و هم‌چنین تعدادی از اتباع اروپای شرقی نیز در سوریه ربوده شدند و آنها افرادی بودند که در پروژه‌های صنعتی و اقتصادی سوریه کار می‌کردند و ربایندگان با هدف ضربه زدن به فعالیت‌های اقتصادی که در شرایط بحران نیز متوقف شده، اقدامات ایذایی این‌چنینی انجام می‌دهند.

شیبانی گفت: به دلیل مشارکت فعالی که در سال‌های گذشته در ساخت پروژه‌های زیربنایی در سوریه از جانب ایران انجام شده است، این گروه‌ها به اتباع ایرانی متعرض شده‌اند و ربایش‌هایی انجام شد. همان‌طور که شاهد ربایش هفت مهندس ایرانی که در نیروگاه برق جندر که در حاشیه‌ شهر حمص فعال بودند بودیم و سه راننده ایرانی که کامیون‌دار بودند و تجهیزات فنی و صنعتی برای پالایشگاه‌های سوریه منتقل می‌کردند نیز ربوده شدند و این برای ضربه زدن به صنعت توریسم و گردشگری و زائر سوریه انجام می‌شود.

سفیر ایران در دمشق اضافه کرد: در سوریه دو گروه 22 نفره از اتباع کشور ما در دو مرحله ربوده شده‌اند و تا کنون موفق شده‌ایم 22 نفر از آنها را آزاد کنیم. پنج نفر از مهندسین آزاد شده‌اند و تلاش‌ها برای آزادسازی بقیه اتباع عزیز کشورمان که در سوریه در اسارت گروه‌های تروریستی هستند ادامه دارد. در این چارچوب تلاش‌ها در داخل سوریه پی‌گیری می‌شود و هم‌چنین با کشورهایی که با گروه‌های مسلح در سوریه ارتباط دارند تعامل ما برقرار است و با کمک این کشورها در تلاش هستیم که هرچه زودتر شاهد بازگشت سلامت زائران به جمع خانواده‌های خود باشیم.

شیبانی در عین حال تاکید کرد: اتباع کشورهای دیگر نیز در سوریه مورد تعرض قرار گرفته‌اند. چندی قبل یکی از سفرای کشورهای اروپایی به سفارت آمد و درخواست داشت که بتواند از تجربه‌ی ایران برای آزادسازی چند تن از اتباع کشورش که در اسارت گروه‌های تروریستی هستند استفاده کند و کمک ایران را برای آزادی این اتباع درخواست داشت و حدود سه ماه است که اتباع این کشور در اسارت گروه‌های مسلح هستند.

وی در مورد تلاش‌های ترکیه برای پی‌گیری وضعیت 48 زائر ایرانی که چندی پیش در سوریه ربوده شده‌اند نیز گفت: تلاش‌ها از زمانی که ارتباط بین مقامات رسمی دو کشور برقرار می‌شود آغاز می‌گردد.

البته چون بعد امنیتی دارد قابل گزارش لحظه به لحظه نیست و تا زمانی که به نتیجه نرسیده است اطلاع‌رسانی و کشف یافته‌ها امکان‌پذیر نیست.

این دیپلمات ایرانی افزود: عملا ترکیه در موارد قبلی تلاش‌های خوبی انجام داده است و در حوزه‌ی رسمی و غیررسمی پی‌گیری‌های خوبی از جانب این کشور برای بازگشت سالم اتباع کشورمان صورت گرفته است. همان‌طور که در مورد مهندسین ایرانی، نقش ترکیه در آزادسازی این افراد قابل توجه و تقدیر است.

شیبانی درباره‌ توصیه‌ سفارت کشورمان به ایرانیانی که قصد سفر به عتبات عالیات در سوریه را دارند، اظهار کرد: انجام زیارت‌های انفرادی و هم‌چنین زمینی به سوریه را توصیه نمی‌کنیم و در عین حال اگر سفری انجام می‌شود باید در قالب گروه‌های زیارتی باشد که از طریق سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی شده است.

وی توضیح داد: سفرهای زمینی، گروه‌ها را وادار می‌کند که از مناطق مختلف عبور کنند که ممکن است بحران‌خیز باشد و دچار حوادث این‌چنینی شوند.

سفیر ایران در دمشق با تاکید بر این‌که سفرهایی که به صورت آزاد و با برنامه‌ریزی‌های شخصی انجام می‌شود توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری برای انجام این کار با مراجع ذی‌ربط ارتباط برقرار کنند، گفت: آنها باید از مناسب بودن وضعیت امنیتی سوریه مطلع شوند و پس از آن برای سفر خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

شیبانی در ادامه گفت‌وگوی خود، درباره‌ آخرین پی‌گیری‌های بیانیه نشست مشورتی تهران درباره‌ سوریه و دستاوردهای این نشست نیز گفت: نشست مشورتی تهران با فعالیت‌های گسترده وزارت خارجه برگزار شد و عملا در ارزیابی‌های کارشناسان و ناظران سیاسی، یکی از موفق‌ترین نشست‌هایی بود که در دوره‌ی اخیر درباره‌ی تحولات سوریه برگزار شد. اتفاق نظر بین کشورهای شرکت کننده وجود داشت؛ به‌ویژه این‌که حاضران بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید داشتند و این حرکت جدیدی است که در صحنه‌ی سیاسی منطقه‌ای شکل گرفته است و به عنوان سکویی است که مجموعه کشورهایی که قائل به حل سیاسی بحران هستند در مقابل کشورهایی که به دنبال استفاده از ابزار خشونت و سلاح برای حل مساله‌ سوریه استفاده می‌کنند، این نشست، این شاکله را به خود گرفته است که راه حل سیاسی را به عنوان چارچوب اصلی پی‌گیری‌ها انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: افکار عمومی جهان نیز می‌خواهد هرگونه بحرانی را از طریق گفت‌وگو و راه حل سیاسی به نتیجه برسانند.

سفیر ایران در دمشق با تاکید بر استمرار برگزاری چنین نشست‌هایی در کشورهای شرکت‌کننده در نشست تهران، افزود: در نظر داریم در آینده‌ی نزدیک در حاشیه‌ی نشست سران غیرمتعهدها در تهران، نشست مشابهی مجددا درباره‌ی تحولات سوریه برگزار کنیم که این حرکت می‌تواند در پر کردن خلاء سیاسی ناشی از تحولات امنیتی در سوریه موثر باشد. امیدواریم به زودی کشورهایی که در این نشست شرکت کرده‌اند برای تشکیل گروه تماس، اقدامات اولیه و اساسی انجام شود که امیدواریم گروه تماس هرچه زودتر در این‌باره تشکیل شود و ارتباطات خود را با بخش‌های مربوط در بحران و بازیگران اصلی در منطقه برقرار کند.

شیبانی توضیح داد: در این مسیر، کشورهای شرکت کننده در نشست برای حضور در این گروه اعلام آمادگی می‌کنند و پس از آن‌که تعداد کشورها به حدنصاب خود برسد، این نشست تشکیل خواهد شد. البته نشست‌های جانبی دیگری نیز پیش‌بینی شده است که به زودی در این‌باره اطلاع‌رسانی‌هایی انجام خواهد شد.

این دیپلمات کشورمان درباره‌ جایگزین شدن اخضر ابراهیمی به جای کوفی عنان نماینده‌ سازمان ملل در امور سوریه نیز گفت: ایران با توجه به نوع نگاهش به تحولات منطقه‌ای و این اعتقاد که تحولات منطقه از طریق گفت‌وگو و در چارچوب راه حل سیاسی قابل پی‌گیری است، هرگونه اقدام و تحرکی که در راستای تحقق این ایده انجام شود و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دنبال شود را مورد حمایت قرار می‌دهد. در این چارچوب از اقداماتی که در راستای انتخاب کوفی عنان صورت گرفت، به عنوان عنصر فعال، ایران حمایت کرد و دو بار میزبان کوفی عنان در تهران بود که در ماموریت وی، با کوفی عنان مساعدت لازم را انجام دادیم؛ به نحوی که کوفی عنان در گزارش خود از نقش سازنده‌ی ایران در جهت حل بحران سوریه بارها تقدیر کرد و در نشست‌های بین‌المللی بر ضرورت حضور ایران به عنوان یکی از عناصر اصلی منطقه‌ای و بازیگر و قدرت منطقه‌ای تاکید کرد.

وی اضافه کرد: این رویکرد حاکی از نوع بینش واقع‌بینانه‌ کوفی عنان به تحولات منطقه‌ای است. البته اقدامات کوفی عنان نواقصی نیز داشته است که در دیداری که با وی داشتم مسائل را مطرح کرده‌ام. از آن‌جا که طرح وی مسائل جامعی را در نظر دارد، اما به هر حال باید توجه داشت که بحران در سوریه دو طرف دارد. اگر الزاماتی برای آن طراحی می‌شود باید هر دو طرف نزاع و بحران به قواعد آن التزام داشته باشند.

شیبانی در عین حال گفت: تغییر افراد تاثیر زیادی ندارد اما توجه به این اصل بسیار مهم است که هر فرد دیگری که مسوولیت پی‌گیری تصمیمات بین‌المللی را درباره‌ سوریه دارد باید توجه داشته باشد که بحران در سوریه طرف‌های مختلفی دارد و باید دو طرف اصلی نزاع را که در سوریه درگیر هستند به رعایت قواعد بازی ملتزم کند. نمی‌توان یکجانبه پیش رفت؛ زیرا طرح در ابتدای شکل‌گیری با شکست مواجه خواهد شد. به همین دلیل نماینده‌ پی‌گیری این امور الزاماتی که باید برای گروه‌های مسلح پیش‌بینی شود را باید مدنظر قرار دهد و همان‌گونه که درباره‌ الزامات تعهدات دولت سوریه راستی‌آزمایی می‌کند، تعهدات گروه‌های مسلح را نیز راستی‌آزمایی کند و موارد نقضی که درباره‌ی آن بوده است را ثبت و گزارش کند و به صورت علنی اعلام نماید. متهم کردن یک طرف و چشم بستن در قبال اقدامات طرف دیگر عملا نتیجه‌ی مطلوبی در پی‌گیری کارها به دست نخواهد داد.

سفیر ایران در دمشق اضافه کرد: نماینده سازمان ملل در حل بحران سوریه باید موضوع کشورهای حامی این گروه‌های مسلح را نیز در نظر گرفته باشد کشورهای حامی این گروه‌ها عملاً منافع مردم سوریه را قربانی منافع فردی وجمعی خود می‌کنند و عملاً آنچه که در صحنه داخلی سوریه شاهد هستیم متاسفانه خارج شدن مردم از صحنه رقابتها و تلاش‌های سیاسی مسالمت آمیز و جایگزین شدن گروه‌های مسلح به جای مردم است.

وی ادامه داد: گروه‌های مسلح عملاً به دلیل ارتباطات خارجی که دارند مصالح و منافع کشورها را در میدان نبرد دنبال می‌کنند که این نه به نفع مصلحت مردم سوریه است و نه مصلحت کشور سوریه و منطقه.

شیبانی تاکید کرد: هیچ‌کس از نظامی شدن وضعیت سوریه سود نخواهد برد به ویژه کشورهایی که طراح این صحنه هستند بیشترین ضرر را خواهند کرد. صحنه سوریه متفاوت از صحنه بسیاری از کشورهای منطقه است که کشورهای مداخله‌گر در آن آزمایش پس داده‌اند. صحنه سوریه بسیار پیچیده‌تر است و آنها نیز از این پیچیدگی مطلع هستند. امیدواریم ازمسیر خطا و اشتباهی که کشورهای غربی و در راس آن آمریکا در سوریه اتخاذ کرده و از طریق سلاح به دنبال تسویه حساب سالهای گذشته خود با نظام سوریه است درس بگیرند و از تجربیات خود در عراق‌، افغانستان و لبنان استفاده کنند و خطاهای خود را مجدد تکرار نکنند.

سفیر کشورمان در سوریه اضافه کرد: تاکید ما این است که مردم سوریه حق دارند به مطالباتشان دست پیدا کنند تاکید داریم باید به خواسته‌های مردم سوریه پاسخ داده شود، اما راه‌حل این مطالبات و رسیدن به دموکراسی و آزادی قطعاً از طریق نظامی‌کردن تحولات و یا اعزام گروه تروریستی به صحنه داخلی سوریه و تسلیح این گروه‌ها نیست. از گلوله تفنگ قطعا دموکراسی خارج نخواهد شد؛ بلکه از طریق راه‌حل سیاسی معقول و منطقی و نشست سیاسی همه‌ی جریان‌های متنازع در سوریه با دولت مرکزی و در میز مذاکرات و گفت‌وگوی عمیق با ضمانتهایی که در صحنه بین‌المللی ایجاد خواهد شد، دستیابی به خواسته‌ها و اهداف مردم سوریه کم هزینه‌تر و مستدام‌تر خواهد بود.

وی با تکذیب ادعای سفیر آمریکا در آنکارا مبنی بر ارسال سلاح از طریق ایران به سوریه و در اختیار گروهک پ.ک.ک قرار دادن این سلاح‌ها در ترکیه گفت: قطعاً اگر آمریکایی‌ها تجهیزات و دستگاه‌های مراقبت دارند قطعاً ارسال سلاح‌های آمریکایی و صهیونیستی به داخل سوریه را باید پیش از اینها گزارش می‌دادند. آن سلاحی که از خاک ترکیه وارد سوریه می‌شود سلاح‌های آمریکایی و اسراییلی است.

این دیپلمات کشورمان همچنین درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه هدف از تحریم‌ها علیه سوریه قطع ارتباط بین ایران،‌ حزب‌الله و سوریه است نیز گفت: هدف آمریکا از تحریم‌ها تسویه حساب کردن و زیر فشار قرار دادن مردم سوریه و ایران است. تحریمی که آمریکا علیه سوریه اعمال کرده است پیش از اینکه دولت سوریه را تحت فشار قرار دهد مردم این کشور را با فشار روبه‌رو می‌کند. آیا تحریم گاز خانگی از جانب آمریکا یا اروپا دولت سوریه را مورد فشار قرار می‌دهد و یا زندگی مردم سوریه را که متکی به استفاده از کپسول‌های گاز خانگی است تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ آیا تحریم کود شیمیایی برای مزارع کشاورزی دولت سوریه را زیر فشار قرار می‌دهد یا کشاورزی که به دلیل دسترسی نداشتن به کود شیمیایی عملاً محصولات کشاورزی‌اش به زیر یک سوم رسیده است قطعاً ابزاری که غرب علیه سوریه استفاده می‌کند و در راس آن آمریکا، مردم سوریه را هدف قرار داده و آن به دلیل ایستادگی مردم سوریه در مقابل سیاست های آمریکا و مقاومت آنها و حمایت از دولتشان است.

این دیپلمات کشورمان یادآور شد: دولت در حقیقت تجلی اراده مردم بود که در مقابل سیاست‌های تهاجمی و توسعه‌طلبانه و استعماری غرب و آمریکا در خاورمیانه ایستاده بود و سوریه به عنوان یکی از محورهای ایستادگی در مقابل این سیاست مقاومت کرد و عملا یکی از طرفهایی که عامل اصلی به شکست کشاندن طرح های آمریکا در خاورمیانه بوده است، بدون شک سوریه است.

دعوتنامه‌ای تسلیم بشار اسد شده است و به طور رسمی برای شرکت در نشست غیرمتعهدها از وی دعوت شده است. طبیعتا سوریه برای رساندن صدای خود به جهانیان و استفاده از تریبون اجلاس، این نشست را فرصت مناسبی برای این کار قلمداد می‌کند. تحلیل ما این است که سوریه به صورت فعال در اجلاس شرکت خواهد کرد و به بیان مواضع خود در قبال تحولات داخلی کشورش و همچنین سیاست‌ها ومواضعی که کشورهای مختلف علیه سوریه اتخاذ می‌کند خواهد پرداخت.

وی درباره حضور سوریه در نشست سران غیرمتعهدها که قرار است در تهران برگزار شود، نیز گفت: سوریه به عنوان عضو رسمی این سازمان حضور فعالی در این نشست خواهد داشت. دعوتنامه‌ای تسلیم بشار اسد شده است و به طور رسمی برای شرکت در این نشست از وی دعوت شده است. طبیعتا سوریه برای رساندن صدای خود به جهانیان و استفاده از تریبون اجلاس، این نشست را فرصت مناسبی برای این کار قلمداد می‌کند. تحلیل ما این است که سوریه به صورت فعال در اجلاس شرکت خواهد کرد و به بیان مواضع خود در قبال تحولات داخلی کشورش و همچنین سیاست‌ها ومواضعی که کشورهای مختلف علیه سوریه اتخاذ می‌کند خواهد پرداخت.

شیبانی در عین حال گفت: هنوز دقیقا مشخص نشده است که چه فردی در این اجلاس شرکت خواهد کرد اما اعلام شده است سوریه مشارکت فعالی خواهد داشت.

سفیر ایران در سوریه نحوه حضور اسد را در این نشست منوط به شرایط داخلی سوریه در آن مقطع دانست و گفت: ممکن است در شرایط مناسب‌تر اولویت سیاسی،‌نظامی و امنیتی ایجاب کند که اسد به تهران سفر کند و یا اینکه شرایط ایجاب کند اولویت نیاز به حضور اسد در دمشق داشته باشد. این در آستانه اجلاس مشخص می‌‌شود.

این دیپلمات کشورمان درباره روابط ایران و سوریه نیز گفت: روابط دو کشور در شرایطی که سوریه در بحران جدی به سر می‌برد در سطح عالی ادامه دارد سوریه برای ایران از اهمیت استراتژیک برخوردار است و به عنوان یکی از ارکان محور مقاومت تلقی می‌شود. معتقدیم آنچه در سوریه در حال وقوع است اعمال فشار بر محور مقاومت و تلاش در جهت ضربه وارد آوردن به آن از جانب نظام سلطه و آمریکا است. حمایت‌های ما از سوریه روشن است و اخیراً شاهد رفت‌وآمدهای دیپلماتیک گسترده بین تهران و دمشق نیز بوده‌ایم.

وی با اشاره به سفر رییس مجلس، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر سوریه در راس هیاتی از وزیران به تهران گفت: معتقدیم در شرایط فعلی سوریه از حمایت کامل ایران در تمامی ابعاد برخوردار است و این حمایت را در قالب انجام این سفرها به منصه ظهور می‌رساند.

شیبانی با اشاره به انتشار برخی اخبار در رسانه‌های غربی در مورد سوریه نیز گفت: خطر بسیار بزرگی متوجه سوریه است. غرب و آمریکا فرصت طلایی‌ای را با تحولاتی که در کشورهای عربی شکل گرفت بدست آوردند تا بتوانند ضربه‌ای به سوریه وارد کنند که در طول سالهای گذشته امکان آن برای‌شان فراهم نبود از این جهت حجم خطر و توطئه بسیار بالاست، اما آنچه که در راستای ضعف دولت مرکزی و سوریه در تحولات از جانبه رسانه‌های وابسته به غرب مانند الجزیره و العربیه یا فرانس 24 انجام می‌شود به دور از واقعیتهای میدانی است.

وی توضیح داد: در قالب پروسه‌ تهاجمی که غرب طراحی کرده است علاوه بر استفاده از جنگ سخت و سلاح از جنگ نرم نیز استفاده می‌کنند. یکی از ابرازهای جنگ نرم رسانه‌ها هستند و طبیعاً ایجاد جنگ روانی گسترده علیه سوریه برای افکار عمومی جهانی یکی از اهداف غرب است و می‌خواهند از تحولات بزرگنمایی داشته باشند و یا سناریوهای ساختگی را از طریق رسانه‌ها به افکار عمومی تزریق می‌کنند تا بتوانند اقدامات خود را در قبال سوریه نزد افکار عمومی توجیه کنند و هم بر نیروهای داخلی سوریه اعمال فشار کنند و دولت مرکزی را ناامید کنند.

شیبانی تاکید کرد: با سلطه‌‌ای که آمریکا و نظام سلطه و بویژه رژیم صهیونیستی بر رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های منطقه‌ای و عرب دارند، طبیعی است که شاهد جنگ روانی هستیم، اما وقتی در میدان تحولات بررسی می‌شود شاهد کذب بودن بسیاری از ادعای‌های مطرح شده هستیم؛ همانطور که قبل از ماه رمضان تمام رسانه‌ها و جریان‌های مسلح وابسته به غرب تلاش داشتند ماه رمضان را به عنوان ماهی سرنوشت‌ساز طراحی کنند و همه‌ امکانات را برای تحقق این هدف از جمله رسانه‌ها بسیج کردند از جمله در مواضعی که رسانه‌ها بیان می‌کردند گفته شد که در نیمه‌ ماه رمضان حاکمیت سوریه ساقط خواهد شد و گروه‌های معارض در مسجد اموی در دمشق نماز می‌خوانند. با پایان ماه مبارک رمضان نه تنها این مسئله رخ نداد؛ بلکه موفق نشدند حلب را که به عنوان شهری به مانند بنغازی سوریه در نظر گرفته بودند، تبدیل کنند و سیاست بنغازی‌سازی حلب با شکست مواجهه شد.

وی افزود: شاهدیم که دولت مرکزی سوریه علاوه بر پاک‌سازی دمشق از وجود گروه‌های مسلح و بازگشت آرامش نسبی به دمشق در جبهه حلب نیز گروه‌های مسلح را ناکام کرد و طرح آمریکا به کمک عوامل منطقه‌‌ای‌شان با شکست مواجه شده است و گروه‌های مسلح به سمت مرزهای ترکیه عقب نشینی می‌کنند. آنچه که غرب در رسانه‌ها بیان می‌کند با مسائل واقعی تفاوت فاحشی دارد تنها رسانه‌هایی که واقعیات را منعکس می‌کنند رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران هستند این رسانه‌ها به تدریج تبدیل به مرجع رسیدگی به واقعیات میدانی در سوریه می‌شوند

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied